Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 2 2020 (PCIB)

  1. De optimistiske ser ut til å være ferdighandlet

  2. De forsiktige venter på AZ-avklaring

  3. De skeptiske venter på AZ-avklaring

  4. De aller fleste investorene på Oslo Børs har ikke satt seg inn i PCI Biotech (ennå).

  5. Traderne holder seg muligens unna pga binært utfall innen kort tid.

Mitt bet er at en relativt positiv melding angående noe annet enn AZ ville skutt kursen over 80 med én gang. Så aksjen er eksplosiv som aldri før nå, men vi trenger den positive triggeren som setter fyr på raketten. :sunglasses::rocket:

21 Likes

Du har sikkert mye rett men omsatt 7k første 15 min ?? Nekter å tro at alle er ferdig med hamstringa? Positiv børs med andre aksjer som går til himmels er nok med på holde omset i vårt gull-egg nede?

1 Like

Det ser da vitterlig ut som de fleste er ferdig med hamstringen, med det volumet som er i dag…?

Det er vel den siste, og mest kritiske, fasen av tålmodighetsprøven som er i gang… Men hverken du eller jeg selger en aksje nå, @arve1954. :wink:

Bare fryktelig kjedelig å se på en aksje som er så stille som nå… :yawning_face::sleeping:

4 Likes
  1. Avventer ferie-penge eller refusjon av kansellert pakkereise.
6 Likes

Nei jeg tenkte å sitte med mine 90k som er OK om det blir avtale ( slik jeg og mange med meg tror) men er jo litt mye om det kommer en skuff-melding så her satses det nesten i overkant.

5 Likes

20,75 børsdager igjen av Juni…

Jeg skjønner meg i utgangspunktet ikke på de som tør stå utenfor men med et tilnærmet binært case så vil noen velge å stå utenfor eller selge unna litt.

Det jeg tror ikke alle de har tenkt på er at ved en god avtale vil det nok ikke bli mulig å komme seg inn i aksjen i nærheten av 70 NOK.

Ved en god avtale vil nok aksjen fyke langt over denne kursen.

8 Likes

Din pulsmåling av markedet, er nok rett.
Men brått og tilsynelatende helt uventet for journalistene i DN, Finansavisen… eksploderer det! Grafene blir steile som Trollveggen… Godt å kunne glede seg med de glade! :sweat_smile:

Tenk så lenge enkelte her har ventet!

10 Likes

Vet jeg nå spiller litt djevelens advokat.
Har PCIB så det holder.
Men----, hvorfor kjøpte ikke AZ PCIB eller NAC for noen måneder siden, da aksjen var nedom 20-tallet?
Da kunne de sluppet unna med halve kjøpesummen ift. dagens kurs.
Jo, jo, -vet at ting tar tid og man skal jo være sikker i sin investering.
Men AZ kjente jo godt til både firmaet og produktet allerede.

O.

1 Like

Svar: Fordi det handler mindre om penger for en BP som AZ (med pæng på bok, så det holder) enn tekniske teknikaliteter… Patentbiblioteket til Kristian trenger mer enn en biblotekar, for å si det sånn. :joy:

8 Likes

Jeg tror ikke kjøp av hele PCIB var på dagsordenen, og ved et kjøp tror jeg kjøpesummen blir bestemt av helt andre faktorer enn kursen på OSE.

10 Likes

Da forutsetter du at det vil være en sterk korrelasjon mellom børskurs før bud/oppkjøp og størrelsen på budet/hva et flertall av aksjonærer vil akseptere.

Lagt til:

Ser at @CarryOn og @sjog kom meg i forkjøpet. Da har du fått grundig svar :blush:

6 Likes

De ville ikke det, budet måtte akspeteres av aksjonærene. Det virker som om feks top 50 mener at prisingen av PCIB (da og nå) ikke reflekterer verdiene i selskapet. PCIB er vel en gammel klassisk Skagen-favoritt-kategori (de tre U-ene): Upopulær, underanalysert, undervurdert.

