Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PetroNor E&P Limited (PNOR)

Er det ikke i dag ministrene har møte i Senegal da? Syntes å huske jeg leste det et sted

"BEIJING, Aug 2 (Reuters) - China will offer its new African ally Gambia support in infrastructure, agriculture, tourism and other areas, Chinese Foreign Minister Wang Yi told his visiting Gambian counterpart, after the nation ditched ties with self-ruled Taiwan.

Gambia ended formal relations with Taiwan, claimed by China as a wayward province with no right to diplomatic ties, last year. Gambia’s new government, which took over from former long-time leader Yahya Jammeh this year, has pledged to continue relations with Beijing.

Wang told Ousainou Darboe at a meeting in Beijing that China was ready “to enhance cooperation with Gambia in infrastructure, agriculture, tourism and other fields”, China’s Foreign Ministry said late on Tuesday, without giving details."

1 Like

Da har eg plukket mitt Apcl på moran, antar den får en sprett oppover igjen

1 Like

Godt å ha deg tilbake @Kronn

1 Like

Takk, men eg blir neppe lenge, en liten gjesteopptreden :+1:

2 Likes

Viktig å ha noen i kulissene som kan dukke opp en gang iblant! Sprite opp sceneshowet!

1 Like

Ti grunner til at eg valgte og kjøpe :

Nærmer seg bunn i trendkanal

Tror pp forventing til utalelser som er ventet i starten av aug, Reg lisenser / myndighetene

Det som er skummelt med å trade her nede er hvis det kommer en negativ melding :wink:

1 Like

Ja må være forsiktig, eg har ikke panstsett noe for å si det sånn :+1:

Apcl mellom 3,2-3,3 ser foreløpig greit ut :+1:

2 Likes

Wow. Drømte om APCL i morges. Aksjen gikk til 5 kr eller noe og jeg skjønte ikke hvorfor. Så sjekket jeg newsweb og så det var kommet melding om at Gambia ga seg. Mens jeg logget inn på tekinvestor gikk aksjen mot 8 kr. Så våknet jeg… :disappointed_relieved:

5 Likes

Hehe, ta noe sovemedisin og legg deg igjen :wink:

Hahaha! Har du ofte opplevd at det du drømmer faktisk skjer? I så fall vurderer jeg å fylle på :wink:

1 Like

Da har jeg hentet ur en fersk Topp20 liste i dag.

Denne listen synes jeg er en av de mer interessante jeg har sett, og føler derfor mange har interesse av å se den. Mange vil nok bli litt overrasket, og er man aksjonær vil man nok i så fall bli overrasket i positiv forstand :slight_smile:

Siden jeg hentet ut forrige liste den 12. Juli, har ingen av de tre største aksjonærene solgt én enese aksje! Og vi vet både M&G og Henderson økte betydelig i emisjonen i Mai. Alle disse tre aktørene har svært god tilgang på informasjon, Timis kjenner “alle” og både M&G og Henderson har som kriterie at de har god og løpende dialog med ledelsen i selskapene de investerer i.

Og la oss se litt på det faktum at Timis ikke har solgt én eneste aksje siden flagging. Det kan se ut som om han solgte den andelen han skulle ut med, flagget, og deretter stoppet. Dette åpner absolutt for spekulasjoner rundt om hans nedsalg kan ha vært politisk motivert, slik flere tidligere har vært inne på.

Om det ikke er politisk motivert, hvorfor stopper han så? Mange fikk nerver da det viste seg at Timis reduserte, og mange mente dette måtte være negativt siden han åpenbart visste noe resten av markedet ikke visste. Om så var tilfellet, hva har endret seg? Han har hatt muligheten til å redusere ytterligere, men har altså ikke benyttet seg av den.

For meg var dog ikke dette veldig overtakende, men en fin bekreftelse på at det jeg er med å diskutere på og utenfor dette formuet kan vise seg å være “spot on”!
I korte trekk, det jeg tar ut av listen er at topp tre med M&G, Sarella, og Henderson ikke har solgt én enesten aksje siden “konflikten” i Gambia, og hva sier ikke det om det juridiske? For ingen skal tro disse tre ikke har en klar formening om det juridiske, og de ville benyttet seg av sjansen til å redusere dersom de ikke mente APCL har en meget sterk sak.

4 Likes

Hva er de nærmeste “triggerne” fremover som vi vet om? - Hva skjer f.eks i august og resten av året mhht. Gambia/Senegal?

Leser man siste oppdatering fra Mirabaud så ser det jo ut til at man kan forvente noe fra Gambia tidlig August, selvom jeg personlig ikke er overbevist om det.

La oss se på hva de skriver vedrørende Gambialisensene. For meg ser det ut som de langt på vei spekulerer i litt av det samme som mange av oss som har valgt å sitte rolig, nemlig at Gambia har laget “oppstyr” for å selv kunne velge hvem de vil ha inn som partner til APCL.

