Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PetroNor E&P Limited (PNOR)

Og dei som kjøpte på fredag når eg gikk inn, har fått fine ører oppover igjen :money_mouth_face:

1 Like

Siden du poster den artikkelen så kopierer jeg inn mine tanker vedrørende den også :slight_smile:

"Denne artikkelen ble diskutert blandt noen av oss tidligere i dag(utenfor HO). Personlig var jeg vel den av oss som var minst begeistret da jeg synes nivået på artikkelen er heller labert.

MEN! Dersom atte hvis om atte dette f.eks er et bestillingsverk fra myndighetene, da gjerne i en prosess for å “redde ansikt” og for å forbrede folk på at APCL sannsynligvis vil få fortsette på lisensene, men da til det beste for landet, da synes jeg det er noe annet interessant som skjer i dag også.

For nå er det aktivitet i Gambia!

"Mambury Njie has been appointed new managing director of the Gambia National Petroleum Corporation (GNPC) with immediate effect, according to official sources.

Mr Njie served in the former regime in various posts such as: permanent secretary of the Office of the President; secretary general and head of the civil service; minister of planning and industrial development; minister of finance and economic affairs overseeing the Ministry of Energy; minister of foreign affairs; minister of higher education; chairman of Skye Bank Gambia; Gambian ambassador to the United Arab Emirates, the Philippines and Taiwan; ambassador-at-large and advisor on economic and energy."

Dette er etter min mening meget interessant, og da særlig fordi det presiseres “immediate effect”! Det vil jo nå være nærliggende å tro GNPC skal ha en liten del av “kaka”, dersom CNOOC f.eks kommer inn som partner til APCL. Da er det i bestefall mistenkelig at de nå får på plass en person i en stilling som gjør det mulig at man får skrevet under de riktige papirene, og at det skjer med “immediate effect”!

Jeg vil igjen presisere at dette er spekulasjoner, men det var nå dette vi spekulerte i tidligere i dag, så får folk bruke det slik de selv vil.

Kan det tenkes at de nå har kommet til enighet - kompriss? Vi får ivareta våre interesser - bærer lisensene videre hvor Gambia får sin etterlengtede eierandel - upfront (som de ellers ville hatt anledning til og oppnå ved investering på et senere tidspunkt - noe de nok ikke ville hatt anledning til på lang tid?) og får da peilet inn en partner etter ønske?

Om det statlige oljeselskapet(GNPC) skal ha en cut, så må det vel godkjennes av en “responsible person”, og det er vel ikke andre enn MD, som da nå altså trer inn med umiddelbar virkning. Her KAN det altså være vi ser at det ansettes på dagen for å sette en signatur som gir GNPC en ettertraktet andel av lisensene. 5-10% kan gjøre underverker for Gambia dersom man gjør store kommersielle funn på lisensene.


Så, når man legger dette til artikkelen i TS, da begynner det å lukte litt bestillingsverk. Jeg synes som sagt artikkelen er litt “tynn” for å tro det er det, men timingen er så utrolig “tilfeldig” at jeg absolutt ikke ser bort i fra det!

Så, ift om man tror lisensene skal termineres eller ikke. Om det vi ser her nå har noe med A1/A4 å gjøre så tyder alt på at man skal fortsette med APCL på lisensene. For å ta det logisk; om noe skal termineres har det ingenting med GNPC å gjøre, kontrakten er med departementet. MEN, om GNPC skal ha en del av kaka er det ikke tvil om at også GNPC må sette en signatur, da de vil være en av aktørene i PSA`en.

Det blir veldig spennende dager/uker fremover :)"

2 Likes

Bra @Q10ps og ettersom eg no er inne, finner eg det sørdeles vansklig og kverulere med deg :+1::cowboy_hat_face:

3 Likes

Haha! Så kjedelig!

Du var vel ganske fornøyd med aksjonærlisten i dag også tenker jeg?

Edit: må vare få legge til at den spekulasjonen over der er meget tynn, synes den artikkelen er litt vel uprofesjonell, dog kan resten av “resonnementet” vise seg å være riktig uavhengig av den artikkelen det ble linket til over her(ikke den i mitt innlegg, men den som ble linket til over der).