Med upopulær menes da upopulær blant majoriteten.

7 Likes

Da måtte jo A.Z. kjøpe en stor del av aksjene, og da ville jo aksjekursen steget. Hvis de ville bruke den strategien for å få kontroll over Pcib.
Ledelsen i Pcib vet nok hva teknologien er verdt, og lar ikke en aksjekurs bestemme salgsprisen. - Ihvertfall ikke så lenge de ikke trenger penger på en stund.
Det er ellers spennende uker vi har foran oss. - Men like spennende tror jeg det blir i årene framover, i forhold til hva Pcib og ( f.eks.) A.Z vil bruke teknologien til.

7 Likes

Skjeldent å se et så godt eksempel på utilsiktet “humor”.

Å ta det onde ved roten f.eks. – Cancer Stem Cells (CSC) er min kandidat ref. hva professor Kristian Berg & Co publiserte i fjor.

2 Likes

Noen som vil legge ut print screen av denne? :slight_smile:

1 Like

Ikke noe nytt i denne.
Tvert i mot en noe utdatert betraktning av bioteksektoren inntil Jonas Einarsson ut i artikkelen får korrigert og forklart hvordan det fungerer idag.

2 Likes

ok, takker.

RT: 71.70. Real FOMO i emningen?

1 Like

Tenker å skrive et siste innlegg før AZ-avklaring er på bordet. Mange har nevnt hvordan det å investere i biotech er høy risiko, og at det derfor høres skremmende ut å sitte tungt i blant annet PCIB. Men for meg blir det for simpelt å hevde at hver enkeltaksje i bransjen inneholder en slik risiko, selv om de fleste selskap innen forskning er avhengig av høy EK ettersom kostnadspostene er høye. I dette innlegget vil jeg fremme mine synspunkter på hvorfor jeg mener PCIB er svært lavt priset, og ikke i nærheten av å kunne kalles høyrisiko (hvertfall ikke enda).

  • Pr. dags dato er PCI Biotech fullfinansiert frem til RELEASE, noe som er hovedsatsingen til selskapet. Her inneholder RELEASE levering for gallegangskreft, som i dag, ikke har noen god måte å levere kreftmedisin på en trygg måte inn i kroppen. Resultater fra forskning viser en enorm effektivitet for selskapet her (Cohort 4 viste til en dobling i overlevelse til 21,7mnd), og det kommer av at FimaCHEM leverer medisinen på en naturlig måte ved å lede medisin med lys inn i kroppen. Sannsynligheten for at PCIB får en AA (Accelerated Approval) her estimerer jeg som stor, ettersom PCIB oppfyller så og si alle kravene. Dersom vi skal følge @Investor sin prisestimeringen vil verdien i det minste ha potensiale til å ligge på 300kr per aksje (Svært nøktern beregning). Potensialet i hovedsatsing er som sagt stort, og ikke langt unna (sent 2021/ 2022).

  • Videre er det ikke noe som tilsier at potensialet innenfor CHEM er ferdigskrevet her, for som nevnt tidligere er det flere steder i kroppen som ikke har en god leveringsteknologi i dag. Hode og nakke hadde gode resultater da det først var en satsing, men selskapet så det fordelaktig å satse på GGK. Når vi omsider utvikler oss vil det trolig være aktuelt å fortsette studiet, samt åpne for områder som bukspyttkjertel, spiserørskreft(?) og som tidligere nevnt H&N. Poenget er, GGK er ikke det eneste potensialet til CHEM, noe som er grunnen til at jeg tenker at 300kr blir latterlig i det lengre tidsperspektivet.

