Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aksjesparekonto (ASK)

samme problem her, har overført pengene til aksjesparekontoen og står oppført som tilgjengelig der, men når jeg så går inn på “min sparing” og videre på “kjøp aksjer”, så kommer den vanlige aksjesiden opp med 0 kr som disponibelt for handel…

Kom dere bort fra skandiabankens aksjeplatform fortest mulig er mitt råd.
Elendig system…

4 Likes

Jeg realiserte litt tap med plan om å overføre pengene til aksjesparekonto for og så kjøpe samme aksjer tilbake med en gang. Det jeg ikke var klar over er at pareto bruker to føkkings dager på overføringen av pengene. Så here’s hoping at aksjene ikke tar av i mellomtiden :roll_eyes:

2 Likes

Hva anbefaler du? Nordnet? Synes det er kjekt å ha aksjehandel og bank på samme plass. Liker også at skandiabanken kalkulerer kurtasje FØR man kjøper, i motsetning til nordnet.

Men så er skandiabanken sin aksjeplatform laggy som faen da…

Jeg ville også hatt bank og handel på samme sted men foreløpig har jeg ikke funnet noe som passer. Det er ikke så viktig med bank nå siden det ikke lønner seg å sette inn mange småbeløp på aksjehandelskontoen. Skjermingsfradraget regnes ut fra minste beløpet du har satt inn i løpet av året. Derfor lønner det seg å samle opp å sette inn et stort beløp og ikke små. (evt vent til kursen er høy før du overfører gamle aksjer).
Selv vurderer jeg netfonds eller pareto. De har forskjellige fordeler: Netfonds:belåning i dag, bedre eu handel enn nordnett og skatteraportering
Pareto: belåning, tilbud 2017 og bedre handelsverktøy/plattform
Har ikke bestemt meg ennå da det ikke er aktuelt å overføre beholdning før høyere kurser men står mellom de to foreløpig

Benytter SKB for brukskonto, DNB for lønnskonto, med en aksjekonto der dersom jeg har ønske om å overføre og handle på kort varsel, NTF som aksjekonto og benytter deres LIV system(lik NN sin Zero konto). Tenker å overføre til ASK på slutten av året, eller til neste år dersom det blir utvidet. Er litt rotete system, men finner forbruk er mer kontrollert når jeg må planlegge.

Mye klaging på SKBN sin aksjetrader, og mye er svært berettiget. Men å si at “de” er en gjeng idioter er nok ikke måten en når frem på.
Jeg har vært dritforbanna på SKBN jeg, revet meg i håret, banna og steika.
Men jeg har også tidvis teppebomba de med tilbakemeldingseposter, og jeg jeg har fått svar, blitt oppringt, de har forsøkt å forstå hva problemet er osv osv.
Jeg har en konto hos Nordnet, men hovedandelen ligger hos SKBN.

Vedrørende aksjesparekonto så har SKBN disse tipsene på sin hjemmeside:

  1. Du har ikke så god tid som du tror
    For å slippe å betale skatt på gevinsten du har hatt må aksjene og fondene dine flyttes i løpet av 2017. Du kan imidlertid ikke flytte aksjer og fond på nyttårsaften. Vil du unngå denne skatten må alt være flyttet inn på aksjesparekontoen senest 29.12.2017.

Du som har planer om å flytte aksjer og fond fra vanlige verdipapirkontoer i andre banker må sørge for å ha flyttet alt innen 13.12.2017.

Skatteamnestiet for flytt av verdipapirer inn til aksjesparekontoen er foreslått utvidet til ut 2018, men dette er ikke vedtatt. Hvis du tenker at du uansett ønsker å flytte verdipapirene dine inn til aksjesparekonto kan det derfor være lurt å gjøre det nå.

  1. Har du aksjer eller fond med tap?
    Har du tapt penger på aksjer eller fond kan du skrive det av på skatten. Men flytter du aksjer eller fond med tap inn på en aksjesparekonto, må kontoen avsluttes før du kan få skattefradraget.

Du bør altså vurdere om du egentlig ønsker å flytte aksjer og fond med tap inn på en aksjesparekonto.

  1. Har du samme aksje hos flere banker eller forvaltere?
    Du har kanskje hørt om FIFO-prinsippet? Det prinsippet gjelder ved flytt av aksjer inn på aksjesparekonto.

Det betyr at det er historikken på de eldste aksjene som flyttes inn.

For eksempel:

Du har 50 aksjer i Statoil som står i Skandiabanken. De ble kjøpt i 2016 og du har hatt gevinst på dem. Du ønsker å flytte dem inn på aksjesparekonto og bruke hele salgssummen til å investere videre.

Du har også 50 aksjer i Statoil som står hos Nordnet. De ble kjøpt i 2014. Du kjøpte til en høy kurs og du har derfor hatt tap på dem. Derfor ønsker du egentlig å selge og få skattefradraget, men har ikke kommet så langt.