2 Likes

Tynn eller ikke, alt av hausing er bra så lenge eg er tjent med :joy::+1:
Neida, har vert opptatt hele dagen og blir det utover kvelden, har ikke lest så mye hverken her eller andre steder idag, men klart positivt om Timis ikke lenger selger.

De tre største har ikke solgt én eneste aksje siden forrige miste jeg hentet ned 12.07.

Og de har nok litt bedre innsikt i det juridiske enn oss :wink:

Eg føler eg må be om ynskylding før eg skriver posten min, så slipper eg og gjøre det etterpå, men det eg skriver nedenfor her, er mer en morsomhet og ikke en kristisk påstand :+1:

Jo, men da Timis solgte, så var det positivt, når han nå ikke selger, så er det også positivt :roll_eyes:
Det er det som er med Apcl, uansett hva som skjer, så er det positivt liksom​:+1::sweat_smile:

Men klart det det er positivt st toppene sitter i ro, og det er jo egentlig noe som har vert tilfelle med Apcl i alle år eg har følgt, at toppene faktisk sitter i ro.

PS: selv eg er inne med en trade, er eg lunken til selskapet, som nevnt lenger opp i tråden

1 Like

Ja, det er jeg enig i, og det er en uting. Personlig vêr jeg relativt likegyldig til nedsalget av Timis, mye fordi man ikke med sikkerhet km vite hensikten bak det. Det kan like gjerne være politisk motivert og et ønske fra Sall. Samtidig skal det sies noen hevder Timis har vært i likviditetsskvis, og at han garn hatt behov for omløpsmidler. Personlig er jeg usikker på om det kan stemme, men uansett hvor mye man er god for “på papiret” kan man sitte med lite likvide midler.

Jeg mener fremdeles Timis skal helt bort fra APCL, og på sikt tror jeg det er positivt. Jeg hadde ikke likt om de to andre på topp tre hadde solgt, de hadde utelukkende solgt for å ta gevinst siden de mente tiden var inne for det, og det hadde vært trist på så lave nivåer. Timis derimot kan som sagt fort ha vært politisk motivert.

Er jo litt mistenksomt… selger helt frem til flagging, så blir det bråstopp? Men jeg skal ikke spekulere mer i det! Jeg er i utganspunktet enig med deg vedrørende at alt hele tiden skal tolkes positivt av mitt for mange :slight_smile:

4 Likes

Tror en begrenset trade er det viktigste her, at Timis solgte ned bør jo være et varsko for mange…

Jo eg er helt enig eg, og som sagt flere ganger så har eg begrenset med tro/ tillit til Apcl, men eg tror ett parameter vil trekke den opp, og eg har en klar formening på når eg skal ut.
Apcl er gjerne en aksje hvor alsjonærmassen nok tidlig “glemmer” negative meldinger som vi har hatt en rekke av i Apcl, og aksjonærmassen har en god evne til å tolke dei svarteste meldinge til noe positivt, litt TA på tippen av dette, gjør aksjen interesant og trade, men mann være klar over risikoen.

1 Like

Og man skal være klar over potensialet :wink:

Ja det kan være stort :+1:

Jeg kan jo bare snakke for meg selv, men jeg er i selskapet hovedsakelig pga lisensene i Gambia, og jeg er sterk i troen på at vi ikke skal bli ekskludert fra dem(slik Pace sa i CC).

Jeg tror SOSP er tilnærmet “bankers”, men synes personlig ikke lisensen er like spennende.

Men om man ser et positivt utfall på forlengelse av lisenser og dermed farm outs på alle disse tre lisensene, og da med tilnærmet like vilkår som under HoT, da blir jeg overrasket om vi ikke går over 15kr(17kr er vel et tips fra Mirabaud), og kanskje vi skal lukte på 20kr litt avhengig av hvordan det meldes.

Så når man nærmer seg boring vil man nok få det vanlige borerallyet, og like før spud på A1 KAN man klatre over 20kr. Jeg er som sagt mange ganger blant dem som skal sitte til de finner olje(eller alt har gått til helvette), og de vil jo høyst sannsynlig bore der sjansen er størst først. Dermed har god tro på at de treffer på boring(A1 er nok først) på A1 dersom man får “beholde” lisensene.