  • PCIB har lav cash-burn, noe som er uvanlig for et biotech selskap. Det er derfor lett å estimere hvor lenge cashbeholdning holder og emisjonsfaren, slik jeg ser det, er lav. Ledelsen i selskapet er svært profesjonelle, og historisk sett vil en emisjon bli varslet om i god tid. Min analyse av selskapet og deres budskap er at de har forventninger om å få inn penger i god tid før det vil være nødvendig (AZ/BioNTech/Moderna), noe som vil gjøre at en emisjon ikke vil være fordelaktig på dette stadiet.

  • EDIT 2: Så glemte jeg selvfølgelig forsinkelse ( Takk til @abacus for viktig innspill. Selvfølgelig forsinkelse og IKKE utsettelse), som har vært varslet av ledelsen. En forsinkelse vil selvfølgelig være i negativ forstand, og kanskje det eneste jeg kan sette fingeren på i dag. Jeg håper at tidlig åpning i Sør Korea og Taiwan vil redusere gapet på tidsestimering, noe jeg føler meg sikker på. At vi fortsatt er forsinket, får ledelsen gi oss oppdatering om. Tidsestimering og forsinkelse på det endelige studiet RELEASE er altså ikke blitt uttalt, men som sagt: Min oppfatning er at vi vil få inn cash allerede i år, og at forsinkelse derfor ikke vil påføre noen fundamentale endringer eller være en stor fare for RELEASE.

  • Og så, til det omdiskuterte temaet der de lærde strides, FimaNAc. Nå venter vi altså på en trigger innen FimaNAc, noe som i mine øyne kommer som en “bonus” i tillegg til det trygge vi har i CHEM. Utfallet her er det ingen som vet, men historikken tilsier at det blir en saftig avtale dersom det blir flere enn én indikasjon og upfront + milepæl er blant det vanligste innenfor slike avtaler. Her snakker vi altså om noe av det hotteste innenfor medisin, nemlig nukleinsyrer og mRNA/RNA. Mange her har drøftet muligheten for at AZ kjøper seg inn som medeier, noe jeg også tror er sannsynlig. At prisen vil være avhengig av dagens kurs blir for dumt, for PCIB er kun dannet på forventninger og resultater. Prisen som AZ vil kjøpe seg inn med vil HVERTFALL inkludere potensialet innenfor NAc og påfølgende kursutvikling som vil komme gjennom lansering av avtale. Dette har PCIB god kontroll på, og det er ikke PW og Ronny som sitter og lager prisestimeringer i Excel her. Slik har man ekspertkonsulenter for (ref. podcast)

  • Det siste poenget jeg vil komme med er prisingen i forhold til det store utland. Det skal ikke stå på kunnskapen i dette fjord- og fjellrike landet når det kommer til olje, shipping og laks. Medisin derimot, og da bioteknologi, ikke fult så imponerende. Sammenlign oss gjerne med USA/Tyskland/England, og du vil finne et helt annet engasjement og informasjonsrikt marked. Med dette mener jeg at svært få aksjonærer, og da store aksjonærer sitter innen biotech i Norge. I tillegg, det er ikke godt nok fokus på området i forhold til hva markedet, og da spesielt OCC (Oslo Cancer Cluster) leverer. Det er svært mange selskaper som har dukket opp her, og jeg tror PCIB vil bli en frontfigur (hvis ikke BergenBIO lykkes med Covid da forsåvidt) for en ny norsk era. Hva tror dere PCIB ville bli verdsatt til i USA? Jeg kan med nokså god selvtillit påstå at det ikke ville være 7 dollar hvertfall…

