Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PetroNor E&P Limited (PNOR)

Intensjonsavtalen ble godt motatt da den kom, så eg får ikke helt med meg hva som er Bull med at den ikke ble tatt videre :

Sitat fra Hegnar18.04

African Petroleum Corporation har inngått en intensjonsavtale og en eksklusivitetsavtale med et børsnotert oljeselskap for African Petroleums eiendeler i Senegal og Gambia.

Avtalene gir et rammeverk for at oljeselskapet tar operatørskap og en eierandel på 70 prosent i Senegal Offshore Sud Profond-området (SOSP), samt lisensene A1 og A4 i Gambia.

Nyheten sender aksjen opp 16,00 prosent til 9,28 kroner.

Sitat slutt

Ref
http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/04/Flat-aapning-paa-Oslo-Boers

1 Like

APCL har fingeren med I spillet i et av de største oljefeltene i verden. Gambia har akkurat fått nytt styre, som ønsker å tekkes vesten. Gambia har lite å tjene på å presse ut en oljemygg for å selge lisensen til en større partner. Det kan føre til mye kostnader, internasjonal oppmerksomhet og investeringsvegring.

APCL får lett inn ny partner hvis lisensen holder.

Jeg tror Gambia kommer til å veie for og imot og komme til at det beste er å videreføre avtalen med APCL, kanskje med noen endringer. Før det kommer en ny avtale i boks blir det flere møter mellom APCL og Gambia.

Det er jo heller ikke utenkelig at kursen er som den er fordi noen vet mer enn andre i markedet.

2 Likes

Ja - men nå er den mystiske intensjonsavtalen blitt gammelt nytt. Det var en stund rykter om at Total var partner, så ble det endringer i ryktet. På den tiden var man ikke så bekymret for selve lisensen. Nå er det lisensen som gjelder, og får APCL beholde lisensen bør det være ganske enkelt å få på plass en ny avtale. I så fall er forutsetningene helt andre for en eventuell ny avtale, fordi lisensen er bedre sikret. Derfor er det positivt at avtalen ikke ble videreført. Med lisens på plass har APCL bedre forhandlingskort på hånden.

Nei, du er ikke alene om det, @Kronn, mange som argumenterte for at APCL kom til å falle på forrige melding. Jeg og andre prøvde å forklare hvordan vi så på det, og markedet har nå sendt den opp over 50%.

3 Likes

Eg er bare strålende fornøyd med det, eg gjorde en god trade og Happy med det :+1:
Men uansett så gjenstår det og se hva som kommer frem av møter og avtaler, det er kursen etter det som betyr noe, frem til det er det trading som styrer det, med mindre aksjonæroversikt viser at det er posisjonering på gang.

Men eg håper alle som er inne, blir fornøyd med utviklingen og belønnet :+1:

1 Like

Er enig i mange av argumentene som fremmes her, både positive og negative. Det jeg syns ofte blir problemet er at enten så er alt positivt eller så er alt negativt. En stund virket det som flere mente at hvis eksklusivitetsavtalen ble ytterligere forlenget var dette et helt klart positivt tegn. Nå skjedde ikke dette og mange hevder nå dette er bedre for selskapet for da kan de få en bedre partner (muligens pga krav fra Gambia). Kanskje sosp løser seg raskere også. Uansett hadde jeg foretrukket at avtalen ble forlenget, da dette ville signalisert at samtalene går fremover.

Så nyheten om at apcl har gitt frist til Gambia til starten av august til å gi et svar på lisensene. Dette er jo forsåvidt positivt, for da kan vi kanskje håpe at det faktisk kommer en offentlig uttalelse enten fra myndighetene, eller via apcl. Hvis det derimot ikke ordner seg, vil apcl gå rettens vei. Det kan godt være at apcl har sterke kort på hånden, og dette løser seg, så man kan jo tolke dette positivt også. Samtidig så må man jo stille seg spørsmålet “hva om gambia sier nei?”. Jeg vil påstå at uavhengig av hvor sterke/svake kort apcl har så vil de uansett gjøre alt i sin makt for å beholde lisensene, som innebærer eneste alternativ, altså rettens vei. Så hvorfor nyhetene om at apcl er villig til å gå rettens vei er så positivt skjønner jeg ikke, da jeg mener de ville kommunisert dette uansett.

Så hevdes det også at apcl har et bedre forhandlingskort overfor partner hvis de får forlenget lisensene. Dette er jeg helt enig i, men så er spørsmålet om kravet for å få forlengelse er at selskapet har partner. Jeg vet ikke hva svaret på dette er, men jeg tror ikke apcl får forlengelse uten å ha en form for avtale med et annet selskap. Hvordan dette håndteres av apcl, eventuell partner og Gambia vet jeg ikke, men hvis det ender med at apcl får forlengelse, tror jeg ikke det medfører bedre avtale med partner enn det som ble offentliggjort tidligere. Så skal det sies at uavhengig av hvordan denne avtalen blir, vil aksjekursen fly til månen og videre ut i universet fordi potensialet er så stort. Så at risk/reward er fenomenal er jeg helt enig i.

Hva aksjekursen står i ved utgangen av august vet ingen av oss, men jeg håper for alle og enhver at den er tosifret (og at jeg har fått tatt del i oppgangen). Som @Q10ps sier så har markedet sendt aksjen opp over 50 % og markedet mener helt klart dette er positivt, selv om jeg ikke er enig i alle de positive argumentene. Skulle helt klart ha handlet på 2-tallet, men slik som aksjen er nå, er det nok med én enkel negativ artikkelen, så kan aksjekursen like raskt være tilbake på 2-tallet.

