Sterkt å levere positivt allerede nå, 20 mill ca og q2 blir vesentlig bedre med to båter.
Ser det er litt frem og tilbake på financials, med ebit 10 mill i hvert fall, lover bra.
Sterkt å levere positivt allerede nå, 20 mill ca og q2 blir vesentlig bedre med to båter.
Ser det er litt frem og tilbake på financials, med ebit 10 mill i hvert fall, lover bra.
Dette var bedre en jeg forventet!
Egentlig er EBITDA ca 1.9 som er i pluss, men så har de avskrevet to AUVer ganske kraftig. Litt usikker på hva dette innebærer, er de foreldet og skal ikke brukes lenger, eller tenker de å selge den senere for å få opp overskuddet?
Net profit er i minus etter avskrivning.
De har to gamle auv som ligger i opplag, avskrevet til 0 restverdi (impairment). Er vel ikke utenkelig at de vil bli brukt /oppgradert en gang. Men det er spread med båt + hugin Superior som betyr noe på sikt her. Ebitda er “egentlig” der det er, de ha byttet regnskapsstandard til den helt kurante ifrs. Man får henge seg opp i det man vil, for min del ser jeg at bruttomarginen er veldig mye bedre, SGA vil ikke øke tilsvarende når de får 2 spreads i q2. Da får de anslagsvis bruttoresultat 10 mill i q2, ebit 10 - sga 2 - DA 3 lik røffly 5 mill. Med financials negativ 3 mill har de fortsatt resultat 2 mill usd som run rate i kvartalet, dvs 8 mill usd annualisert og mcap 650 mill NOK, og med tredje spread planlagt i 2024.
“Avskrivningen” som du nok tenker på er en nedskrivning (impairment) som ble tatt i 2023. Net profit er litt flatterende pga urealiserte valutagevinst, de er i pluss på financials i q1 - det vil de jo ikke være over tid, total comprehensive income justerer for dette.
Slutt på emisjoner😎
Her er det bare å ta plass folkens🚀
Det er interessant at han sier det, for kontantkassa er ikke så stor akkurat, det var det største ankepunktet mitt.
Må si det virker som de har et bra produkt. “Tender conversion rate 100%”, betyr vel at de får alt de prøver på, med gode ebitda marginer, sammen med utestående anbud på 130 mill usd, det virker veldig lovende.
Litt morsomt med “guidingen” i intervjuet i FA, "
– Jeg vil ikke guide for de neste kvartalene, men når vi nå bringer inn et nytt skip som genererer gode penger, så sier det vel seg selv at både omsetning og EBITDA øker, sier Crantz."
Litt klok av skade her kanskje, etter rabalderet so m tv-intervjuet utløste.
Etter q1 tallene kom pareto med en oppdatering og opprettholder “kjøp " og kursmål 4 kr. De kommenterer at ebitda var bedre enn ventet, og Ebitda-margin 30%. Mye av årsaken til at de “bommet” på ebitda var overgangen til ifrs rapportering i regnskapet. Det er dette som er årsaken til at tall fra shell-kontrakten ble flyttet fra q4 til q1. Ebitda ifrs for q1 ble dermed ca 3 mill USD og ikke “egentlig” noe annet. Overgang til ifrs er helt standard om ikke obligatorisk for et børsnotert selskap som vil inn på hovedlisten. De gjør ikke dette for å “pynte på tallene”. Det største usikkerhetsmomentet her sånn jeg ser det er kontantsituasjonen og kortsiktige fordringer, det ser temmelig stramt ut, pareto sier "
with a lot of moving parts during the quarter making estimated
cash somewhat timing sensitive.”
Nå er vi jo godt ut i q2 og de får kanskje bra inflow fra de to store kontraktene.
Anbefaler virkelig de som ikke har oppdaget Argeo enda til å ta et lite dykk her.
De leverer på alle punkter, og flere kontrakter ventes innen kort tid.
Holder seg veldig godt over siste emisjon på 2,75.
CEO sier de er ferdig med emisjoner, og ser heller på andre muligheter for finansiering fremover.
Er veldig bull i Argeo!
Les dere opp, og vurder selv!
6 kr bør.være innenfor innen oktober om de begynner å lande kontrakter fra tenders.
50 % over pareto altså, trengs nok en bedre begrunnelse for at innlegget skal bli mer enn midt på treet interessant.
Kan utdype min rasjonale.
De har 1,2 milliard i tenders. I år har de vunnet alle kontraktene de har gitt tilbud på.
De har sagt at tenders strekker seg godt inni 2025.
Dvs at om de dekker inn dette trenger de en båt til. Beslutninger på dette kommer før nyttår.
Har de jo trakter for en milliard innen oktober tror jeg vi er mellom 6-8 kr.
Ulogisk?
Trond Crantz tegnet seg for tre aksjer (?!!!), er dette en spøk?
Det blir spleis 5:1. Det vil si ca 44 500 000 etter spleis.
For og få det til og gå opp 5:1 manglet det noen aksjer. CEO tok de. Står i børsmld etter dagens GF.
Hahaha åja