Tanken min om å sitte så tungt i PCIB kommer av at min oppfatning er at selskapet er så ekstremt lavt priset i forhold til potensialet og utfallet jeg tror vi vil se i løpet av mellomlang tid (1-2 år). Jeg vil også tilføye at jeg, om 6 måneder er en nyutdannet siviløkonom, og absolutt ingen ekspert innenfor medisinfeltet. Gjerne korriger meg hvis det er noen som har en annen oppfatning enn meg, og jeg er selvfølgelig helt åpen for diskusjon. Med det begrensete budsjettet jeg har til å investere (rundt 3,5k aksjer), har jeg selv dannet en strategi for mine investeringer, og planen her er ikke å investere sikkert i fond, men å lese meg opp på teknologiselskaper i vekst, og da finne de selskapene som utgjør minst risiko i forhold til potensiell avkastning. Som så og si alle finansprofessorene har lært meg, skal en ikke legge alle eggene i én kurv. Greit tips for en tryggere avkastning det, men som @arve1954 sier, en slik sjanse får man ikke ofte i livet slik jeg og flere her inne ser det. Det beste tipset jeg kan gi fra studiet er vel heller at en ikke investerer mer enn man kan tape, og er klar over risikoen med belåning. Går ikke dette veien har jeg selv gjort en tabbe, og jeg vil heller sitte her til noen store fundamentale endringer skulle skje enn å miste sjansen på å sitte på med PCIB-raketten. En AZ avklaring vil på ingen måte definere min reise her, for slik jeg ser det, er AZ kun en mulig “dynamitt” for selskapet i årene som kommer og ikke min endelige destinasjon i selskapet :slight_smile:

Jeg vil stille et spørsmål, dersom prisen holder seg slik den gjør i dag og ligger på 40-80kr aksjen så synes jeg ikke det har noe å si, for med mulighet til å levere teknologi til markedene i USA, Europa og Asia, så vil CHEM utgjøre en stor risikoredusering, og det kun med RELEASE studie og GGK. Min tanke her har vært lik siden høsten, og det er så enkelt som at DERSOM PCIB skulle mislykkes med å lande en avtale med Astra Zeneca, så er det ikke verre enn å være tålmodig, og vente. Er det en ting jeg skal gjøre dersom prisen går ned til 30-40kr så er det å selge leilighet og kjøre det inn i selskapet. For dersom prisen ville ligge på noe så lite som 200 i 2022, så er det fortsatt en ekstremt høy årlig avkastning (70% ish). Så må en huske at avtaler innen NAc (Moderna, BioNTech, AZ) og Vacc kommer i tillegg. Jeg har ingen tro på at vi ikke vil se hverken indikasjonsavtaler innenfor NAc eller samarbeidsavtaler innen Vacc i løpet av året, og da hvertfall før RELEASE… Etter 150-170 strake dager med over 110 000 leste innlegg på tekinvestor, samt analyse av kvartalsrapporter og samtlige events, føler jeg meg svært selvsikker på mine antagelser. Selvfølgelig må en ta høyde for den systematiske risikoen (markedsrisiko). En slik risiko vil en alltid sitte med som investor, men som vi ser, er ikke medisin preget av f.eks en epidemi i det lengre siktet, snarere tvert imot. Hvis flere her inne, hvertfall de dyktigste og nye aksjonærene ikke gjør seg blind av NAc, og faktisk fokuserer på det enormt vide spekteret av muligheter for PCIB, så tror jeg også vi vil holde oss på et mer stødig nivå fremover, og da spesielt på det saklige området.

Jeg fremstår kanskje som arrogant, men jeg står for at jeg er totalt uenig med meglerhus og deres vurdering av selskapet, samt markedet som prissetter aksjen til 70kr. Når resultater eller utsagn skulle tilsi noe annet, vil dere være den første til å høre det fra meg, samt er jeg åpen for korrigering fra forumet. Men når så mange graver etter negativitet, noe jeg forsåvidt setter stor pris på, og det gang på gang viser seg å være løskrutt uten antakelser, er det ingenting som tilsier at det ikke skulle gå veien for dette selskapet. Dersom ikke AZ kjøper opp PCIB, skal jeg sitte tungt i denne aksjen til potensialet i NAc, CHEM og Vacc er priset inn.

Takk til alle engasjerte her inne, takk til alle dyktige skribenter og takk til alle med kritiske meninger som begrunner synspunktene sine.

Vi snakkes på den andre siden av AZ-avklaring og lykke til!

69 Likes