Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PetroNor E&P Limited (PNOR)

Tror dere vi får en melding i morgen? Siden de hadde møte i dag? :slight_smile:

3 Likes

Mye mulig!

Jeg forsøkte å ringe over til Gambia, men fikk ikke en eneste kommentar denne gangen. Får håpe dette er positivt :sweat_smile:

7 Likes

Angående “Gambia cabinet meeting” på Osndag, så forstår jeg godt dersom man isolert sett kanskje tenker “Hmm, dette var da hverken positivt eller negativt”, MEN man må se på hele sammenhengen!

Når vi ser tilbake på hvordan Gambia uttalte seg tidlig i Juli så får man IKKE følelsen av at de ønsker noen form for dialog! Det ser ut som de skal ekskludere APCL og har IKKE til hensikt å snakke med, eller møte selskapet over hodet!

Derfor er det jo veldig interessant at lisensene våre(A1/A4) i går ble snakket om i “Gambia Cabinet Meeting” uten at APCL har fått noen form for termineringsvarsel, for én ting er HELT sikkert, det er definitivt ikke signert noen terminering! Dette ville vært meldt til markedet umiddelbart, og er vel også meldepliktig under åpningstiden til Oslo Børs.

“Members received a briefing on the status of petroleum exploration and production of licenses for off-shore blocks A1 to A6, as well as on-shore blocks in the Lower and Upper River regions of the country. They also discussed the challenges of land allocation and management in the Tourism Development Area (TDA).”

http://statehouse.gov.gm/uncategorised/fifth-barrow-cabinet-meeting-reviews-various-policy-proposals/

Enda mer interessant blir det når vi vet APCL fikk forespeilet en “formal feedback” fra Gambiske myndigheter “early august”. Jeg ser for meg to svært sannsynlige scenarioer!

1.Barrow hadde dette “cabinet meeting” den 09.08 i tankene da han ga APCL inntrykk av en tilbakemelding “tidlig august”. Da er det nærliggende å tro at APCL nå, to dager etter dette møtet burde ha fått en eller annen form for “feedback”. Hadde denne inneholdt noe som fikk APCL til å tenke “nå går vi til voldsgift” så ville markedet blitt informert umiddelbart. Men dersom denne tilbakemeldingen f.eks er at Gambia sier de er villige til “å fortsette” med APCL dersom de gjør en avtale med eksempelvis CNOOC, da vil nok JP vente med å melde noe før man har en formell avtale på plass.

2.APCL har allerede fått “formel feedback” tidligere denne uken, og dette var blant det som ble “briefed” på “cabinet meeting” i går. Om så er tilfellet kan man være tilnærmet sikker på at vi om ikke lenge får en positiv melding vedrørende Gambia. Igjen, om man for noen dager siden fikk negative tilbakemeldinger fra selskapet hadde vi visst om det nå! Men om man i disse dager sitter med finpussing av kontrakter etc vil vi selvsagt ikke høre noe før dette formelt er i orden.

Slik jeg leser det har saken allerede vært til behandling i energi og petroleumsdepartementet og at det ble orientert om det i Statsråd.(Cabinet).

Derfor tror jeg dette alternativ 2 er det som er tilfellet. APCL er informert tidligere i uken, og det “må” være av positiv kaliber siden vi ikke har hørt noe.

Jeg vet ikke om det er diskutert noe særlig her på TekInvestor, men jeg klarer ikke helt legge fra meg at Gambia National Petroleum Corporation plutselig ansatte ny Manager Director med umiddelbar virkning nå på Mandag. Det passer lissom så utrolig godt med dette alternativ 2! Man kan vel tenke seg alt dette oppstyret kan ha vært en forhandlingsstrategi fra Gambias side, da kanskje for å velge partner, men også for å få en litt mer gullkantet avtale for seg selv. Dersom det er tilfellet er det nærliggende å tro at de gjerne allerede nå vil ha eierandeler i lisensene.

