Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Akastor ASA

Apollo økte med 650.000. God hitrate i Akastor :face_with_monocle:

Ser at Danske oppjusterte Aker Solutions for et par dager siden til kjøp. I lyst av en begynnende, potensiell energikrise, blir det interessant å se om ikke også Akastor-kursen bør begynne å løfte seg. Arne Fredly er i hvert fall en kar som pleier å vite hva han driver med

Med oljeprisen på dette nivået bør sentimentet for MHWirth mfl. i porteføljen til AKAST oppleve bedring. At omsetting har tatt seg opp vurderer jeg som et sundhetstegn - dog jeg vil tro dette skylles børsmeldingene vedr. JV.
Bli spennende å se hvordan børsnoteringen av BKR og MHW blir…

Ser ut som at flere liker utviklingen i AKAST, ser dette av både volum og kursutvikling

Jeg er usikker på om det har så mye med JV-meldingene å gjøre. Dette er på en måte svært forventet og burde ikke påvirke i særlig grad. Imidlertid ser det ut som det har vært større salgsposter som nå har blitt tatt ut (av bl.a. Fredly), så det i tillegg til begynnende energikrise, oppgradering av oljeservice har trigget oppgangen

Trolig en kombinasjon. At vi ser en positiv utvikling tenker jeg var på tide. Kursen er jo nesten på stedet hvil sammenlignet med ett år siden.

1 Like

Improving market outlook and JV transaction closed

Akastor’s Q3 report showed AKOFS results in line with our expectations and MHWirth slightly below. However, the latter had solid order intake at 1.8x BtB and increased rig activity bodes well for service revenues going forward. After the quarter, the JV between MHWirth and Baker Hughes’ SDS rebranded HMH and launched on 1 October with new management and BoD in place. We have a BUY recommendation and TP NOK 9 on AKAST.

Highlights from report

  • The JV between MHWirth and Baker Hughes SDS was officially launched and branded HMH on 1 October, with management and Board of Directors now in place. From Akastor, CEO Karl Erik Kjelstad and Kristian Røkke will take board positions
  • Initial cost synergy target for HMH is increased to USD 15m from USD 10m
  • MHWirth delivered revenues of NOK 757m and EBITDA of NOK 49m, equal to an EBITDA margin of 6.5%, slightly lower than we expected
  • Service revenues continue to be stable at NOK 535m, and the company comments that the number of active rigs is expected to increase in the short term
  • Order intake for the group solid at NOK 1.6bn (incl. MHWirth), driven by the USD 83m order for the drilling equipment package to CMGS which has been previously announced. For MHWirth, BtB was at 1.8x when adjusting for termination of the two DRU projects (the other two still suspended)
  • The economic exposure in the four DRU contracts towards Jurong have been carved out of MHWirth and will remain in Akastor
  • AKOFS delivered EBITDA of NOK 98m, in line with our estimate on continued strong utilization. The company states that it is expect discussions for the charter of Skandi Santos to conclude this quarter
  • Net debt increased to NOK 1.95bn from 1.8bn in the quarter mainly on FX, noting that the proceeds from HMH and refinancing was completed on 1 October and thus not present in figure
1 Like

OrbeNovo vil ha et bredt investeringsmandat som
blant annet favner virksomheter innenfor raskt
voksende industrier. Aker vil være ankerinvestor i det
første fondet.
I tillegg til etableringen av OrbeNovo, har Aker gitt
Converto et mandat til å utvikle Akers verdier i
Akastor, Philly Shipyard, American Shipping Company,
Solstad Offshore, Norron og noen mindre
engasjementer. Dette er selskaper som har vært en
del av Akers portefølje i flere år, men som nå vil nyte
godt av Convertos enda mer fokuserte eieroppfølging.
Akers tidligere CFO og nåværende nestleder i styret,
Frank O. Reite, er hovedeier i Converto. Det vil i praksis
bli drevet som et selvstendig fond hvor Aker er en
såkalt 100 prosent LP-investor

Leste dette Akers Q3 Rapport. Lurer på hva det innebærer i praksis

Mulig scenario med som hendte i OCY?

Oppkjøp? Hvordan endte det for aksjonærene da?

Spørs vel på hvilken inngang en hadde. Får satse på en synliggjør av verdiene :+1:

Kan jo hende det er dette som materialiserer seg - blir man tvunget til å selge sine aksjer da?

Må vel ha 90 % for å tvangsinnløse

https://live.euronext.com/en/node/7507887

Hva betyr det her egentlig?

Slik jeg forstår børsmeldingen mottar Akastor 5,4 MUSD

Var det eg og fekk utav det,får håpe det kan hjelpe litt på en ellers lang ørkenvandring:)

Tror nok det blir med en luftspeilig av en oase.