Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Anbefalinger for investering av arv?

Arv…

Bruk alle pengene på etiske og høy risiko aksjer som f. eks bio-tech startups. Tross alt ikke “dine” tjente penger og man sover godt om det skulle hamre løss i perioder :wink:

I alle fall slik jeg ser penger fra arv på.

Ja, eller bare gi bort pengene til staten, det er vel det mest etiske av alt, FakeNews? :wink:

Å forvalte foreldres hardt opptjente penger, på en måte som gagner din fremtid, burde være en selvfølge.
Å pisse bort penger på høyrisk, som foreldre har spart hele livet, for å gi sine barn muligheter, er virkelig ikke å hedre sine avdøde foreldre på en god måte…

8 Likes

Poenget mitt er ikke hvor pengene har kommet fra men at “du” plutselig sitter med penger som en ikke skal ta som selvfølge.

Har man ikke forhold til pengene så kan man etter mitt skjønn ta høyere risiko. God natt søvn får man også :slight_smile:

Har du gjeld så er det beste du kan gjøre å kvitte deg med den, med unntak av kanskje studielån. Er det noen som forteller deg annet så er de kun ute etter en ting: dine penger. Å være gjeldsfri er en investering i deg selv og din fremtid. Du eier ditt liv. Investere kan du gjøre etterpå med godt samvete.

3 Likes

Jeg forstår det, vi er bare uenige.

Og det får være greit :wink:

Se denne 5 ganger, deretter setter du alt i OBXEDNB hvor du lar det stå inn i evigheten.
Om du vil ta større risiko med noe av pengene ville jeg mye heller valgt PCIB enn Nano.

Jeg hadde gått for 50% nedbetaling av lån, og resten i aksjer. Indeksfond er det beste hvis du ikke har god erfaring fra før av. Om akkurat nå er en god tid? Aner ikke.

1 Like

^^Enig. ^^

Og hvis du vil se 3. verdenskrig an noen måneder så er nedbetaling av gjeld “no-brainer”. Du har full kontroll og følelsen av å ikke ha gjeld skal ikke undervurderes - så kan du gå inn i fond eller aksjer når ting har en klar kurs igjen.

1 Like

Whisky som samleobjekt har knust de fleste andre spareformer de seinere år.
En stor fordel er at dette regnes som innbo, og dermed ikke utsettes for formueskatt.
Ulempen er at kostnaden ved kjøp og salg på auksjon gjerne er opp mot 10% i utlandet, og 30% i Norge (Vinmonopolet gjennom Blomquist)
Kan anbefale få, men dyre flasker av oppegående destillerier som Springbank eller Bowmore. (Helst fra 60 tallet). Evt fra nedlagte destillerier som Brora eller Karuizawa.

1 Like

Fasit ble 30% til nedbetaling av lån, 40% aksjer, 10% til indeksfond, 10% til bufferkonto og 10% oppgradering av HiFi. :stuck_out_tongue: :metal:

3 Likes

Få høre hva det viktigste 10%ene gikk til da…

Vurderer oppgradering selv!
Jeg vil ikke ha for mye og for stort, så jeg er på jakt etter Kii Three - de skal være rimelig fantastiske…

Kjøpte et par Dali Rubicon 6 og en Rotel RB-1582 MKII for å drive dem. Blir muligens litt store for kjellerstua, men prøver og satser på at det går. :slight_smile:

1 Like

Det høres ut som en svært god investering i egen velvære og trivsel! :slight_smile: