Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

ArcticZymes Technologies (AZT)

Fra det ene til det andre. Kan overhode ingenting om shorting. Kan imidlertid ikke se at den short som skulle være aktiv har lykkes. Har fulgt med på børs siste to dager og oppdager at det selges mye til lavere kurs enn hva kjøperne er villig til å akseptere. Samtidig ser jeg det motsatte, at kjøpere kjøper på høyere kurs enn hva selgerne tilbyr.
Jeg blir i overkant forvirret, da jeg ikke forstår dette. Er det noen som kan forklare dette på en lettfattelig måte?

En algoritme med to kontoer er programmert for å dra kursen ned, samtidig er det aktører i markedet som ønsker å kjøpe flere aksjer.
Da blir det litt stillingskrig med rykk og napp.
:grinning:

Er vel ikke lovligt?

Jeg forstår at algoritmene ønsker kursen ned, men de som ønsker å kjøpe har jo ingen grunn til å presse prisen opp. Følgelig forstår jeg bare 50% av svaret ditt. Kan det heller være slik at det er noen som motarbeider short?
Mvh boella

Den har aldeles ikke lyktes, det er riktig. Disse algoritmedrevne selskapene bommer som alle andre.

Her kan du for eksempel se hvordan denne aktøren har lyktes på OSE:

https://shortnordic.com/history_player.php?player=VOLEON%20CAPITAL%20MANAGEMENT%20LP&land=norway

Hva gjelder handelen for øvrig er den i hovedsak drevet av ulike roboter. Da ser man merkelige endringer i både ordrebok og ordre som sådan. Slik har det rett og slett blitt.

Edit:

I dette konkrete tilfelle så forsøkte Voleon / shortaktøren å knekke kursen under 60 med volum. Det gikk ikke som planlagt, da noen tok i mot og holdt kursen over. Deretter så vet jo vi (markedet) at det er ~300.000 aksjer som må kjøpes tilbake. Så da er det nok noen som i tillegg til å kjøpe AZT-askjer fordi det er en god deal åkke som, kjøper ekstra aggressivt fordi man altså vet det er en short som skal dekkes.

2 Likes

Med lov å bruke algoritmer, ingen børsposter, ingen handelsavgift og anonymitet gjennom meglerkontoer så er det iallefall tilrettelagt for det.
Det at noe ikke er lov, betyr ikke at ikke noen gjør det.

Takk for dette svaret
boella

Hvorfor ønsker algoritmene kursen ned?

Man ønsker jo kursen ned først og fremst for og kunne kjøpe flere aksjer billigere. Dette er jo større investorer som gjør mange handler gjerne meglerhus, de handler uten kurtasje og kan gjøre mange små handler uten at det koster. Kan være frustrerende å se på, men sånn har verden blitt. De bidrar til god omsetning i aksjen og det er bra.

Hva med de 99% som er long/har aksjer og ønsker kursen opp? De ønsker den ned også?

De som er long og sitter i ro med sine aksjer påvirker naturlig nok ikke kursen i noen retning. Men det vil alltid være selgere bare prisen er den riktige. Og det er mange grunner til at man velger og selge. AZT har vel også blitt en trader aksje pågrunn av sine svingninger. Og det er alltid noen som vil forsøke og tjene penger på disse svigningene. Algoritmene blant annet utnytter dette.

Jeg tenkte at de som shorter selvfølgelig vil bruke roboter for å presse kursen nedover

Naturligvis, men de står får 1%. Hva med de 99% andre? Sikkert noen algoritmer der som arbeider med å dra kursen opp, tror du ikke?

Så er det selvsagt brorparten av algoritmene som ikke bryr seg om kursnivået i det hele tatt.

Nå var dette en diskusjon rundt en short-aktør. Og det er det @boella refererte til. At shortaktøren bruker algoritmer for å utløse mest mulig kursfall er gitt. At roboter / market makers generelt er nøytrale (jager i flokk avhengig av hva indikatorene og moment tilsier, er også gitt).

1 Like

Gir lite mening om at det er dette shorte fondet som dekker short via megler.

Dette er vel datastyrt hele greia.

Denne er interresant, finansieringen som Italienske myndigheter har stilt med er nok til å få oppskalert produksjonsutstyr klart(tror det er i boks allerede) og også gjennomføring av fase2/3 godkjenningen.
Ser ut som det ikke er endelig avklart når full produksjon skal starte. Her er nok mange som jobber for en oppstart så tidlig som mulig. Ifølge mine beregninger må de starte full produksjon i Mars for å ha doser tilgjengelig til hele befolkningen iløpet av September.
Tipper temperaturen blir høy frem mot påske om ikke produksjonen er igang.

Her kunne faktisk naive, søkkrike Norge vært frem på å kjøpt første 2 batcher så kunne Norge hatt vaksine til hele befolkningen til høsten. Om en (forhåpentlig vis) ikke skulle trenge den hadde det vært god u-hjelp til både den ene og andre.

1 Like

Enig i dette.

Men da er det også gitt at det er neglisjerbart gitt dagen shortandel.

1 Like

Ikke uenig det. Men, det kunne vært et plausibelt scenario at shortangrepet på ~60 lyktes, som ble forsøkt med et relativt robust volum, og at det ble utløst både shortloss og panikk ned mot 50 (les: shorten ville lyktes).

Les: Hadde aksjen vært mindre likvid og svenskene passive, så hadde historien vært en annen.

2 Likes

Hadde et shorte-scenario hatt bedre odds dersom de satte igang samme dag som q4 tallene ble presentert ?

Hva får deg til å tro at det ikke startet da ?
Offentliggjøringen fra Short registeret gjelder posisjoner over 0,5% av alle utestående aksjer.
Så posisjoner under 240.000 aksjer blir ikke offentliggjorde.