Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PetroNor E&P Limited (PNOR)

Dette er vel fra den nyeste artikkelen som har kommet ut.

1 Like

Tog et lod mod lukning idag. Synes faldet idag er moderat trods den store omsætning. holdt sig fint over 1kr hele dagen. Kunne tyde på at den skal videre op. Alt er pt. baseret på rygter, men den store omsætning kunne indikere at nogle med store midler ved/fornemmer mere end vi andre har indsigt i…?

Eg er veldig negativ til Apcl, og innleggene mine blir vel deretter, eg tror mest sanselig at den skal jazzes opp frem mot en ny emisjon

1 Like

Kronn - kan godt følge dig og det er bestemt også en mulighed. Jeg tror nu at Gambia har indset at der er for meget på spil til at de kan vente på en lang og usikker retssag og ønsker derfor en mindelig løsning. Det behøver ikke betyde at AP kan fastholde de oprindelige vilkår men måske også må give køb på noget her for at nå en løsning hvor de stadig er en del eventyret…
Spændende tider uanset.

Det er lov å være negativ til en aksje, men kommer forlik i Gambia tar kursen i APCL rennafart oppover. Og den siste artikkelen antyder i rimelig klartekst at Gambias justisminister jobber for fullt mot en løsning.

“Nå pusher Gambias justisminister på for et forlik med African P før en endelig avgjørelse om eierskapet kan fattes. Større oljeselskap som CNOOC, FAR, Total og BP ryktes være interessert i blokkene.”

:smiley:

1 Like

Jeg er enda skeptisk. Vi som har sittet på vei ned hele stupet, husker nok godt alle gangene dette har skjedd.
Hype på sosiale media, suverene nyhetsartikler i vår favør… Og gang etter gang kommer det knusende pressemeldinger.
Jeg har ikke kjøpt meg inn igjen, men vurderer situasjonen fortløpende. Om jeg skal kjøpe, må det nesten bli ved EMI - For den kommer, uansett hva meldingene framover sier.

2 Likes

Fra #apcl-ol 8 marts-2018 corporate Update:
“As at 31 December 2017, African Petroleum held $13.2 million and accordingly the Company
remains well funded to protect its interests in The Gambia and Senegal, and to progress its
two 100% owned high impact licences in Sierra Leone”

1 Like

Ja, dem har cash på bok. Men dem brenner penger uten inntekt - Ja, dem kan forsvare seg i rettssystemet en periode, men det er også risiko for at dette tar lang tid.

Dem får ikke gjort en dritt operativt med pengene som er igjen etter rettsprosessen. Emisjon MÅ til.

4 Likes

Kommer der en for APCL positiv afklaring skal der måske nok en emission til, men den bliver da tegnet på et helt andet (langt langt højere) prisniveau end dagens kurs. En emission er jo ikke i sig selv negativ, hvis det sker til en kurs der er højere end den du har købt dine aktier til. Ja, der sker en udvanding på dagen for selve emissionen, men stadig vil det for dem som er gået ind på dagens lave kurs være tale om pæne gevinster - udvanding eller ej.

Den tankegangen kostet med veldig mye i 2017.

Fikk greit igjen på skatten i år da, i det minste

4 Likes

Helt enig, f.eks en vekst emisjon, altså penger som går direkte til f.eks ett oppkjøp eller ett
Tiltenkt prosjekt utenfor daglig drift o.l så kan det være bra, likevel blir stort sett vi hobbysparere utvannet og set tar gjerne lang tid før potensiel verdier gjennspeiles i aksjekurs.
Ang Apcl, så har jo emisjon vert gjennomført årlig, eg tror ikke det er mangen som forbinder dette med en positiv greie.

Apcl/ stay away

1 Like

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20180412.OBI.20180412S8

Sist noen sluttet i Apcl av meldepliktig personell, var det også av helsemessige årsaker, så å si at det «går på helsa løs» er treffende her

1 Like

Mulig en jinx, men ser jo ikke umulig ut dette nå. Ihvertfall falt nedover mot dette i etterkant. Well spotted. Spørsmålet her er vel om det kan komme noen positive avklaringer eventuelt i forkant av emisjon, eller om Emisjon må komme først. Vil være av stor betydning.

Også kan det jo naturligvis også komme negativ avklaring i forkant :smile:

1 Like

Kan her kan alt skje, men inntil selskapet melder om positiv progresjon, så mener eg det er tryggest p sitte utenfor, eg mener ikke at dei som sitter, ble selge, men eg mener det ett dårlig tidspunkt for utenforstående å ta posisjon.

