Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

ArcticZymes Technologies (AZT)

Kjappere en forventet :wink: :stuck_out_tongue:

1 Like

Se der ja det fikk jeg ikke med meg! Fersktygget sperre🤤

Sperre å sperre 10K er jo småpost :slight_smile:

Utrolig digg, nå smaker det ikke lenger dårlig at eg gikk glipp av ein kroner fra 30 tallet og innpå 40 tallet litt.
Då lenge Coronaen herjer som den gjør, og vi bisitter noe treng for å få kontroll på det, så er vel dagens mcap fortsatt som beskjeden å regne.

Hugser tidligere diskusjoner om selskapet kom til og bli oppkjøpt for 50kr aksjen i forbindelse med woulgan, noen år senere og en pandemi, så gjør enn dei diskusjonene til latter vertfall.
Og en til ting, i forbindelse med skuffelsen over woulgan så måtte TO tåle mye støy fra andre bitre småaksjonærer, det gikk på at ikkje TO som største aksjonær klarte å legge større press på ledelsen, vel TO kan sitte godt tilbakelent i lenestolen vel vitende om at han har tjent flere titals milioner og sikkert nærmer hundre snart pm dette fortsetter, respekt over tolmodigheten din Ormestad

Hva tenker folk om den kommende Q rapporten? Hva tall må til for at kursen skal stige videre?

Mye info lengre opp tråden :slight_smile:

Mao. Et resultat på 30 mill i Q2 kommer til å blåse AZT opp 20%?

Resultat på 30 mill burde peke på resultat for året på 120+ mill.
Bruker man PE 30 ville det gi kurs 75.
AZT har strategi om oppkjøp disse ekstra inntektene fra pandemien vil gi store beløp for å vokse videre. I tillegg får en mange nye kunder som trolig fortsetter å kjøpe. Og pandemien blir nok værende minst 1år til.(dessverre).
Hvor kursen går fra dag til dag er ikke godt å si, men trenden er opp, opp og opp

4 Likes

Er 30 mill sannsynlig? Eller er 20 mill kanskje mer sannsynlig? Resultatet fra Q1 er hvertfall 13.8 mill og virker veldig lovende. EBIT og EBITDA er nesten lik så her er det lett å få hyggelig bunnlinje.

1 Like

Kan du forklare meg hvorfor det kan bli en hyggelig bunnlinje med lik EBIT og EBITDA? Lurer av nysgjerrighet.

EAT (Earnings After Tax) er bunnlinje. I AZT så tror jeg det er mye skjermingsfradrag slik at det er lite skatt. Mao EAT er veldig lik EBIT. Videre så er det lite amortisering og nedskrivning fordi AZT er et gammelt selskap og mye utstyr er allerede nedskrevet. Det betyr at EBIT og EBITDA er veldig lik. Derfor, EBITDA kan nesten betraktes som EAT. Alt dreier seg om driftsresultatet, og det er lettvint og hyggelig. Liten sjanse for overraskelser som kan ødelegge et ellers godt salg som vi vet vi har.

4 Likes

Jeg kan kanskje virke overoptimistisk, men det kan se ut som Q2 blir en skikkelig opptur. Det er mange aspekter som ligger til grunn for min optimisme, men hovedbidraget i Q2 kommer til å bli enzymene levert til testing av Covid-19.

Husk på at det er gjort 20 ganger mer testing i Q2 kontra Q1. I tillegg var testingen utført i Q1 i stor grad i Kina. Jeg sier ikke at AZ ikke leverte enzymer til testene i Kina, men mest sannsynlig i mindre grad enn de leverer til de vestlige landene. Jeg er over 90 % sikker på at AZ leverer Cod-UNG til Thermo Fisher sine Taqpath-RT-PCR-covid19-tester ( Uracil-DNA Glycosylasen som er brukt i disse testene samsvarer meget godt med Cod-UNG ). Thermo Fisher fikk ikke godkjent sine test-kit før helt på tampen av Q1. Det var også da testingen begynte å ta seg opp I USA og resten av den vestlige verden.

I andre selskaper som plutselig øker sine inntekter enormt, vil også de faste kostnadene til en viss grad følge etter. Dette gjelder i mindre grad for AZ. Om man ser på Q1-2019 mot Q1-2020, så var inntektene mer enn doblet mens de faste kostnadene økte med under 5%. Med dette i mente, så vil over 90% av inntektene fra salg over en viss terskel legge seg rett på bunnlinjen. Så fremt marginene holder seg der de har vært de siste 10 årene. Om AZ må gi noe kvantumsrabatt ved store ordrer, er ikke det noen krise det heller.

Oppsummert synes jeg ikke det er helt urimelig å tenke seg at Covid-19-relaterte inntekter for Q2 kan ha 10-doblet seg. Det er nesten litt konservativt?? når testaktiviteten har 20-doblet seg og testaktiviteten i Q2 var nærmere AZ sitt marked? Jeg er usikker selv. For det høres for godt til å være sant ut.

Til informasjon var Covid-19-relaterte inntekter i Q1 (AZ) rundt kr 3,5 - 4,0 mill.

Kom gjerne med motargumenter og arrester meg slik at jeg ikke får helt overtenning :slight_smile:

4 Likes

Selskapet er jo priset til 2,3 milliarder, så selv om Q2 blir en fantastisk opptur, hvor mye fremtidig vekst er priset inn allerede?

Min usikkerhet går på om de klarer å produsere nok for å møte økende etterspørsel eller om de har nådd taket.

Skalerbarhet ser jeg er en faktor mange trekker frem som et bullargument i caset, men har ikke noe grunnlag for å ettergå det selv

Jeg kan forsåvidt arrestere meg selv litt. Vi vet ikke hvor mye UNG som ble kjøpt til lager i Q1. Alt som ble solgt fra AZ i Q1 ble nok sikkert ikke forbrukt i Q1. Så salg fra AZ korrelerer ikke direkte med antall tester gjort for en bestemt periode. Hvor framsynt har kundene vært?

Q2 blir etter mine øyne en smakebit av hva corona kan gi AZT av inntekter. Q3-4 blir nok ikke småtteri. Q2 blir nok veldig bra kvartal også, men dog bare en forsmak. Blir det overraskende bra, så legger nok kursen seg på siktet 60-70 rangen før fomo trår til mot Q3. Og da er vi nok oppe å lukter på 100kr aksjen.

Skal bli utrolig godt å få noen tall å knuse om 5 børsdager.

1 Like

Kurs 95 vil jo være 4 milliarder pluss i market cap. Hvilke multipler tenker du da?

Dette er bare mine egne tanker mtp fremtidig inntjening ingen multipler inne i bildet her fra min side. Oppskaleringen av SAN-HQ begynte i Mai og er ferdig om 8-10 måneder. Tegn på stor etterspørsel. Blir spennende å se tallene på Q2 for å danne seg et bedre bilde av mulig inntjening fremover med oppskalering og mulig høyy etterspørsel.

Salg av SAN var både i Q4 og Q1 på rundt 4,5 mill.
Oppskalering er tenkt et sted mellom 10-100 ganger.
Kan bli riktig hyggelig
Selv med 10x snakker vi om 180mill i året!!

2 Likes