Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Argeo AS

Argeo AS - Invitation to presentation of Q4 2022

Mid-Atlantic 2023 deep-water campaign firms up to 30 million NOK

Argeo inngår kontrakt om kartlegging med Stromar Offshore Wind Farm

Jeg fylte opp litt over evne her i dag. Av og til må en bare følge logikken dit hvor den åpenbart leder!

Med påfyll av kapital nylig og mye av materiellet nå under kontrakt både til oljeinstallasjoner i Brasil, mineralleting i midtatlanteren og nå havbunnsundersøkelser for havvind i Skottland er det mye spennende på gang!

Det nylige leasede skipet med fullt utstyr er allerede i operasjon.

Disse kontraktene viser også det brede nedslagsfeltet for selskapet. Og dermed også potensialet.

Om en titter litt i krystallkula så er det jo nå nylig bestemt oppstart for to store felter for havvind i Norge, og her er Argeo godt posisjonert. Norsk selskap med nyvunnen erfaring fra tilsvarende oppdrag i Skottland og som kan skryte av drastiske klimakutt i forhold til tradisjonelle metoder.

Hvilken statlig oppdragsgiver kan motstå det?

Så kom det også nylig nyheter om at de norske strømkablene og gassrørledningene nå skal monitoreres og følges opp tettere som resultat av trusselsituasjonen, som ikke ser ut til å bli bedre på svært lenge. Også her er Argeo meget godt posisjonert.

Argeo utvikler også ny teknologi som må være optimal for slike oppdrag. Bare hør her på presentasjonen av Argeo Whisper, som er under utvikling:

Argeo Whisper enables fast and efficient tracking of buried pipelines and other conductive objects from utilizing AUV platform…With “Argeo Whisper” one can identify and locate conductive objects, on or buried below the seafloor. Unexploded ordnance (UXO) surveys are performed prior to seabed installations.
Argeo Whisper” enables UXO surveys with AUV sailing 10-20 m above the seafloor with sailline distances 3-4 times sparser than conventional methods using a crewed surface vessel towing magnetometers at 1-2 m above the seafloor. This system is currently in development.

Det ser altså ut som om Argeo treffer planken på tidsånden på flere områder.

Når en så vet at flere insidere kjøpte seg opp på en god del høyere nivåer og vi nå er på en nokså solid all time low, uten annen åpenbar grunn enn typisk investormessig rastløshet, at den er 87% ned siden notering for to år siden og nå mcap på under 100m, så er det kanskje duket for en aldri så liten opptur her…

Mener du de har kontroll? Må ikke noe endre seg temmelig drastisk ganske fort her?

De henter inn 50 millioner, likevel synker kontantbeholdningen med 20 mill til 21 mill. Og jeg klarer ikke å se at inntektene for q1 blir så veldig mye høyere enn for q4 2022, eller har jeg oversett noe?

I tillegg har de 100 mill i gjeld i form av betalingsutsettelse for 3 AUV’er. Dette ser helt horriblet ut i mine øyne, men er åpen for å ta feil.

Av inntekter i q1 som jeg greier å se har de den samme kontrakten med Hugin 6000 som har pågått i q4. Q4 ga sammen med USV-kontrakten 10 mill i inntekter. Kanskje opptil 3 mill per måned for hugin 6000 da. Videre har de fått kontrakt i polen for q1 og q2 på “opptil” 30 mill. Kanskje halvparten tilfaller q1, da har de kanskje 30 mill i inntekter for q1. De har lønnskostnader på 18 mill for q4, og “operating costs” som er ca. 80 % av omsetning. Jeg synes nå dette ser litt vel spennende ut, men men …

Det har vært en slags crunch på kontanter og det reflekteres jo i kursen.

Som nevnt er det nå inngått nye kontrakter som omfatter det aller meste av operativt materiell, sannsynligvis også utvidelse av virksomheten ved kjøp av nytt materiell, samtidig som det fortløpende åpner seg nye muligheter for selskapet.

Leaset skip med full utrustning er allerede oppgradert og under langsiktig kontrakt.

Vi vet ikke den økonomiske størrelsen på de nye kontraktene og heller ikke hvordan inntektene vil fordele seg, men det er langsiktige kontrakter med solide partnere, så det er naturlig at det kommer en del upfront til å gjøre nødvendige investeringer og som vil lette en noe anstrengt kontantbalanse.