“Turning to the Gambia, since the Energy Ministry leaks to the press, APCL’s senior management (including CEO and CFO) has met with the Gambian President (13 July) to reiterate its legal position and try to find a way forward.”

Igjen blir vi i minnet på at dialogen er i gang igjen etter de svært bombastiske uttalesene i begynnelsen av Juli. Hvorfor, hvis Gambia mener avtalen med APCL ikke er gjeldene per dags dato grunnet mangel på boring!? Møte er heller ikke med en ubetydelig minister, men president Barrow satte av tid til å møte APCL personlig, veldig rart dersom videre samarbeid er utelukket.

Vi blir også innfomert om at APCL har gjort rede for sin juridiske posisjon, og igjen og igjen peker alt mot at JP & co er svært trygge på det juridiske.

“The President was well briefed on the situation and instructed the company that it will receive formal feedback in early August. If sense prevails, the Government will uphold APCL’s rights on the basis that handing the licences to another oil company will likely trigger an arbitration process that will tie up Gambia’s most prospective oil blocks for years. When President Barrow came to power in early 2017 one of the first things he committed to was exploration drilling within his first three year term. By pressing the nuclear button this may no longer be feasible.”

For det første så ser vi her at presidenten selv uttaler APCL kan forvente “formal feedback” tidlig i August. Dette er noe de fleste som er oppriktig interessert har fått med seg, og er jo derfor vi er svært spente på uken som kommer. Personlig er jeg dog redd for at det kan ta litt lenger tid enn man har fått forespeilet. AM står
Ikke for After Midnight der nede, men African Maybetime.

Så kommer Mirabaud med et poeng vi har sett på HO mange ganger, og som ikke skal undervurderes! Dersom atte hvis om atte dette ender i retten, så kommer det til å ta tid, veldig lang tid! De presiserer Barrow’s egen kommentar vedrørende boring innen hans første tre år, og det sier seg selv at å bruke tid og ressurser på en rettsak man muligens hadde tapt ville vært en stor ripe i lakken for Barrow! Er det verdt risken?

“In our opinion, one possible outcome is a compromise whereby the Government instructs one of the oil companies waiting in the wings to sign A1 and A4 to farm into APCL on similar terms to those agreed with the defunct partner (i.e 70% of the licence for a carry on up to 3 wells). This would allow the Government to on-board their favoured company and thus save face, whilst preserving APCL’s rights and avoiding the disaster scenario of arbitration in which all stakeholders lose. The risk is that it takes time for the Government to get to this point.”

Så ser man Mirabaud på mange måter er inne på det samme som vi spekulerer i nå, nemlig at Gambia ønsker å velge partner selv :wink: De nevner også dette kan gjøres på en måte der de “redder ansikt”, for det spørs om ikke enkelte var mitt vel “tøffe i trynet” i begynnelsen an Juli, og man bør nok få dette frem på en måte der det ser ut som Gambia går seirende ut til tross for at APCL beholder lisensene.

Så er det veldig interessant å se at Mirabaud regner med ny partner sannsynligvis kommer inn med lignende vilkår som de som var i hot. Det var etter min mening svært gode vilkår for APCL, og jeg tillater meg å tenke at Mirabaud tror på en tilsvarende god avtale siden de høyst sannsynlig har litt bedre innsikt i det juridiske enn hva vi har. Desto sterkere APCL står juridisk desto bedre vilkår kan de kreve.

Så nevnes det helt til slutt at risikoen her går på hvor lang tid det tar før Gambia “skjønner dette”. Dette liker jeg ikke helt, og det er ikke umulig dette kan ta tid. Kanskje man til og med går inn i startfasen av en rettsprosess før Gambia blir rådet til å gjøre en avtale? Forrige gang ble man jo enige etter 8mnd, men tror ikke det kommer til å ta så lang tid denne gangen, men man skal ikke utelukke noe som helst.

3 Likes

Dette fra Mirabaud kom ut 20.07, og vedrørende SOSP og tidsperspektiv skrives følgende

“Encouragingly, APCL affirmed that there has been no shortage of industry interest in a standalone SOSP deal and it hopes to be in a position to formalise a farm-out ‘shortly’ in order to allow the licence extension to be granted.”

Personlig tror jeg vi får høre noe vedrørende SOSP før vi får noe fra Gambia, men det er bare en følelse jeg hag :slight_smile:

3 Likes

Takk for gode svar, her ser vi jo at det er tålmodigheten som testes hos oss aksjonærer. Vi får se om det faktisk skjer noe i august eller om vi må vente lengre :slight_smile:

1 Like

kom med varsko her på 4 kroner, men vil bare si at jeg ikke har noe videre syn herfra, ble uansett 55 øre spart om noen tok tipset, og er langsiktige i aksjen

2 Likes

For de som ikke sjekker HO:

http://thegambiadaily.com/index.php/node/160