Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PetroNor E&P Limited (PNOR)

Litt usikker på hva “Trade and other payables” er, men den beløper seg til 15,3MUSD

Ja penger er det i massevis, spørs er hva og hvilken konsekvens en rettsak vil få.
Uten inntekter og en langdryg rettsak, så vil jo midlene spises av, samtidig som en rettsak koster og Evt risiko for sanksjoner, uten at eg vet noe om risikoen for sanskjoner er tilstede.
Uansett så vil en tapt rettsak før til at lisensene ikke lenger eies av Apcl, og hva vil rettssakene påføre selskapet av utgifter ?
Lisensene må avklareses, inntil det, er aksjen kun ett veddemål på ett ja eller nei fra myndighetene

Hvordan ville kursen reagert på avtale på SOSP og rettsak mot Gambia. Eller vil ikke selskapet inngå avtale på SOSP samtidig som de strider med Gambia?

Skulle trodd at Gambia ville vært best tjent med et kjapt forlik med APCL?

1 Like

Slik jeg ser det så er det ikke penger det er problem med, regner med aksjonærene som var med i emisjonen støtter selskapet videre… Hva gjelder SOSP tror jeg kursen vil være mye høyere enn dagens nivå om den går i boks. Det er veldig mye tomme løfter fra JP sin side akkurat nå - Jeg sitter allerede tungt inne så velger å stole på han.
vi får se hvordan det blir med rettsaken(e) dette vil uansett ta veldig lang tid…

2 Likes

Jeg tror helt ærlig at de gambiske myndigheten har noe som helst peiling på det juridiske. Når de uttaler at kontrakten er utgått og ingen videre detaljer så viser det at de ikke har noen som helst innblikk på hvordan kontrakter fungerer. Jeg ser håp så lenge det ikke er seriøse advokatfirmaer fra Gambiske myndigheter som er ute med råd her og evt. den formelle oppsigelsen er på plass. Hvis det hadde juridisk vært så enkelt som de sier, så hadde oppsigelsen hvert på bordet for lenge siden. Grunnen til at den ikke gjør det er rett og slett at det ikke er så enkelt.

3 Likes

Hva skjer her idag?

Kan ikke se at det er noe nyheter. Jeg mistenker egentlig bare at det er mange personer som gir opp. For min del blir det å avvente. Dersom den faller mye mer ned så blir det nok å legge inn en kr 10-20k på et tidspunkt, men har god tid. Skal være tålmodig her. Risk/Reward begynner å bli temmelig bra om den fortsetter å falle mye.

1 Like

Samme her @laplagam. Kommer til å doble innskuddet i denne om den kommer langt nok ned. Funka når jeg lå med tap i Funcom, tok lang tid men kom ut i pluss og kjører den strategien igjen :blush:

1 Like

Hva tenker du er en grei kurs å doble på? 1 krone?

Godt spørsmål. Usikker på hvor langt ned den kan gå nå rent teknisk. Hvis det går mot rettsak kan det fort bli en lang ørkenvandring. Mulig 1.50-1.20? Om den kommer dit? Har vanskelig for å tro det men…

Heldigvis har jeg god tid, så stresser ikke med denne aksjen. Det går som det går :wink:

3 Likes

Tenker også dersom jeg fyller på at den må krype ned imot 1 blankish før jeg putter inn mer.

“Selg taperne og kjøp vinnerne”.

Å bli med helt i kjelleren i en aksje i en klar nedtrend er psykologisk slitsomt og det tar ofte svært lang tid før en er i “break even” igjen. Ofte selger en ganske snart om dette punktet nås. I mellomtiden har det vært en hel rekke andre aksjer i opptrend som har gått bra…

Jeg tok et mindre tap i APCL (romslig stopp loss) og bestemte meg for ikke å gå inn igjen i denne før trenden er snudd. Selv om det skulle bety at en kan gå glipp av den første biten av oppgangen. Ser få triggere her i øyeblikket som skulle tilsi at nedtrend er snudd, tror den skal videre ned i det korte bildet.

