Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PetroNor E&P Limited (PNOR)

var 10k i +, endte med -1k. Ble grådig, lærepenge…

2 Likes

For dei som hugser siste flagg melding, så var set dagen i forveien, ett rally som lignet på en pump an dump, tipper rally som er satt igang fra noen store som selger

3 Likes

Tror jeg tar en pause, gjort mye bommerter siste uken utenom treff i thin da :slight_smile:

4 Likes

Heh… :slight_smile:
Jeg sitter kanskje på et solid femsifret tap, men jeg kjøpte i hvertfall ikke 120k aksjer på 9kr etter første fallet fra 12kr, som jeg observerte én stakkars kjøper gjøre.

Kan ikke annet enn å synes synd på’n (Og meg selv, forsåvidt). Jeg har langsiktig tro på caset, men det er ufattelig surt å se hvilke smuler som er igjen av mine investerte 115k kroner. Nervene får kjøre seg i alle fall.

Jeg har enda tro på løsning vedr. SOSP. Er ikke så sikker på Gambia lengere :confused:

1 Like

Har 6-siffret tap selv. Men synes ikke synd på meg selv. Visste hva jeg gjorde og visste det var en god mulighet for at det kunne gå helvete. Nå gikk det til helvete så får vi se om vi noen gang kommer til himmelen. Kommer til å øke / snitte ned om den faller ned mot krona. Man må vite hva man gjør og tåle slike ting - derav det klassiske ikke innvester mer enn du kan tape :slight_smile:

2 Likes

Er ingen som kan si at det har manglet på advarsler rundt denne aksjen.

1 Like

Alltid risiko vedr. exploration, så du kan kalle det en kalkulert risiko.
Jeg har ikke tatt tapet, men det ser halvgrått ut nå altså (Jeg har selvfølgelig ikke investert mer enn jeg kunne tape :slight_smile: )

2 Likes

Alle aksjer er risiko. Noen kanskje mer enn andre. Derfor jeg skrev at man bør sette seg inn i caset, vite hva man gjør, og vite man kan tape alt. Hadde folk advart like mye om Funcom ville ikke så mange sittet med tap der heller. Man kan ikke gå rundt og advare mot alle papirene på børsen. Hadde det gått bra ville det nok vært stille fra kritikerne. Ingen kunne forutse at Gambia ville komme på banen slik de gjorde. Med potensiell kontrakt med en major og en leteboring på gang så ting veldig lyst ut i Mai. Om man gikk inn da så kan man ikke angre nå.

Vi får heller ta den diskusjonen når kassa er tom og selskapet er konk.

Så lenge liket fiser er det håp :joy:

6 Likes

I mellomtiden sitter jeg her og venter på pressemelding :joy:

Hadde planer om å kjøpe XXL på 70kr, men jeg ville ikke realisere tap i APCL. Mye jeg kan angre meg på… :slight_smile:

1 Like

Jeg har selv gått på flere smeller i APCL. Har nesten 200’ i papirtap, dvs ca 50% i forhold til nåværende snitt. Samtidig har jeg ca tredoblet antall aksjer.

1 Like

Ironisk nok, er Apcl eneste aksjen hvor eg faktisk har en solid gevinst på, inneværende år, men det er sølet bort andre steder, så lite kanapeer likevel :cowboy_hat_face:

Eg har vert, og er veldig opptatt med jobb om dagen, så får ikke følgt med så godt, er noe nytt i Apcl leien, å melde ?

1 Like

Hehe, du må ha vært en av de smarte som faktisk solgte ved 12 :slight_smile:

Nei, det har ikke vært noe nytt. Jeg er innom HO og sjekker nesten daglig (De gutta har pleid å være flinke på å finne nyhetsartikler relatert til caset), men det er ingenting der heller. Bare personangrep og diskusjoner rundt utløp av SOSP :slight_smile:

Mer eller mindre ingenting. Det var et slags innsidekjøp av en tidligere ansatt som kjøpte 140’ aksjer tror jeg, og fikk et tilsvarende antall opsjoner. HUsker ikke nøyaktig - kanskje verdt å sette seg inn i, står nok noe i tråden over om det. En ukes tid etterpå var det en pump and dump som førte kursen midlertidig oppimot 1,90.