Om det statlige oljeselskapet(GNPC) skal ha en cut, så må det vel godkjennes av en “responsible person”, og det er vel ikke andre enn MD, som da nå altså tredde inn med umiddelbar virkning på Mandag. Her KAN det altså være vi ser at det ansettes på dagen for å sette en signatur som gir GNPC en ettertraktet andel av lisensene. 5-10% kan gjøre underverker for Gambia dersom man gjør store kommersielle funn på lisensene.

Hva tenker du om de resterende månedene av året? Tror du at de vil komme til enighet? Gambia er ikke tjent med en rettssak, og landet trenger petroleumsinntekter… Nå må det snart bores der nede!! :scream:

Ja, hva tenker jeg om det.

Jeg tror jo som sagt muligheten er stor for at det er en avtale i “gjerdet”, da høyst sannsynlig mellom Gambia - GNPC - CNOOC og APCL.

Om så er tilfellet bør det vel være mulig at det meldes noe positivt ila August eller startet på September. Ofte får man jo en midlertidig avtale før endelig signering av myndighetene? Men forholdene tatt i betraktning kan man jo fort få en endelig avtale med alle de signaturer man behover, det er jeg svært usikker på.

Så har man jo SOSP, den lisensen tror jeg er tilnærmet “bankers”. Dog er jeg usikker på om man skal forvente seg noe der før Gambia, rett og slett fordi jeg føler slekspet fokuserer meget på Gambia om dagen. På SOSP ser jeg for meg en mer “vanlig” prosedyre med avtale med partner først, så godkjenning av myndighetene. Kanskje er det CNOOC/FAR som kommer? Mye tyder jo på det.

Får man på plass dette skal de jo i gang med å skyte ny seismikk og kjøre nye undersøkelser. I tillegg er det jo boret flere brønner i nærheten i det siste, så man må jo forvente en oppdatering fra selskapet ift hva de forventer av lisensene. Ny CoS etc.

Så vil jeg tro man får en foreløpig plan for fremtiden, med tidspunkt for boringer og den slags. Da regner jeg med det skal bores på A1 først, og det gleder jeg meg VELDIG til :slight_smile:

1 Like

Jeg tenker også at SOSP er “bankers” og det kan hende det kommer en dominoeffekt dersom det blir en avtale i Gambia. Takker for oppsummering :slight_smile:

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=432583

1 Like

Ikke helt etter planen den meldingen? Eller va synes folk? @Q10ps ?

Er man for positiv om man tenker at en terminering burde vært varslet allerede? :slight_smile:

Ser man på kursutviklingen så ser man jo dette ikke var etter planen til mange, hehe…
Jeg skrev forøvrig dette nå på lørdag, i et annet forum.

"Hvis jeg skal gjette så går jeg for at vi får melding ila Mandag/Tirsdag. Dog er det ingen som har løyet selvom det ikke skulle komme en melding, da det bare er formidlet at ledelsen i APCL forventer en “formal feedback” tidlig i August. Om de ikke har fått “formal feedback” så er det i utganspunktet ikke stort å melde :wink:

Innholdet av meldingen jeg tror kommer Mandag/Tirsdag tipper jeg er nøytralt til positivt. Det vil si at jeg ikke forventer noe håndfast, men en oppdatering til markedet der de sier dialogen er “ongoing” og at de jobber for å finne best mulig løsning sammen med Gambia. Det kaller jeg nøytralt til positivt siden det er veldig positivt dersom terminering fremdeles ikke er sendt, det er veldig positivt at samtaler er “ongoing”, men dette vet vi på en måte allerede, dermed er det ingen positive overraskelser i meldingen, mer en status quo.

Ikke slakt meg om det ikke kommer melding, dette er bare en følelse jeg har, og jeg er litt der nå at hver dag som går uten en negativ melding gjør sannsynligheten for at det til slutt kommer en positiv melding større. Ergo, jeg blir sikrere og sikrere for hver dag som går.