Ellers så ser det ut til at samme mønsteret som sist det ble postet noen linker til afrikanske nyheter på HO, at det kommer en voldsom eksplosiv oppgang, for så og falle tilbake kort tid etter, nesten som ett spill, må bare kunne reglene

3 Likes

«New Senegal map fuels concerns

The latest acreage map published by Senegal will worry a clutch of junior companies keen to keep hold of blocks as the government moves to attract more major players to the upstream scene in a proposed licensing round, writes Barry Morgan.

A map published by the semi-autonomous Senegal Extractive Industries Transparency Initiative (SEITI) indicates that T5 Oil & Gas, A-Z Petroleum, Elinilto Group and African Petroleum (APCL) no longer control certain blocks.

Nevertheless, APCL looks to have been re-instated as an operator in one case while it has emerged that French supermajor Total has an option to secure a huge swathe of ultra-deepwater acreage.

For two years, President Macky Sall and his Energy Ministry have sought to reduce the profile of smaller independent explorers in favour of inviting more mid-tier and major players to drive exploration and development beyond Cairn Energy’s SNE and Fan discoveries.

Several juniors claim to have partners lined up with finance ready to meet obligations but have been unable to secure government approval for their.

Senegal’s Petroleum Code of 1998 provides for just this but the government stands accused of impatience, unwilling to let lengthy procedures stipulated by the Termination of Contract provision (Article 30) take their course.

According to the map — which SEITI confirmed has been updated by Dakar’s Department of Hydrocarbons to reflect the current status — T5, founded by former board members of Tullow Oil, is no longer presented as operating the Louga licence, an onshore extension of the St Louis and Cayar acreage held by Cairn Energy.

Elinilto has been removed as operator of the Senegal Offshore South Shallows block, while Nigeria’s A-Z has been removed from the Diourbel licence, now listed alongside the neighbouring Thies-Mbour block as open acreage.

Elinilto told Upstream it was unaware of the cartographic omission.

T5 and A-Z — a subsidiary of Lagos-based Chicason Group — did not formally respond to requests for comment.

The map records Total as operator of the contested Rufisque Deep in the face of arbitration threats by ousted licence-holder APCL while formally listing Woodside Energy as having replaced ConocoPhillips on the Rufisque-Sangomar-Sangomar Deep block despite arbitral proceedings initiated by Australia’s Far Ltd.

It is understood five companies received revocation letters from the government in spring 2016.

In some cases, the authorities refused to countenance transferring seismic commitments from the first to the second exploration phase and, in November 2016, suggested operators re-apply for their own acreage, triggering heated correspondence between operators and the Energy Ministry and Prime Minister Mahammad Dioune, copied to Sall.

Most juniors balked at this pressure, arguing notification procedures had not been observed and citing provisions allowing for the reasonable expectation of licence extension under extenuating circumstances, especially where sourcing finance for seismic acquisition required assurance on title.

T5 opted to re-apply for a new seven-year term on Louga, making a formal submission in July 2017.

However, the process stalled after Sall won a fresh mandate in local elections, promising a licensing round to attract major players.

Upstream understands that T5 — along with others tempted to re-apply — were advised in September 2017 by newly-appointed Energy Minister Mansour Elimane Kane to be patient and that their “applications will be reviewed” once a new Petroleum Code is ratified.

Meanwhile, SEITI’s map appears to reinstate APCL as operator of the Senegal Offshore South Deep block despite it being threatened with revocation by the government having missed commitment deadlines.

The map also records that vast swathes of ultra-deep acreage, including below the Gambian maritime boundary off Casamance, are subject to the ultra-deep offshore hydrocarbon production research and sharing contract signed with Total.

This contract is more than simply a one-year study commitment and formally allows Total right of first refusal, setting out production sharing terms in the event of oil or gas discovery in acreage reaching to the limit of Senegal’s Exclusive Economic Zone or maritime boundary with Cape Verde.»

2 Likes

Gjør et godt byks i dag, spørsmålet er hvor lenge det varer. Litt usikker på hva jeg skal gjøre her nå. Har snitt på 4,5. Spørsmålet er om jeg skal da bare sitte med de og håpe på et mirakel eller sette stop loss og øke den i ferden oppover…

1 Like

Når den først går kommer den til å fly avgårde. Bare pga. Senegal inkluderte APCL i kartet sitt igjen så går den opp over 20%, tenk når rykter blir til fakta… :stuck_out_tongue:

Det var ett sinnsykt volum her idag

Optimismen er tilbake, merker det på samtlige forumer/artikler/grupper… Spennende tider fremover :slight_smile: I tillegg har volumet i aksjen vært bra den siste uken.

1 Like

Kjekt for dere det, håper den går saftig oppover, for min del sitter eg på benken inntil opptimismen gjenspeiles i newsboxen til Apcl :+1:

3 Likes