Jeg fant forøvrig ut at Jens Pace tilsynelatende har 1,6 mill i opsjoner, kan være en feil eller utdatert kilde for alt jeg vet. Du får vurdere selv:

https://www.bloomberg.com/research/stocks/private/person.asp?personId=222458272&privcapId=96098420

En annen ting er at det har vært spekulert i når SOSP går ut på dato. Noen mener det er 25. oktober, mens andre mener det først er i desember på grunn av avtalen som skulle vare i tre år er datert i desember 2014.

Vi har ikke hørt noe fra verken ledelse eller Gambia etter at saken ble sendt inn til forhandling, vi kan ikke se at saken er registrert. Gambia driver med avhør av diverse tidligere tjenestemenn i den såkalte “Janneh-commission”, en del av avhørene ligger på youtube. Kommisjonen forsøker å avdekke korrupsjon (det blir kanskje ikke spesifikt uttalt).

Siden Jens Pace har en forholdsvis omfattende erfaring med å deale i Afrika satser jeg på at han og hans crew har hatt vett nok til å sørge for at papirene er i orden.

Det ble et sammendrag, litt mer enn jeg trodde da jeg begynte å skrive, og helt tatt fra hukommelsen.

5 Likes

Hvis jeg oppfattet PM korrekt fikk den tidligere ansatte 140k aksjer som “settlement” for utestående lønnsutbetalinger, og samme antall opsjoner til et ukjent årstall. 2021 tror jeg.

2 Likes

Var vel rundt 9 :cowboy_hat_face:

2 Likes

Skuffet over dagens PM, men jeg plukket opp noen positive signaler rundt SOSP/ROP.
Fint å se at dem holder på å gjøre alvor av arbitration.

Last ned PM her - Orker ikke sitere, da det utgjør en veldig rotete post.
http://www.africanpetroleum.com.au/system/files/press/APCL%20-%20Corporate%20Update%20-%20FINAL.pdf

1 Like

CORPORATE UPDATE

African Petroleum Corporation Limited (“African Petroleum” or the “Company”), an independent
oil and gas exploration company with licence interests in four countries offshore West Africa,
provides the following corporate update:

The Gambia (A1 & A4 Licences - 100% interest)
As announced on 4 September 2017, African Petroleum is in the process of commencing
arbitration proceedings in order to protect its 100% interest in the A1 and A4 licences in The
Gambia. Due to legal confidentiality considerations and commercial sensitivities associated with
the arbitration process, the Company intends to only provide material updates to shareholders as
and when appropriate.

The Company remains open to engaging in constructive dialogue with the Gambian authorities
with a view to establishing a satisfactory solution that is in the interests of all parties.

Senegal (SOSP & ROP PSCs - 90% interest)
SOSP: Further to ongoing discussions with the Senegalese authorities, the Company has recently
lodged an application to enter into the second renewal phase of the Senegal Offshore Sud
Profond (“SOSP”) production sharing contract (“PSC”). Concurrently with the application, the
Company has requested to exchange the outstanding well commitment in the current phase for a
3D seismic acquisition programme, and to transfer this revised outstanding commitment to the
second renewal phase.

The term of the current first renewal phase of the SOSP PSC is due to end on 15 December 2017.
Should the Senegalese authorities agree to the Company’s proposal then the second renewal
phase will be for a term of 2.5 years with a work programme commitment of acquiring, processing
and interpreting 3D seismic and the drilling of one exploration well.

Although the SOSP PSC continues to generate industry interest, the uncertainty around the status
of the PSC has proven to be an obstacle to securing a farm-in partner. It is for this reason that
the Company has decided to proceed with entry into the second renewal phase of the PSC prior
to re-engaging with interested parties.

ROP: African Petroleum continues to reserve its rights on the Rufisque Offshore Profond (“ROP”)
PSC while it negotiates the SOSP renewal application and proposal with the Senegalese
authorities.

Côte d’Ivoire (CI-509 & CI-513 PSCs - 90% and 45% interest, respectively)
CI-513: The Ayamé-1X exploration well drilled on the CI-513 block in May 2017 had oil shows
recorded in the target reservoirs but no significant hydrocarbons were encountered, and the well
was plugged and abandoned as a dry hole. Ophir Energy (Operator) completed the well safely
and under budget with a final gross cost of approximately US$19 million.

