Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Argeo AS

Argeo AS
Spennende selskap som kommer på Euronext Growth mot slutten av april.

Hentet nettopp 175 mnok, og hadde en pre-money valuation på 50 mnok.

Selskapet skal bygge en flåte av undervannsroboter (UAV) for kartlegging av havbunn for ulike formål:

  • Infrastruktur (Flytebro over Bjørnafjorden, kontrakt med Statens Vegvesen, nye Mjøsbrua prosjekt med Nye Veier)
  • Aquakultur (Nordlaks Havfarm II)
  • Offshore vind
  • Oil/Gas undersøkelser og inspeksjon
  • Kartlegging Deep see minerals

Har gjensidig (og JV for kjøp av AUV) avtale med Multiconsult for eksklusiv bruk av Argeo AS til alle marine undersøkelser i perioden 2020-22 - opsjon på forlengelse.

Pre-money eierskap:
image

Kompetent bemanning med tung kompetanse og erfaring på området:

Erfarent styre:

Forventer å være cash-positiv fra 2022.

Siste bekreftelse på at denne bør være på radaren kom i dag: DN Investor

Edit:
På mandag skal det være selskapspresentasjon i forbindelse med noteringen:

3 Likes

Følger! :point_up:t3:

Er mulig jeg selger litt Bear og kjøper et lodd her,ser spennende ut.Sitter mest i Cash og venter på smellen som vil komme med tiden. Da kan det bli mer Argeo.

Det blir spennende å se hvordan den blir mottatt på mandag. Ikke alt som fyker til værs lenger, men denne tror jeg har potensiale til å gå høyt på notering. Bra businessplan, og selv ved lav utnyttelse kan de vise til god butikk.

Det skal skje mye i havet framover, og det er kritisk å ha gode data. Argeo kan mobilisere kjapt, og kan være jorda rundt på få dager med kontainer som inneholder alt som trengs.

Kontrakten de annonserte i dag er på 3 år med verdi på 30-40 mill.+ evt forlengelse. De bekrefter med dette at estimatene ikke bare er luft eller finger i lufta.

Jeg tar gjerne imot tips til andre selskaper med mcap 225 mnok, og som har planer som dette:

3 Likes

Jeg har også Argeo. Blir spennende på mandag :blush:

Det er heldigvis ikke de verste aksjeflipperne som et med på denne emien

Absolutt spennende, men jeg syntes kanskje guidingen her virker litt i overkant optimistisk ?

Så vidt jeg kan se så skal de inn i et marked blant godt etablerte konkurrenter (blant annet Reach Subsea, Ocean Infinity, Fugro), som både har opparbeidet godt renommé og ligger et stykke foran i teknologi/løsninger. Jeg har litt problemer med å se at de klarer å vinne markedet så kjapt. (?)

Jeg er dog villig til å la meg overbevise og kommer nok til å se presentasjonen. Dersom du ønsker flere selskaper innen segmenter H3ekis så er Reach verdt å studere.

De vil nok vise denne på presentasjonen:

Alle de du nevner er med + noen til.

Det de selv fremhever som et fortrinn framfor disse er:
Screenshot_20210425_202130_com.google.android.apps.docs

De gjør et skille mellom diversified og focused, med vekt på pure-play og focused som et pre. Som et forsvar for den ideen er kostnadseffektiviteten de oppnår.

De etablerte tilbyr dette:
Screenshot_20210425_203314_com.google.android.apps.docs

Mens Argeo vil hit:
Screenshot_20210425_203459_com.google.android.apps.docs

Det kan også argumenteres for det motsatte, med færre ben å stå på osv. Får se om de adresserer det på presentasjonen i morgen.

Skal ta en titt på Reach også - noe sier meg at det er et marked for flere i mange år framover. Kan vel heller ikke se bort ifra at oppkjøp kan bli aktuelt med en slik strategi:

1 Like

Reach driver å utvikler noko som kalles Reach Remote. Denne skal vere klar i starten av 2022. Dette er nok noko liknende som Argeo skal drive med utan å ha sett noko på Argeo annet enn her i kanalen.

Sånn umiddelbart ser jeg kanskje for meg at Ocean Infinity er Argeo sin største konkurrent her. Reach driver også med survey (Reach + MMT har ofte partnerskap), men som diagrammet viser så utfører de i tillegg andre tjenester. Ocean Infinity eier forøvrig MMT.

Det som blir interessant å se er hvordan Argeo skal være uavhengig av “vessel days”. Searaptor ser ut til å ha rekkevidde på 130 km ved 3 knop. Skal det ikke brukes skip ved sjøsetting av AUV ?