Hvis du flytter de 50 aksjene som du har stående i Skandiabanken inn på aksjesparekonto så er det kjøpsverdien på de aksjene du har hos Nordnet som flyttes inn, fordi det var de første du kjøpte. Det er de aksjene du har hatt tap på og egentlig ønsket å selge utenfor aksjesparekontoen.

  1. Pass på at du får med deg skjermingsfradraget
    Skjermingsfradraget på aksjesparekonto beregnes ut fra den laveste beholdningen du har hatt på kontoen i løpet av året. Det gjelder også for 2017.

Hvis du åpner aksjesparekonto og umiddelbart setter inn en liten sum som du vil handle for så er det sannsynligvis den laveste beholdningen din i løpet av året. Hvis du da i etterkant flytter aksjer og fond til aksjesparekontoen så vil du ikke få skjermingsfradrag for 2017 for det du flyttet.

Du bør altså vurdere å gjennomføre flytt av aksjer og fond før du setter inn mindre kontantsummer på aksjesparekontoen. Pass også på at du fyller ut alle aksjene og fondene du vil flytte i ett flytteskjema, sånn at du får hele skjermingsfradraget du har krav på.

  1. Husk den langsiktige spareplanen din
    Aksjesparekonto gjør det mer gunstig å kjøpe og selge aksjer og fond. Du får mer frihet til å være fleksibel.

Vi vil anbefale deg at du har en langsiktig spareplan. Selv om du med aksjesparekontoen får muligheten til å bytte ut fjorårets tapere med årets vinnere så bør du ha en langsiktig strategi og ta veloverveide valg hvis du bestemmer deg for å gjøre endringer i porteføljen din.

2 Likes

God info.

Siv Jensen har riktignok foreslått av overgangsperioden skal vare ut 2018. Se artikkelen lenger opp i tråden.

1 Like

Zero ftw! Sånn helt seriøst. Aksjesparekonto er bra, men Zero er bedre pga. skattesatsen. De diskuterer dette i den seneste episoden av Pengepodden. Den eneste fordelen jeg ser med ASK er at du ikke skatter før du bikker gevinst. Dvs. - setter du inn 1 mill kr. og tar ut 1 mill kr. 1 år senere så betaler du ingen skatt. Du begynner først å skatte når du tar ut overskudd ifht. innskutt beløp. Dette gjelder ikke for zero.

1 Like

Sånn bortsett fra at du ikke eier aksjene med zero og at de forsvinner om nordnet går konk(de er vel sikret opp til 2mill). Så er kanskje zero bedre

Du har vel heller ikke skjermingsfradrag med Zero

Det stemmer - men så utgjør det så lite ifht. skattesatsen (24% på Zero, 23% neste år) kontra 29% på ASK at jeg heller velger lavere skatt fremfor skjermingsfradraget.

Så, differansen er 5 prosentpoeng og skjermingsfradrag er på 0,4%, så hvis man har pengene stående inne i mer enn 12 år, så lønner det seg med ASK, ettersom skjermingsfradraget da er kommet opp i 5,2%? Eller tenker jeg feil her?

Hvor får du tallet 5.2% fra?

Jeg tror at hvis du er überlangsiktig så kan det lønne seg med ASK ifht. skjermingsfradraget ja, da dette akkumuleres år for år. Men de færreste sitter med en aksje så lenge at det vil lønne seg ifht. det man sparer ifht. skatt på zero. 23% skatt av gevinst er latterlig billig. Skulle gjerne hatt den ned mot 20-15% men hey. Vi bor i Norge :slight_smile:

3 Likes

5,2% = 13*0,4%. Du trenger jo ikke sitte med en aksje i 13 år, ettersom skatt først blir utløst i det du begynner å ta ut overskudd?

Skjermingsfradraget gjelder jo pr. aksje man kjøper. Si du eier Funcom i 3 år. Selger, da får du skjermingsfradrag for den aksjen i 3 år. Når du kjøper en annen aksje begynner skjermingsfradraget å løpe på den aksjen igjen. Uavhengig av om du tar ut pengene av konto eller ikke. Du resetter altså.

Eller gjelder fradraget for innestående beløp så lenge de står på konto, uavhengig av hvilke aksjer man kjøper / selger?

Det spiller vel ingen noen rolle, all den tid du først skatter når du tar overskudd ut fra kontoen, og det er da skjermingsfradraget kicker inn?

Mitt poeng er at det spiller en rolle om skjermingsfradraget akkumuleres aksje-for-aksje, eller for kontoen som helhet. Dersom det er for kontoen som helhet spiller det ingen rolle. Hvis det er for hver aksje må man jo holde på samme aksje i 12-13 år for å akkumulere så mye fradrag.

1 Like

Spørsmålet er om Zero fortsetter å eksistere. Mitt inntrykk er at målet med ASK er å få samme produkt over hele linja hos alle tilbyderene. JEg mistenker at lovverket blir endret sånn at ASK og AS blir de mulighetene som finnnes på sikt.

1 Like

Gjelder for innskutt beløp pr år (minste) og skattefordelen kommer ganske sikkert til å forsvinne etterhvert