Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aksjesparekonto (ASK)

Hvilken skattefordel er det du mener kommer til å forsvinne?

Skattefordelen med Zerokonto (Unit link) ligger an til å forsvinne. Jeg merket meg også følgende fra nettmøte i E24 om aksjesparekonto angående Unit link produktene som kan få store konsekvenser:

“Det er foreslått nye skatteregler for fondskonto med virkning fra nyttår. Etter de foreslåtte reglene vil fondskonto der forsikringselementet er under 50 prosent bli beskattet etter reglene for beskatning av andelseier i verdipapirfond. Dette medfører at uttak av en fondskonto vil bli beskattet som en utdeling(utbytte) fra et verdipapirfond. Hele uttaket vil da bli beskattet som alminnelig inntekt eller aksjeinntekt avhengig av hva du har på din fondskonto, og ikke etter reglene for realisasjon.” Skrevet av en fra Verdipapirforeningen.

1 Like

Klart staten vil tette det skattehullet på Zero, er jo nesten 6% lavere en AHK/ASK. 24% mot 29,65% vel?

Det tror jeg de gjør for Zero er egentlig et pensjonsprodukt. og det kommer ny pensjonskonto også.

Jeg sitter med en portefølje som for øyeblikket er greit i minus, og kan selvsagt realisere tapet nå. Men da får jeg regningen den dagen jeg realiserer min store formue.
Synspunkter?
Jeg er slik en skrue som også har ekstra skattetrekk slik at jeg heller får penger igjen i stedet for baksmell.

1 Like

Fradrag du kan realisere nå er sannsynligvis bedre enn å realisere det samme fradraget om for eksempel ti år. Inflasjonen reduserer den reelle verdien av fradraget over tid. Å si at du heller vil ha 1 000 kr om et år isteden for i dag innebærer at du får ca. 975 kr i nåverdi.

I tillegg har jeg en kommentar om skatt tilgode og baksmell. Det er mer lønnsomt for deg med baksmell enn skatt tilgode. Staten betaler 0,38% rente på skatt tilgode som de holder på for deg. I banken bør du klare få 1,2%. Det er altså 3 ganger så god avkastning i å heller spare ekstra på en konto som en buffer til baksmell. Nå er det vel antakelig snakk om svært liten forskjell for de fleste i kroner og øre, men prinsippet er verdt å tenke over.

3 Likes

Hvorfor skriver samtlige aviser flere saker rundt aksjesparekonto? Det hypes i bauer og kanter! #illuminati

2 Likes

Det er jeg fullstendig klar over, men jeg kjenner meg selv veldig godt, på godt og vondt!
Jeg ser på ekstra skattetrekk som 10-30000 ekstra feriepenger. Derfor betaler jeg alltid full skatt i desember også.

Men jeg bør muligens realisere et solid tap i Funcom, kan jo da håpe på en solid dip i kursen også😀

1 Like

Hørte på pengepodden her i går, og mulig jeg misforsto… Men la oss si jeg setter inn 15000 på en aksjesparekonto og 15000 på en investeringskonto zero. Jeg velger så etter 1 år med 10% avkastning å ta ut innskuddet fra begge kontoene. Slik jeg forstod det så slapp jeg da å skatte på en aksjesparekonto, men jeg måtte skatte fullt på hele 15000 på en investeringskonto, stemmer dette? Evt. kan noen forklare hvordan dette fungerer?

Er lik deg når det gjelder skattetrekk/ekstra “sparing”. Godt å få de ekstra kronene til sommern! Realiserte rundt 180K i tap i Nano nå i sommer, og kjøpte tilbake på lavere kurser senere. det blir et bra fradrag på skatten!

1 Like

Neste år er det 23% (om kontoen består vel og merke) :wink:

1 Like

Såpass! Der ser du hva jeg vet :joy:
Tenker bare generelt at “han Stat bare kræve våres penga mer å mer!” :tongue:

Tror ikke det stemmer helt. Du skatter bare av gevinsten på Zero også (utover formueskatt), men der skattes all gevinst fra første krone du tar ut (et slags oppgjør) mens det på en aksjesparekonto kan tas ut innskutt beløp uten å trigge skatt, som jeg skjønner det. I begge tilfellene vil det derfor kun skattes av Kr 1500,-, men forskjellen er når det skjer og skatteprosentene.

3 Likes

Helt riktig :slight_smile: Men siden skattesatsen på Zero er så lav ifht. ASK, så veier det opp at man skatter fra første krone man tar ut ifht. å sette inn 1 mill, tjene 1 mill og ta ut 1 mill skattefritt på ASK.

2 Likes

Temmelig håpløst opplegg. DnB sier det tar inntil 10 dager å flytte aksjebeholdningen fra gammel VPS til ASK. Sendte en mail i dag hvor jeg spurte om jeg kunne selge fra den gamle kto inntil beholdningen var flyttet, men fikk beskjed om at det kunne jeg ikke gjøre. Kan i verste fall bli raka fant ila av de 10 dagene.

1 Like

Du må jo kunne selge alle aksjene dine da, og flytte pengene fra Dnb til en bedre plass, f.eks Nordnet eller Pareto etc, så kjøpe nye aksjer i ASK?

1 Like

Bytt til Nordnet eller Pareto, DNB hater jo kundene sine… DET er tydelig.

6 Likes

Hva er minstekurtasjen i Nordnet resp Pareto, og hva koster det for realtidskurser med ordredybde?

1 Like

http://www.paretosec.no/aksjehandel-paa-nett/verdipapirhandel/prisliste

http://www.paretosec.no/handelstjenester/handelstjenester-for-alle-behov/prisliste-handelstjenester

https://www.nordnet.no/tjenester/prisliste.html

3 Likes

Vet ikke prisforskjellen mellom de, og jeg bare refresher på Nordnet når jeg vil ha kursen der og da, så jeg vet heller ikke hva realtid strømming koster. Du finner nok priser på sidene til de forskjellige.