Mye tyder på at vi er ved et turning point i disse dager. Det er ingen akutt kontantkrise samtidig som tunge kontrakter sikres og virksomheten utvides.

Et godt case til dagens pris etter mitt syn.

Ja, du vedder mot markedet her, får du rett kan gevinsten helt klart blir stor. Klarer de 50 mill Ebitda for 2023 er dagens kurs altfor lav. Men de har bommet noe katastrofalt i guiding tidligere…

1 Like

Ravi: 35+5 fra emisjon er ikke tatt med pr 31.12, heller ikke lånet fra innovasjon Norge.

Aha, de har hentet penger etter dette også?
Javisst har de det, jeg trodde den siste var i q4. Da blir det så klart bedre …

Hmm, nei, det var rep EMI og transje 2 fra før jul som ikke var hensyntatt pr 31.12. De sa det på Q4, tror d var på Q&A.

Litt fritt etter hukommelsen…

Sant nok. Jeg har fulgt selskapet med et halvt øye siden notering. Radikalt ny, disrupting teknologi tar som regel lengre tid enn beregnet, så jeg har fulgt den på avstand.

Men nå kommer det allerede store og langsiktige kontrakter med solide partnere samtidig som kursen er på historisk bunn.

Da løser det seg med kontantene.

Det ser ut som perfekt timing fra min synsvinkel.

1 Like

Ok, jeg var med fra notering men begynte etter hvert å få kalde føtter og tok et tap. Har ikke fulgt med så veldig etter det så kan hende jeg sier mye feil her. Hovedgrunnen min var skivebom på guiding. Midtveis i 2021 (1. juni) guidet de 79 mill omsetning og 15 mill Ebitda for 2021 (altså inneværende år). Fasit ble 15 mill inntekter og -26 mill Ebitda. I samme presentasjon guidet de 372 mill inntekter for 2022 og Ebitda 134. Fasit ble 33 mill inntekter og -51 mill Ebitda. Jeg skjønner at det ikke er lett å guide detaljert når de skal erobre et marked med ny teknologi, men synes det er betenkelig å bomme så grovt for inneværende år per 1. juni. Så når de sier Ebitda 2023 50 mill nå “med risiko for utsettelser etc.” så synes jeg personlig risikoen blir for stor.

1 Like

Det kom litt mer frem ved Q4 angående tidligere manglende kontrakter. Tre ting som ble nevnt var en større kontrakt der man fryktet oppgjørsrisikoen. Den andre var at innkjøperne foretrakk etablerte foran nye aktører, selv når verdiforslaget kanskje var bedre. Kanskje ikke så overraskende, men det kan også bety at noe av den manglende fremgang skyldes inngangsbarrier, og at businessmodellen som så dann ikke er så håpløs som man noen ganger kan lure på, gitt resultatene. Den siste faktoren de nevner er tilgang på skip, som de tidligere antok de kunne leie inn ved behov.

Planen ved notering var jo også å sikre seg brukte AUVer, men som viste seg vanskelig i praksis. Så det har vært en del antagelser som har vist seg å skape problemer. Så får vi se om de klarer å få ting på plass til slutt.

2 Likes

Kort om Argeos kontrakt for havvind i Skottland.

Snart skal langt større kontrakter signeres i norsk sektor.

Financial calendar

Argeo awarded NOK 37 million deep-sea survey contract with Norwegian Petroleum Directorate

4 Likes

Gode nyheter for komboen med 2 AUV og skipet. Litt diffust med “summer season”, men antar det er lite nedetid etter Polen. Da ser backlog/omsetning hittil omtrent slik ut? Jeg har ikke så god oversikt, så mulig det er noe jeg har oversett. Ingen tall på OSW-kontakten i juli/august?

2 Likes

Argeo bekrefter forlengelse av AUV Hugin 6000 prosjekt til mars 2024

Argeo confirms contract extension to March 2024 for Hugin 6000 AUV

En fornøyd kunde, virker det som. Hvis jeg forstår dette riktig blir denne kontrakten på 6,5 mill usd totalt, eller snaue 4 mill nok per måned i snitt, pluss eventuelle tilleggstjenester. Komboen med skipet og de to searaptorene drar inn ca 10 mill i måneden på kontrakt? Da har disse to enhetene et potensial på ca 170 mill i året, og så kommer argus usv i tillegg. Hvor er det blitt av hugin 1000? Er den solgt?

3 Likes