Lisensen er definitivt tapt inntill en rettsak eventuelt lang tid senere og med mange millioner ut av kassen først skulle tilsi det motsatte. Etter hva jeg har klart å lese meg til så har APCL definitivt brutt lisensbestemmelsene men myndighetene har muligens ikke fulgt korrekt prosedyre vs. termineringen.

4 Likes

African Petroleum Corporation Limited ("African Petroleum"
or the “Company”) provides the following update regarding
the A1 and A4 licences in The Gambia.

Further to the announcement issued on 21 August 2017,
management confirms that the Company has not received any
feedback, formal or otherwise, from the Government of The
Gambia despite its best efforts to engage in dialogue with
the relevant authorities. As a result, the Company is
preparing to formally commence arbitration. African
Petroleum will provide further updates to shareholders as
this process proceeds.

Commenting on the update, CEO Jens Pace said:
“It is a matter of regret that it has come to this; however,
we are confident in our legal position and have made great
efforts to proactively engage in sensible dialogue with the
relevant authorities. Previous assurances that we would
receive feedback during the month of August do not seem to
have been followed up. We now believe that in order to
protect our historical investment, we have no choice but to
take this case to arbitration. We remain open to
progressive dialogue and sensible resolutions with the
Gambian authorities but must proactively seek to protect our
rights through this process.”

For further information, please contact:
Jens Pace, Chief Executive Officer
Stephen West, Chief Financial Officer
Tel: +44 20 3655 7810

Media Contacts:
Buchanan
Ben Romney/Chris Judd
Tel: +44 207 466 5000

3 Likes

Det spennende nå blir vel hva som skjer vedrørende lisensene i Senegal. CEO virket ganske tydelig på at det var veldig aktuelt å fortsette i Senegal samtidig som en rettslig prosess i Gambia. Noen som vet noe mer?

Nitrist utvikling, men den samsvarer med siste tids utvikling.
Da tenker eg på lisens rot, lisenser som er mistet, og lisenser som står infare for og bli mistet, eller Evt om faktisk alt er mistet i praksis.
100mnok pluss på bok, men en langvarig og dyr rettsak vil spise raskt av pengene, så i realiteten er egenkapital langt mindre.
Dersom det ikke kommer en positiv vending i aksjen, så handles Apcl under krona innen veldig kort tid.
Tidligere hadde Apcl en rekke potensielle lisenser, men manglet stadig cash, nå er det litt cash men mangler potensielle lisenser.
Det er lenge siden alle fikk øyene opp for Apcl da det i starten av 2015 kom en rekke oppjusterte resursanslag, fra siera leone, sengehalmen og Gambia, cote d’ivoire , men ett par år senere er det lite som vitner om sukses.
Afrikabrevet som eg har omtalt det som,det siste året, ser dessverre ut til og føye seg inn k rekken v sniffende lottobonger på ose, der mangen lykkejegere sitter igjen med store tap.

PS: eg håper self at dette snur, men det ser dårlig ut

5 Likes

Slik jeg ser det så har jo alltid dette vært en lottokupong. Smått ufattelig at den stod i 12+ kr for 3 mnd siden, men sånn kan det gå. Mcap er nå på 250mnok. I realiteten prises lisensene (og da SOSP som ingen snakker om) til 150mnok. Hvis man legger til grunn at de fremdeles eier SOSP og lander en partner der så forsvarer det minst 2x dagens kurs alene. Så kan man legge på Gambia på toppen av dette. Mao. så er oppsiden bare så enormt lekker ifht. nedsiden på disse nivåene.

Men jeg har is i magen og vil gjerne se en tydelig bunn før jeg går inn med mer.

Enten på 1 kr, eller på 2 kr :slight_smile:

2 Likes

Tja, det vil jo være avgjørende at Apcl klarer og forhandle seg frem til en god avtale, eg er redd en evt partner har bedre kort på hånden enn Apcl, da apcl er i en presset situasjon

1 Like

Det var jo noen som pumpet opp kursen i forkant av emi…

2 Likes

Det er sant. Men det vil uansett være verdt mer enn 250mnok. Siste analyse tilsier minst 7-8 kr for SOSP. Så jeg tar ikke hardt i om jeg sier aksjen kan doble seg :slight_smile:

3 Likes