3 Likes

Jeg er enig i alt. Også dette:

Jeg vil da legge til at det bare skal en nyhet til før kursen dobles også. Eller triples. Hvis kursen dobles er vi ca 25 øre over emisjonskursen.

2 Likes

La oss håpe det blir en slik nyhet :rocket:

5 Likes

Personlig har jeg gått fra optimist, til pessimist og tilbake til optimist. Forsiktig optimist vel og merke. Hva er grunnen? Jo hovedsaklig er det pga kommunikasjonen. Fra Blåhard benekting fra gambiske myndigheter om avtale til å lure rundt grøten og gå mer til at de ønsker det beste for sitt eget land. Det er en ekstremt stor forskjell. I tillegg i motsetning til tidligere hvor de har blånektet å møte APCL ledelsen når de har ønsket møte, til at vi nå vet at de har vært i møte med APCL.

I tillegg så er det at APCL setter krav om at de må få avklaringn innen starten av August ellers tar de det til retten. Dette gir myndigheten kort tid på å ta en avgjørelse, og det gjør også at om de velger å gå mot rettsak så vil det utsette mulighetene til å få i gang olje og energi produksjonen i landet.

For min del så er ikke dette noen garantier, og det kan selvsagt havne i retten, men at ingenting er forandret jeg veldig uenig i. Kommunikasjonsklimaet er fullstendig endret. Slik de Gambiske myndighetene har kommunisert utad er noe helt annet enn hva de har tidligere gjort. Tidligere har de kategorisk avvist APCL, mens det nå ser ut til at de maner til dialog og beste løsning for landet. Hva det blir til er ikkke godt å si, men i mitt hodet er den delen i seg selv en veldig vesentlig faktor for at kursen har gått opp.

Jeg må ærlig innrømme at før disse uttalelsene vurderte jeg flere ganger å selge meg ut å ta tapet på kurser rundt 2.60-2.70. Heldigvis har jeg ikke gjort det. Selv om det fortsatt kan være at jeg må ta det ut på de nivåer og kanskje enda mye lavere om alt går skeis, så føler jeg definitivt at ting er mer lovende nå. Hva konklusjonen blir i denne sagaen tror jeg ikke det er så mange som vet, men fytte hvor spennende det er. Krysser fingrene at det blir gull og ikke gråstein :smile:

2 Likes

Siden man begynte å diskutere det tekniske her inne i går så kan det jo være interessant å lese denne fra Investttech. Så kan man jo like det eller ikke :wink:

“African Petroleum Corporation Limited (APCL) endte på 3.99 kroner etter en oppgang på 19.46%. Vi må tilbake til 3. juli for å finne en like kraftig oppgang. Den gangen steg aksjen med 24.14%. Aksjen har med dette steget for fjerde dag på rad og den siste uken har aksjen steget hele 53.46%. Teknisk ser det også bra ut. Aksjen er trendmessig positiv på mellomlang sikt og en videre oppgang indikeres. Aksjen har støtte ved ca 3.20 kroner og motstand ved ca 12.10 kroner”

1 Like

Er enig i at aksjen ser teknisk bra ut, og som eg sa igår, var det nok en tabbe og selge ut traden min, burde heller hatt den med videre noen dager.
Tipper aksjen vertfall åpner med ett pang opp idag, sjåfør vi telle opp ved dagens slutt :+1:

2 Likes

Må ærlig innrømme jeg bryr meg svære lite(tilnærmet ingenting) om det tekniske, men er jo interessant for dere som velger å trade :slight_smile:

Det jeg venter på nå er avtale på SOSP! Den er jeg tilnærmet helt sikker på kommer til å komme, og når vi ser på risked, og når vi vet det fremdeles vil være forventinger til positivt utfall i Gambia også, pluss penger på bok og litt verdi i de andre lisensene, så skjønner man at det vil “eksplodere” med melding om SOSP alene!
Risked NAV: Senegal 7,69kr/pr share.

3 Likes

Problemet mitt er at ikke tror på selskapet, så det er jo mitt problem, at potensialet er stort er det liten tvil om.
Dersom alt går veien, kan 100 000kr idag lett bli til en million om ett år eller to.
Det unike med Apcl nå vs tidligere, er at det faktisk er penger på bok.

Følgt Apcl lenge ?

2 Likes

Fulgt selskapet i to år, fulgt dem svært tett i 1.5år +/- en mnd, og blir nok et par år til :slight_smile: Jeg invester i Exploration for å treffe jackpot, så jeg blir med til de treffer eller til det er “fortpat”!

3 Likes

Syke svingninger vertfall :+1:

1 Like

Ser ut som noen prøvde å dumpe en større del i åpningen men aksjen henter seg overraskende fort inn igjen. Jeg ser egentlig ikke noe motstand i chartet før 5.40 hvis man ser på kort sikt.

2 Likes

Ingen takk? :smiley:

1 Like

Utakk er verdens lønn @holmes - tror ikke du får takk her fordi ingen solgte :slight_smile:

3 Likes

Jeg takker for omtanken!

Synes det er vanskelig å selge meg ut av noe jeg har tro på på litt lengre sikt, spesielt når den er så volatil som APCL. Må øve opptradermuskelen.

1 Like

Er enig. Det er noe med at man ser signalene men ikke gidder å følge dem også. Jeg tenkte også det kom en korreksjon i dag med 50%+ stigning, men når man har troen på litt lengre sikt er det vanskelig å selge for å kjøpe litt billigere (synes jeg). Samme kan jeg si om Nano. Jeg tenkte selge ut de 1000 aksjene kjøpt på 69 nå på 75, men klarer ikke… :sweat:

3 Likes