Vi går en spennende uke i møte - god helg alle sammen :)"

Så for min del var ikke dette veldig uventet, og synes markedet overreagerer kraftig, noe det har en tendens til å gjøre begge veier når det gjelder APCL. Ergo, vi burde ikke gått helt til 12 for en stund tilbake, og i burde ikke vært på lav 3 nå, mener jeg.

Ift meldingen i dag skulle jeg gjerne fått litt mere informasjon ift dialogen mellom APCL og Gambia. Man merker mediene ikke lenger får lekkasjer fra Gambia, og det er mulig APCL og Gambia har blitt enige om å “stenge alle luker” slik at intet kommer ut, og at det er derfor man kun referer til to møter alle vet fant sted.

Så, ja. Skulle gjerne fått litt mer informasjon, men denne meldingen vil jeg si er en unødvendig melding til markedet som kommer som resultat av at mange forventet en melding, altså vurderer jeg det som en melding som egentlig bare oppdaterer markedet om en status quo.

Må si jeg ikke er særlig imponert over fremgangen i denne saken. Såklart gjør ledelsen alt de kan for å løse situasjonen, det er det nok ikke tvil om, men Gambia styrer showet så langt. Meldingen i dag ga heller ikke så mye info, markedet tolker det negativt. Det jeg syns er urovekkende er den tilsynelatende manglende kommunikasjonen mellom selskapet og Gambia, den virker jo bortimot fraværende.

1 Like

Det er vel nærliggende å tro at det ikke er noen kommunikasjon mellom selskapet og Gambia, annet enn ved siste korsvei hvor de ble fortalt at de får beskjed om en avgjørelse ila. august. Men som @Chiroman er inne på så ville de ha terminert lisensen for lenge siden om det var enkelt for dem å gjøre det. De har nok pratet med sine advokater og funnet ut at her må de trå forsiktig, så ting drar litt ut i tid. Skjønner likevel at markedet reagerer negativt på dette, men det viser jo kanskje også at det var en del spekulanter inne som forventet en melding nå ila. denne uken. Synes aksjen reagerte fint opp igjen fra intra-dag low, så her får vi bare vente videre… :slight_smile:

1 Like

Stiller meg helt og holdent bak deg i synet på saken

1 Like

Kan være at de ønsker å terminere på skikkelig grunnlag og at de dermed bruker tid med advokater for å gjøre det skikkelig. Skal de terminere ønsker de jo ny aktør igang så fort som mulig. Og da må ting gjøres skikkelig.

3 Likes

Enig med deg. Og man skal ikke glemme hvor uprofesjonelt myndighetene har håndtert denne saken, det ser jo rett og slett ut som om de ikke helt vet hve de driver med. Ingen ønsker å gjøre feil, og hva er lettest å foreta seg da? Jo, ingenting. Her tror jeg det tar tid fordi myndighetene rett og slett ikke helt vet hvordan de skal håndtere dette, de vet ikke hvordan de står i henhold til det juridiske, og de tør ikke foreta seg noe da de er redde for å “drite seg ut”.

Dette er sammen med SOSP de viktigste lisensene i APCL’s besittelse, og jeg tviler sterkt på om ikke JP & co har relativt god kontroll på jussen. Da får det bli opp til hver enkelt å vurdere, skal man tro på APCL når de gjentatte ganger, ja nesten til det kjedsommelige, gjentar at lisensene er deres “both in fact and law”, eller skal man anta myndighetene har håndtert dette riktig og terminerer lisensene på riktig vis?

1 Like

Sitter ett par pin-upper i minus, håper den knaller i vei oppover, men litt redd kontakten etterhvert blir tatt ut av fryseren og isen smelter, dersom det ikke snarlig kommer noe positivt

2 Likes

Har lusket til meg noen flere lodd idag, holdes den over 3kr, tror eg på ett løft før Evt videre fall.

1 Like

Da er eg redd eg sitter i klisteret her også, er Funcom eg må stole på :sweat_smile:

1 Like

Noe nytt som er kommet frem som tilsier det, eller bare dårlig følelse?