Det andre som også gjør meg litt betenkt er sammenligningen de gjør. Jeg tviler ikke på at de kan levere gode tjenester med sin AUV - men for meg så virker det som om de prøver å fremstå som teknologisk langt fremme, i en bransje med dinosaurer. Tar man en titt på tjenestene
konkurrentene leverer så skjønner man fort at det ikke er reelt.

1 Like

Virker markedsført ut fra kontrakten med Multiconsult som sikkert blir mye “innaskjærs” arbeid.

Ellers har jo både Saipem, Oceaneering og IKM subsea etablert tilsvarende løsninger i segmentet offshore og offshore wind.

SeaRaptor et allerede på kontrakt i Stillehavet jf. pressemeldingen, så den har de bevisst at de får sysselsatt til gode rater.

Hugin/Eelume kan ut fra det jeg ser ha denne som link og dock:
Screenshot_20210425_220713_com.google.android.apps.docs

Hva det innebærer et jeg ikke sikker på, men kan det være at Mariner tar med seg Hugin /Eelume ut og tilbake?

De skriver “The largest benefits will be for construction of offshore wind installations, the aquaculture industry, major coastal infrastructure as well as oil & gas facilities and equipment”.

Beklager dersom jeg virker veldig negativ! Syntes bare det er noe som skurrer litt her. Leser også nå at første AUV skal leveres 2022, altså det samme året som de guider en inntekt på 372MNOK

Ja, det vil være et tilsvarende system som konkurrentene bruker (autonome fartøy som sjøsetter autonome surveyors). Da vil Argeo så langt jeg klarer å se kreve at Mariner har et autonomt fartøy liggende hvor AUV`en kan returnere for å lade etc ?

Ingenting å beklage! Alle de spørsmålene du stiller må selskapet kunne svare på. Hvis ikke har de ikke gjort grunnarbeid godt nok.

De har allerede (hatt?) prosjekter med Statens vegvesen (Bjørnafjorden), Nye Veier (nye mjøsbrua) og Nordlaks havfarm II. Tror mye av det de guider for 21-22 er godt innenfor rekkevidde. En eksklusivitetsavtale med Multiconsult sikrer ihvertfall en del.

Mariner’en er det autonome fartøyet. 30 dager + missiondays kapasitet. Hvorvidt den lader AUV vet jeg ikke, men er vel godt mulig.

En annen ting, som kun blir mine spekulasjoner, er at det ikke skader med Sveaas på eiersiden. Han har jo et og annet offshore-prosjekt gående.

Ja, ser nå at de også ser ut til å ha eierskap i en HUGIN AUV som de har overført til et 50/50 joint venture med Multiconsult. Det vel muligens den som er brukt i prosjektene de henviser til ?

Skepsisen til inntekts guidingen baserer seg på at Reach Subsea klarte 600MNOK revenue ved salg av 2388 ROV dager, 15800 personelldager og 956 vessel dager. Jeg klarer bare ikke å forstå at et selskap (i samme segment) som argumenterer med reduserte dagrater skal oppnå 65% av dette resultatet ved hjelp av 2 AUV`er - når Reach Subsea hadde 6 eller 7 spreads (båt + rov + mannskap) med 74% utnyttelsegrad.

Men det blir spennende å se i morgen! Takk for introduksjonen til selskapet! :slight_smile:

2 Likes

Slik jeg har forstått konseptet, så regner de med en betydelig reduksjon i vessel og personell ift konkurrenter.

De har lagt til grunn 42 % utilization som base case. Break even på 20 %.

Ser ut som insidere har trua ihvertfall

Joda, men jeg og synes det skurrer litt på inntektssiden. Reduksjon i vessel og personell skal gi deg bedre bunnlinje, hvordan de skal klare “nesten” lik inntekt som f.eks reach på flere baljer med personell og rov. med 2 autonome droner uten moderskip… Lukter litt “innaskjærs” der det ikke er den samme logistikken med å holde liv i uav’ene

Det var skepsisen, men liker at noen starter fra bunn med ren as a service tankegang. Og det begynner å bli veldig obvious at dette er et marked som vokser i vill fart med tanke på alle aktørene som går autonomt for tida. Det er kult, for det tyder på større kake å dele på alle.

1 Like

Ocean Inf. er vel allerede igang mot høst 2020? hvis det ikke ble noe forsinkelser og trøbbel med autonomien? Må innrømme at jeg ikke har fulgt med.