Et treff der vil selvsagt sende kursen “til himmels”, alt avhengig av størrelsene og kvalitet på det de finner. Er man heldig kan man fort se mer enn en dobling fra potensialet 20kr ved boring, og da er man plutselig på 40 :wink: Det er over 10gangen fra dagens kurs, og de vil da skulle bore flere brønner :slight_smile:

Jeg sier ikke alt dette kommer til å skje, men potensialet er skyhøyt, derav hersker det ingen tvil :slight_smile:

1 Like

I regnestykket ditt glemmer du å ta med at de etter alt og dømme snart har et pengebehov. Ser man på kortsiktig gjeld og tilgjengelig kontanter… så er det et missforhold. + at de fort kna miste noen lisenser…

Hvis man skal belyse potensialet så kan man da ikke gå ut i fra at de mister lisensene? Da har man misforstått hva potensialet er for noe :thinking:

Potensielt sett så kan de beholde alle lisensene, og da innebærer selvfølgelig alle lisenser i en potensiell opptur!?

Ift kortsiktig gjeld du sikter til, hva består denne av?

Har ikke satt meg inn i alt, fulgte bare en lengre diskusjon på XI hvor man gikk igjennom masse gjeld og ting de skyldte for å prøve å finne ut cash situasjonen. Selv de meste optimistiske måte være enige i at de kanskje hadde mindre cash på bok enn de ga utrykk for.

Da ble det sikkert diskutert hvor mye som gikk ut til Ayame etc?

Men en ting er helt sikkert, det er at selskapet har i hvertfall ikke mer gjeld enn penger på bok, og jeg er villig til å vedde et hvilket som helst beløp på at de har over 100mill nok mer “på bok” enn utestående gjeld.

Det er jo noe av det positive med APCL per nå, de er etter forrige emisjon endelig i en situasjon der de ikke er presset på den økonomiske situasjonen.

Synes det er litt rart å hevde noe slikt uten at du samtidig gjør folk oppmerksom på at du egentlig ikke aner om det er belegg for det du sier, men men.

5 Likes

Økonomien til Apcl har jo strengt tatt aldri sett bedre ut enn nå, takket være en av tidenes beste emisjoner, for selskapets del, men ikke for deltagerene.
Det sagt, vær altid beredt på emisjoner.

Usikkerheten og temaet som bør diskuteres er jo hvorvidt Apcl er i stand til og forsvare lisensene og eierforhold, samt og fremforhandle en best mulig partneravtale, noe som innebefatter og sitte igjen med mest mulig prosenter av lisensen og at partner tar størst mulig kost ved drilling, sånn at Apcl aksjonærene blir sittende med minst mulig risiko.
Det er lisensene som først og fremst må avklareres, og med positivt tilslag på desse, vil jo kursen stige enormt, og samme motsatt fall.
Med avklarert lisenseineresser i Apcl sin favør, vil kjøp nå trygt fremstå bra, men risikoen er enormt høy, og med negativ avklateing rundt lisenser, vil kursen åpne minus veldig mye

PS : som sagt, eg har begrenset tiltro.
PS : ikke engang på XI finnes fasiten

6 Likes

Hører man på CC ble det sagt at de ikke kunne direkte uttale seg om cashsituasjonen, fordi de ikke har gitt ut noen tall siden årsresultatet. Men det ble sagt at en kunne regne seg frem til det utfra “Use of proceeds” som var gitt i prospektet i paragraf 5.1. Det ble også sagt at borekostnadene på Ayame var på 70% av budsjettet.

Der står det 30 mill NOK for utestående seismikk, 34 mill NOK for lisensavgifter, og 104 mill NOK for CI, som skulle tilsvare 72 mill NOK om man regner 70%. I tillegg må vi trekke fra 16 mill NOK i kostnader for emisjonen, selv om det kanskje blir litt lavere fordi reperasjonsemisjonen ble kansellert. Det skulle bety at de har brukt 152 mill NOK av det som kom inn, så la oss regne 150 NOK på grunn av reperasjonsemisjonen. Dette er da beløp som må trekkes fra det de hentet inn for å regne seg frem til cashsituasjonen, i tilfelle noen er interesert i den, og det ser det jo ut til at noen er :wink:

7 Likes
6 Likes