Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PetroNor E&P Limited (PNOR)

Det hadde da vært helt nydelig. Bortsett fra at jeg solgte ut en del i slutthandelen i dag…! Likevel: hadde vært stas om vi kom tilbake til gamle nivåer etterhvert. Gjerne over siste all time high :wink:

1 Like

Håper idag ikke ble siste mulighet til å kjøpe under 3kr. :wink:

Pussig, da den var på 5-6kr tenkte jeg at jeg ikke kom til å selge før den hittet over siste all time high, et par timer senere dundret den nedover :joy:

"Information Minister Demba Jawo has said that Africa Petroleum’s license for petroleum exploration in The Gambia has expired since September 2016 and the government has not renewed it.

Speaking to Bloomberg News last afternoon, Mr Jawo said the oil and gas company’s license has not been renewed which means that it has no contract with The Gambia government.

“Renewal or otherwise of their licence will depend onthe energy needs of the country . But the government has not made any decision about renewing it for now,” he explained."

Jeg liker hvordan tonen fra ministerne i Gambia har endret seg! Plutselig sier de “of THEIR licence”, altså anerkjenner det per nå at det er APCL sine lisenser!

Hva skal man tro? Har de fått juridsk bistand som har fortalt dem at her har APCL en sterk sak?

Er hele opplegget forhandlingsstrategi?

Har de nå skjønt at de ikke vil kunne ta lisensene fra APCL ved å begrunne det med at de har brutt forpliktelsene, kanskje fordi myndighetene selv har vært en avgjørende faktor ved at boring ikke har blitt gjennomført. Og av den grunn prøver de å ta lisensene ved å “gjemme” seg bak noe annet? Altså, de vil kjøre på med at de ikke har “Energy needs”?

Slik de kommuniserte tidligere virket det som om APCL ikke fikk forlengelse fordi Gambia mente de ikke hadde overholdt forpliktelsene sine, og at dette ikke kunne klandres andre enn APCL. De sa også at de ville selge lisensene til et av de store selskapene som er interessert i lisensene, og poengterte at interessen er STOR!
Nå står forlengelse av avtalen plutselig og faller på “the energy needs of the country”?

For meg kan det se ut som Gambia nå skjønner det blir vanskelg for dem å komme seg unna APCL, og i hvert fall hvis de vil bore på A1/A4 på denne siden av 2020! Derfor har de endret måten de kommuniserer vedrørende saken på betraktelig, og man skal ikke de bort i fra at de nå jobber med å ikke miste ansikt, samtidig som de kan “gå tilbake” på de relativt bastante uttalelsene vi så de hadde tirsdag/onsdag.

Vi ser jo også hvordan Fafa Sanyang plutselig modererer sine tidligere ganske bestemte uttaleser ved å nå si
“Their licence has expired and we are not in any dialogue with them for the renewal of their licence… Nobody from the company has called me. It is only journalists who are calling me on this matter,” he stated.
Legg merke til at han også benytter seg av “their” licence!

Det blir meget spennende dager/uker fremover, og det er selvfølgelig vanskelig å spå eksakt utfall av det hele, men sånn ting har utviklet seg skal man i hvert fall ikke se bort i fra at APCL kan komme seg meget godt ut av dette, og det også ila ganske kort tid :slight_smile:

12 Likes

Endret ordlyd, og uttalelse fra kommunikasjonsansvarlig. En aldri så liten vridning.
Er ingen roughneck, men jeg tolker det, som det ble sitert.

Apcl eier utgåtte lisenser, utgikk 9/2016.
Apcl har pt. ikke noe gyldig kontrakt med Gambia om lete/borre virksomhet.
Videre hviler en eventuell fornyelse av kontraktene på Gambias energi behov.

Hva dette betyr reint praktisk er vanskelig å mene noe om.

Ut i fra markedets reaksjon fredag og diskusjoner på ho, er siste uttalelse tolket positivt, jeg for min del er mer usikker på hvor positivt dette faktisk er.

