Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aker BP (AKRBP)

Aker BP dropper Troldhaugen-prosjektet i Nordsjøen

E24

Jefferies oppgraderer Aker BP til kjøp

3 timer siden · [E24/Infront TDN Direkt]

Jefferies oppgraderer Aker BP til en kjøpsanbefaling, fra tidligere hold, med et kursmål på 315 kroner per aksje, fra tidligere 325 kroner, ifølge Reuters onsdag.

Aksjen ligger nå på 268,8 kroner.

2 Likes

Man kan stillespørsmålstegn til hvorvidt selskapet har mottatt urettmessig nedgang siste tid. Sånn sett vil jeg tro vi trenger noe mer momentum i oljeprisen før det tar “fyr” her.

Aker BP ser ut til å trenge mer krutt for å få fart på seg… Har vært litt tungt i år, får se om det løsner med høyere oljepris.

https://newsweb.oslobors.no/message/587895

2 Likes
3 Likes
3 Likes

Mer fokus på fremtidige prosjekt - mindre fokus på utbytte.

2 Likes

Ja. Det er en dårlig overskrift, selve artikkelen inneholder lite negativt i mine øyne.

Børssmell for Aker BP

Aker BP har underprestert konkurrentene med 50 prosent på børsen. Dette er grunnen til at investorene vraker aksjen.

Siden toppen i fjor sommer har aksjekursen i Aker BP falt stadig lavere. Siden starten av fjoråret har Kjell Inge Røkkes oljeselskap falt 16 prosent på Oslo Børs, mens Equinor, Shell, BP, TotalEnergies er opp 31 prosent i samme periode.

Med andre ord har Kjell Inge Røkkes oljeselskap underprestert konkurrentene på børsen med nesten 50 prosent.

Takk, men nei takk

– Den største forskjellen på Aker BP og sammenlignbare selskaper er vilje til å investere i langsiktig organisk vekst sammenlignet med høyere kortsiktige utbytter, sier analytiker Tom Erik Kristiansen i Pareto Securities.

Han mener investeringene vil skape verdier over tid.

– Med dagens utbyttepolitikk forventer vi at Aker BP vill tilbakebetale rundt to tredjedeler av selskapsverdien innen utgangen av 2028, sier Kristiansen.

I dag har Aker BP en børsverdi på rundt 154 milliarder kroner. Det betyr i så fall at aksjonærene vil få rundt 103 milliarder kroner i utbytter, dersom Kristiansens spådommer slår til.

Kristiansen er onsdag ute med en fersk analyse på Aker BP med tittelen «Takk, men nei takk». Kursmålet kuttes til 350 fra 400 kroner, mens kjøpsanbefalingen opprettholdes, på grunn av lavere oljepriser.

– Med en forventet internrente (IRR) på 25 prosent, om oljeprisen er 65 dollar fatet, tror vi Aker BPs investeringer vil skape store verdier over tid, selv etter den siste tids kostnadsinflasjon, sier han.

Massive investeringer

– Aksjekursen i Aker BP har vært overraskende svak, konkluderer SpareBank 1 Markets-analytiker Teodor Sveen-Nilsen.

Meglerhuset tok oljeselskapet inn månedsporteføljen for mai.

– På dagnes kursnivå liker vi aksjen godt. Uten fasit i hånd så gjetter jeg at noe av den svake utviklingen kan forklares av at fri kontantstrøm vil bli dårligere de neste par årene, men det mener jeg burde være godt forstått i markedet, sier Sveen-Nilsen.

Aker BP har planer om massive investeringer i nye olje- og gassprosjekter. Før jul leverte selskapet ti planer for utbygging og drift på norsk sokkel, hvilket betyr nye investeringer for i overkant av 200 milliarder kroner.

– Investeringene skal opp ganske mye, og til tross for veldig gode skatteincentiver, så vil fri kontantstrøm falle dersom man forutsetter flate olje- og gasspriser. Det store spørsmålet knyttet til Aker BP nå, er om markedet vil se gjennom dårligere fri kontantstrøm og heller fokusere på prosjektene de har i horisonten.

Nedsalg på trappene

En annen faktor er overheng av aksjer.

– Jeg får med jevne mellomrom spørsmål fra investorer om jeg tror BP, Lundin eller Aker skal selge aksjer, sier Sveen-Nilsen.

Han har sin formening om hvem som selger først.

– Jeg gjetter på at Lundin vil selge aksjer først, ettersom de har prosjekter de kan komme til å trenge penger til, som for eksempel gruvedrift. Men jeg tror ikke Lundin vil selge på dagens kursnivå og jeg tror uansett det kan ta noen år før det er aktuelt.

Et tredje poeng er den seneste tiden fall i oljeprisen.

– Det vil treffe alle oljeselskaper, men gitt likviditet og størrelse så tror jeg internasjonale store investorer kan ha kastet kortene i Aker BP. Sammen med Equinor er selskapet førstevalget blant skandinaviske selskaper for dem som vil sitte eksponert mot oljepris.

2 Likes

Fortsetter å kjøpe denne jeg. Oljen skal oppover etter sommeren - tror jeg.

3 Likes

Det er godt mulig du har rett, men hva får deg til å mene den skal opp? Jeg ser ikke noen helt klare grunner.

Den diskusjonen tar jeg ikke her. Oljetråden er for slik snakk

Tolker jeg som at du ikke har argumenter.

Ser at geveran så smått er på kjøperen de siste ukene.

1 Like

"
Norske oljeaksjer har underprestert de europeiske konkurrentene på børs, og det kraftig.
Hadde man investerte i en kurv med franske Total og de to britiske selskapene BP og Shell for ett år siden, ville avkastningen vært på 6 prosent. Hadde man heller satt pengene i norske Equinor, Aker BP og Vår Energi, hadde tallet vært minus 25 prosent.
"

2 Likes

Kronen reflekterer det samme - politisk vannstyre…

2 Likes
1 Like

Godt å få det godkjent :muscle:

Vi etablerer nå også Valhall som et knutepunkt for gass. Produksjonen fra Fenris vil øke gasseksporten fra Valhall til Europa betydelig, og vil mer enn doble gassbehandlingskapasiteten.

2 Likes