Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PetroNor E&P Limited (PNOR)

Hmm, vet ikke helt om dette er bra eller dorlig for oss han har jo et ganske frynsete rykte. Men mulig han også vet mer en oss. Blir selv sittende til vi crasher eller setter oss på nærmeste fly til himmelen.

Ser ikke at det skal være bra at største eier gjennom tidene og personen som absolutt har vert drivkraften i selskapet, nå er på tur ut, men mulig at HO får det til og bli positivt

1 Like

Merkelig at det kan flagges så seint, eller at det ikke har blitt flagget tidligere

Tipper han alt er tom. Det betyr i mitt hode at de 90% sikkert mister lisensen

1 Like

Om han ikke er helt tom, så har vertfall trolig også krysset 10 prosent.

Men er det greit å flagge så seint, kan det ventes reaksjoner mot Timis ?

2 Likes

For det første kommer ikke APCL til å miste lisensen. De kan få termineringsvarsel, men har da 30 dager på å gjøre opp for seg. Hvis de ikke får termineringsvarsel eier de lisensene. En kontrakt er en kontrakt, og hvis Gambia ikke ærer papiret kontrakten er skrevet på, så blir det opp til en internasjonal domstol å bedømme hva som skal skje.

Personlig tror jeg vi kan forvente termineringsvarsel og kursras i nær fremtid - i allefall slik jeg tolker telefonsamtalen til @ThomasM.

2 Likes

Det blir ett slags veddemål, der myndighetene har hintet om at noe kan skje, og oddsen favoriserer at selskapet trolig kan stå i fare for og miste lisens, men dei som better på at det ikke skjer, får en vesentlig høyere odds, eller gevinst

Ligger oppdatert aksjonærliste på en tråd på HO, hentet ut i dag tror jeg. Han er ikke tom :joy: Skulle vel litt til om han hadde greid å kvitte deg med 22mill aksjer på 1mnd :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Tror han lå på ca 12%.

Ja, han hadde 18 millioner for 3 dager siden, trolig solgt mer, eg tipper han har under 15 nå, og selger stadig.

Forstår barre ikke hvorfor det ikke flagges på ett tidligere tidspunkt, må da være brudd på reglene ?

1 Like

1 dag mellomrom og ingen endring her, så at han skal kvitte seg med alt er absolutt ikke sikkert. Spør du meg er det bra å bli kvitt han!

Frank Timis er gründeren bak Apcl, hva er bra med at han går ut, mitt i selskapets viktigste prosess noen gang ?

3 Likes

Nå sa jeg jo ikke at det er bra han går ut akkurat nå, men det er etter min mening bra å bli kvitt han på sikt. Vi vet jo blant annet at han er svært uønsket i Senegal!

At du sier “nå” som om dette er noe som skjer midt opp i alt rotet er jo forsåvidt feil da, for å nevne det. Timis har jo solgt seg ned over lengere tid.

Uansett, P oenget med posten var å vise to aksjonærlister fra to dager rett etter hverandre for å vise at det er feil at han selger hver eneste dag :wink:

Når vi ser han har solgt 2mill over 1mnd så synes jeg bare det er litt rart at du tror han plutselig har solgt 3mill over tre dager :stuck_out_tongue:

Så kan man mene hva man vil om Timis, og om man vil ha han på laget eller ikke :slight_smile: men tidspunktet kan jo virke mistenkelig da, så tipper ikke det taes godt i mot av markedet.

Eg oppfatter meg og deg som at vi stort sett egentlig er enige.

Eg har ikke sagt at han har solgt 3 mill over 3 dager, men han har 2 millioner mindre en forge liste eg såg.
Og at han har solgt over tid, viser jo, vertfall ett signal for meg, at mann kanskje burde gjort det samme.
Timis starte salg mellom 5-6kr, hadde flere følgt han da, hadde flere hatt mer penger på konto.

At Timis på sikt er borte fra Apcl, er eg enig i, men signalene det gir på kort sikt, er dårlig.

Vi bruker naturligvis informasjon som vi vil, alt etter egne posisjoner naturligvis😎

Men eg vil påstå at siste tids utvikling, er negativ, samtidig er eg, som pålegg flere ganger, åpen for at Apcl lykkes, men vil være mot alle odds

Ja, vi er ikke så uenige, forskjellen er vel hovedsakelig at en har valgt å bli sittende mens den andre har solgt :wink: det påvirkes man jo av om man vil eller ikke.

Men du sa du trodde han hadde under 15 nå, og siden det var 18 for tre dager siden så måtte han jo ha solgt 3mill. Men det er forsåvidt ikke så interessant om han selger i går i dag eller i morgen, at han har solgt mye er jobhelt klart.

OK, skyldig :+1:

Men mitt poenget mitt var uansett at han trolig fortsetter, men kanskje fordi han skal presse kursen i forbindelse med ett oppkjøp/ bud? ( bare for og ikke virke konstant negativ :sunglasses: )

Helt ærlig så tror jeg ikke han sitter så close på selskapet som mange tror, og det KAN være dette er et vanlig salg som hvis hvilken som helst annen på topp 20 hadde solgt.

Ser man på totalene så har de 20 største redusert med 5.447.304 fra den 31.05 til den 12.07. Av dette utgjør Timis 5.772.732, topp 19 har altså økt med 324k. Nå står jo Nordnet for en del av det da, det skal sies :joy:

I mitt hode er det tre realistiske grunner til at han selger

  1. Han selger på lik linje som hvis du eller jeg hadde solgt

  2. Det er politikk inni bilde, og vi vet han er svært uønsket i Senegal. Kanskje et “krav” for å få til noe på SOSP e.l?

  3. Han sitter med informasjon som fører til at han ikke tror det går veien de neste ukene.

1 Like

Det spørs hva man legger i å “miste en lisens”. Som jeg skrev må man, etter det jeg forstår, gjennomføre en formell prosedyre ihht. kontrakt. I denne prosedyren er det innbakt en 30 dagers grace periode hvor APCL får en mulighet til å gjøre opp for seg, noe jeg mener de akter å gjøre. Da kan de ikke ta fra dem lisensen.

Hvis de likevel ikke gir dem denne grace perioden og bare sier “vi tar lisensene tilbake”, så går APCL til sak, og de vil ha en meget god sak etter det jeg forstår.

Begge scenarioer vil krakke kursen enda mer, men det er ikke det samme som at de mister lisensene. Worst case kan vi belage oss på en rettsak som drar ut i flere år, best case så ombestemmer Gambia seg. Det er vel heller dette veddemålet nå står om? :slight_smile:

2 Likes

Joda, men poenget er likevel at det er ett veddemål med himmel eller helvette som resultat :+1:

1 Like

Kan det ikke tenkes at han har solgt seg ned, stille og rolig, flagger nå lenge etterpå, skaper usikkerhet som fører til ytterlig fall, og kjøper seg inn igjen på lavere nivåer?

Han vil da:

  1. Få skattefradrag i årets ligning ved å realisere.

  2. Snitte ned og dermed tjene mer.

Han har jo sannsynligvis solgt en stor andel av sine aksjer på mye høyere nivåer. Totalt sett kommer han i pluss.

Greit å huske at det er ca 3 dagers delay på en aksjonærliste.