Det minner om lignende situasjon i 2013, da lisensene gikk ut på tid etterfulgt av at Gambia ønsket dem terminert. Apcl tok saken til retten og vant.
Slik jeg tolker saken nå, ser det ut for, at myndighetene gjør en liten vridning på tampen her. Og begrunner en eventuell terminering basert på at kontraktene er utløpt og “energy needs of the country” kontra å begrunne terminering som følge av mangler fra Apcl sin side, da denne gjør seg gjeldende i slike tilfeller:

"28.3 Notice of Termination
Before terminating this Licence pursuant to Clause 28.2 (a) the Minister
of Petroleum shall, by written notice to the Licensee, give not less than
thirty (30) days notice (or such longer period not to exceed one hundred
and twenty (120) days as may be required to give the Licensee a
reasonable opportunity to remedy the relevant breach if that breach is
capable of remedy) of his or her intention to terminate this Licence stating
in detail the grounds of the intended termination"

Samt at myndighetene tapte på lignende argumenter i 2013/14.

Noe sier meg at det ikke er så enkelt for Gambia denne gang heller.

Uansett, for min egen trading tenker jeg at det pt. er overhengende fare, for at det kommer en termination procedure fra myndighetene. Som trolig vil dra kursen kraftig ned.

Etterfulgt av en melding fra Apcl som ikke har planer om gi fra seg feltene så lett og kursen spiker igjen :wink:

Blir morro å følge denne i ukene som kommer!

1 Like

Tror det mest sannsynlige er melding om terminering rett og slett… selv om uttalelsene nå fra Sanyang og informasjonsministeren bærer ekstremt preg av fossroing til nærmeste fiskeskjær.

Fakta er at Gambia er drittleie APCL og vil ha de til helsikke ut av landet. Blitt inspirert av Senegal i så måte.

Ikke vet jeg, men det er nærliggende å tro at du kan ha rett.
Jeg må si jeg ble overrasket over markedets reaksjon etter uttalelsen ble kjent etter lunsj fredag.

Nå starter snart andre sesong av “keeping up with the gambians” spennende saker :wink:

10 Likes

Tok en sjanse og solgte ut noe av aksjene med en del tap på fredag. Bedre med tusenlapper på kontoen enn krav i konkursboet :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Mulig jeg kjøper tilbake igjen i dag. Ser an utviklingen i dag.

1 Like

Så lenge Apcl ikke har motatt termineringsvarsel, eier er apcl som eier lisensen, kan aksjen fortesette oppover til det "motsatte er bevist "?

1 Like

Potensiell stor risk/reward her så ja.
Håper på en god trading mulghet :wink:

Kjøpt tilbake nå på morgenkvisten. (Ikke perfekt inngang, men men)

Jeg tør ikke trade APCL mer. Snitter igjen over 7 etter å ha solgt ut de 10k med gevinst på fredag så jeg får sitte rolig med de 20k jeg har igjen over sommeren.

Prøver å svinge litt Funcom i påvente av dupp i Nano. Får ikke fulgt med så mye i dag, kommer til å være på veien store deler av dagen så håper det kommer en positiv overraskelse når jeg logger på igjen!

2 Likes

http://www.offshoreenergytoday.com/cairn-finds-oil-in-fan-south-well-off-senegal/

Gøy å være over 3 kr igjen.

Håper på en snarlig avklaring så vi kan få 4x her før jeg reiser til Italia på ferie :slight_smile:

5 Likes

Hvis du med “avklaring” mener at Gambia snur og plutselig signerer avtale slik at vi går fra dette til fullsignert avtale på SOSP, A1/A4 så tror jeg faktisk den går 5X pluss!? 15kr er ikke urealistisk nå som det er funnet olje hos naboen, og den strukturen de fant olje på er jo MYE større på “vår” lisens enn på deres!
Dog har vi litt for lite info vedrørende boringen per nå, vi vet ikke en gang om det er et kommersielt funn!

Det blir spennende dette, men mest spennende er det jo om det “løser seg” i Gambia :slight_smile:

1 Like

Jeg tenker vi må få en avklaring på dette snart. Så lenge det hersker tvil om vi faktisk eier lisensene eller om det blir rettsak så vil aksjen holde seg her nede.

Den er enten overpriset eller kraftig underpriset.

Enten er mitt snitt en gullgruve, eller en bæsj :slight_smile: :poop:

1 Like

Tydeligvis noe på gang, opp 23% til 3,40. Finner ingen melding.

Noen som har fanget opp noe?

1 Like

Spørsmålet er jo om det er en pump-and-dump, eller innsideinformasjon som presser prisen opp. :wink:

2 Likes

Aksjen gikk pga Far sitt oljetreff

4 Likes

Er du ute?