Work is continuing with Ophir Energy to incorporate the Ayamé-1X exploration well results into the joint venture’s views of the prospect inventory in the area. The well encountered good reservoir
sands with oil shows, and so potential traps up-dip are being examined in detail. This includes a
recalibration of the 3D seismic using the petrophysical data acquired from the well.

CI-509: The current phase of the CI-509 PSC ended in March 2016; however, as previously
announced, the Ivorian authorities allowed the Company additional time to find a new partner to
join the PSC. Unfortunately, the Company has been unable to find a new partner and has now
commenced the process to withdraw from the CI-509 PSC.

Sierra Leone (SL-03 & SL-4A-10 licences - 100% interest)
The Company is in advanced negotiations with the Sierra Leone authorities to formalise
documentation in order to enter into the next phases of the SL-04 and SL-4A-10 licences and to
modify the work programmes for the phases. Further updates to shareholders will be provided as
appropriate.

In anticipation of entering into the next phases of the licences, the Company has been working
with ERC Equipoise to re-assess the prospective oil resources on the licences through the
inclusion of two new material prospects: Leo and Vega. It is expected that the revised
prospective resources for the SL-03 and SL-4A-10 licences will be published shortly after entry
into the next phases of the licences.

The ultra-deep water (3,000 - 3,600m) setting of these licences has been a deterrent to
attracting industry interest during the low oil price environment in the last few years. However,
the Company has recently experienced increased industry interest in this acreage due to
technology improvements and cost reductions in ultra-deep water drilling together with the
materiality of the prospects identified by the Company on the SL-03 and SL-4A-10 licences.

Corporate
African Petroleum is well funded with approximately US$14 million cash at bank, together with
US$1 million in restricted cash, as at 30 September 2017.

Jens Pace, African Petroleum’s CEO, comments:
"We are in the process of formally commencing the arbitration process with the Gambian
government as a way to protect our interests and historic investment in those licences. Despite
the commencement of this process, we remain open to engaging in dialogue with the relevant
authorities with the hope of reaching an agreement that suits all parties. We ask shareholders to
remain patient as we start what will be a fluid process with unknown outcomes. We will
endeavour to provide material updates as and when appropriate; however, will be constrained by
what we are able to disclose throughout the process due to the legal and commercial sensitivities
associated with it.

We are encouraged by the ongoing dialogue that we are having with the Senegalese authorities
on SOSP and remain hopeful that we will reach an agreement prior to the expiration date.
Importantly, we are no longer reliant on bringing in a partner prior to receiving the extension,
giving us more flexibility and optionality to engage with known interested parties upon receipt of
the extension.

The rest of our portfolio continues to evolve in line with the industry backdrop. Whilst the
Ayamé-1X exploration well was commercially unsuccessful, we are exploring the potential
elsewhere in the block. We are in the process of withdrawing from our other asset in Côte
d’Ivoire, which whilst disappointing to do so, enables us to further rationalise our portfolio and
focus on the assets that are most likely to attract industry partners. Our assets in Sierra Leone
are increasingly exciting as a result of a significant resource potential and advancements in ultra-
deep-water drilling technology. We are close to obtaining agreement on progressing into the next
phases for our two licences in country.

In summary, we are at an important juncture across the majority of our licences and look forward
to updating the market as and when the outcomes of our ongoing discussions are finalised."


For further information, please contact:
Jens Pace, Chief Executive Officer
Stephen West, Chief Financial Officer
Tel: +44 20 3655 7810

Media Contacts:
Buchanan
Ben Romney/Chris Judd
Tel: +44 207 466 5000

2 Likes

Hah, der ‘kom’ vi samtidig, eller hva Nocturne? :slight_smile:

1 Like

Jeg tenker markedet nok vil tolke dette negativt (ingen fremdrift?) mens man kan se de jobber på om man leser “mellom linjene”. Kan være en fin kjøpsanledning om man er langsiktig?

Noen umiddelbare tanker:

  • De er i dialog med Senegal og svar vil foreligge før jul.
  • De trekker seg ut av Côte d’Ivoire - helt OK.
  • De er i “advanced negotiations” med Sierra Leone - og merker økt interesse for disse blokkene.
  • De har litt mindre $$ på bok enn det jeg regnet med, så mulig de må ut med en emisjon neste år dersom det blir rettsak med Gambia og forlengelse av øvrige lisenser.
4 Likes

emisjon kommer, hva med kortsiktig gjeld, det står det gjerne ikke noe om ?