Oslo (Infront TDN Direkt): De fundamentale forholdene for laksemarkedet ser sterke ut det kommende tiåret, med begrenset tilbudsvekst og fortsatt sterk etterspørselsvekst som legger forholdene til rette for høye laksepriser.
Det skriver Pareto Securities i en sektoroppdatering for landbasert opprett tirsdag.
“Selv om landbaserte lakseoppdrettere har hatt et utfordrende år i aksjemarkedet etter flere tilbakeslag for Atlantic Sapphire, forventer vi positive datapunkter for flere selskaper i 2022 og utover, og argumenterer for at flere selskaper vil vise lønnsomhet i denne perioden”, skriver meglerhuset
Pareto Securities oppgraderer sin anbefaling på Atlantic Sapphire til kjøp fra hold og høyner samtidig kursmålet på aksjen til 45 kroner fra tidligere 40 kroner.
Nå vet alle at ASA må gjøre en stor emisjon ganske snarlig. Alle meglerhusene gjør seg lekre og prøver (noe som er ganske vanskelig) å komme med positive analyser. Pareto strekker sine forutsetninger så godt de kan for å kunne komme med en marginal kjøpsanbefaling. Den kan vi for praktiske formål se bort fra. Energikostnadene stiger og RAS anlegg bruker 7-10 kWt pr kg produsert fisk (til kjøling av vann, løfting av vann etc.). Regnestykket etter fraktkostnader som så ok ut for et par år siden ser nå helt annerledes ut. Sparte fraktkostnader på produsert fisk (som var en viktig premiss for opprinnelig investeringsbeslutning) og mer til forsvinner i infrastrukturkostnader, kostnadene ved manglende industriclusters og ikke minst økte energikostnader. Hvorvidt bankene er villig å yte lån er jeg noe tvilende til gitt historikken og risikobildet. Neste emisjon vil derfor kunne gi en voldsom utvanningseffekt.
Caset er totalt endret i negativ retning siste par årene grunnet bl.a. rammebetingelser og en rekke uhell som viser at dette er komplisert. Jeg venter i alle fall med å kjøpe aksjen til etter at resultatet av kommende emisjon foreligger.
er kanskje naiv(som vanlig )…men likte ordlyden summert utav videokonferansen.
Er det noen grunn til at du har slettet di gravende postene dine i denne tråden?
Som lakse-investor vet du sikkert å sette pris på ferskvare
Trodde at man som ASA investor var i frossenfisk segmentet jeg
Ser frem til en fesk analyse Blei bare litt forundret da jeg ikke fant noen av de andre postene dine og lurte på om noe hadde skjedd.
vi får bare håpe på bedre tider
Du glemte frossenfisken. Den lurer jeg seriøst på for laks kan jo ikke holdes i fryseren alt for lenge (er det ikke maks 4 måneder) og nå er det vel snart 5 måneder siden vi hørte om dette frossenprogrammet.
Fine innspill… Får krysse fingrene at de sparer godnyhetene til de trenger dem igjen Begynner å nærme seg en banan i tap her nå.
Til artikkelen fra Svend Egil Larsen, så er vel ikke han særlig mye bedre? Den artikkelen kom etter at han hadde shortet ASA, hvor han virket meget stresset for at kursen gikk oppover. Morsom kommentar når han 1 gang i uken buller opp selskaper han sitter kortsiktig i. (AksjeSladder podkast)
Er det noen som har aning om når emisjonen kommer eller har de sagt noe om timingen her?
Hva tror dere emisjonen vil kunne settes på? Jeg tror den vil bli maks 22,50 gitt dagens markedsforhold. Kursen er jo bratt på vei nedover etter at halslinjen i underkant av 32 i en 5 mndr lang Hode Skulder formasjon nå er brutt. Vi vil sannsynligvis nå 22-nivået før kvartalsslutt. Rabatten vil måtte bli ganske stor, sett i lys av alle manglende svar på forsikringsspørsmålet, frossenlageret, lånefinansiering, etc… Kommer emisjonen først når det nærmer seg påske (investors vil nok se årsregnskapet ferdigstilt), vil de streve med å sette den over 20 kroner. Men det er jo fortsatt mange finansielle investorer der ute som ikke vet forskjell på et RAS smoltanlegg og et RAS matfiskanlegg, og da er det fortsatt mye dum kapital som skal sysselsettes. Ser derfor ikke bort fra at amerikanske investorer og pensjonsfond tar kommende emisjon også. Men det må være slitsomt å hele tiden finne nye investorer ettersom eksisterende aksjonærer er brent og brukt opp.
Defensive og synlig frustrerte av flere av spørsmålene.
Det underliggende problemet er at de ennå ikke har kommet i mål med forhandlingene med DnB om accordion credit facility på USD 97m som alt vel står og faller på nå. En av grunnene til at den prosessen trekker ut i tid er nok at politiet i Danmark ennå ikke er konkludert brann-etterforskningen sin. Dermed har heller ikke forsikringsselskapet kommet videre med sin saksbehandling. De var synlig irriterte over at så mange stilte spørsmål om dette og sensurerte vel også flere spørsmål etter det jeg forstår på flere andre her.
Et annet område som førte til flyktige svar og blikk var spørsmålet om hvorfor de nyeste batchene har færre fisk enn de foregående, og hvorfor de ikke engang har tall på siste batch. CFO prøvde først å definere bort problemet med å tolke spørsmålet som vekt og ikke antall fisk, men det ble ikke bedre da CEO prøvde å svare på antall fisk - det var så vanskelig å telle og de hadde uansett nok egg (til fremtidige batcher) osv.
Akkurat det var ganske pinlig å høre på - når hele presentasjonen ellers forsøkte å hausse at fisken i de nyeste batchene vokser så bra. Ja vel, men hva hjelper det dersom du bare sitter med et “par bøtter med fisk” du kan selge om 1 år og regningene strømmer inn.
Dette er et svært viktig spørsmål fordi JAE indexen ligger langt bak mål: snitt på 0.21 (de må ligge på 0.47 for å komme i mål med produksjon på 9500t HOG i året, og det må opp på over 25 000t HOG for å gå i pluss pr fisk de produserer ifølge DnB). Hvis de nye batchene i realiteten er bare halvparten så store som de burde, så vil det ta lang, lang tid før de engang kommer opp på 9500t HOG i året (og det dekker ikke de løpende regningene).
En annen underlig ting var forklaringen deres på at snittprisen lå lavere enn Fishpool. De forsøkte å forklare dette med at Fishpool fanger opp fisk som hører til Premium-segmentet. Og det er vel og bra: men her er problemet, de sier jo selv at de ikke har slaktet ut den dårligste fisken ennå og det først blir gjort i mars og april. Så hvis de slakter premium-fisk, hvorfor selges den da til nesten halvparten av prisen for tilsvarende fisk i Fishpool index som flys verden rundt for å komme til USA? Dette spørsmålet lot de bare henge i luften.
Samtidig opplyste de at de hadde en virkelig stor kunde (Publix) i Florida som tar hoveddelen av volumet deres, så at de er tilgjengelige i +2000 butikker over hele USA ble jo dermed ikke så sterkt argument for at salgs- og markedsføringsjobben går på skinner. Tvert i mot: det faktum at antallet butikker og store kjeder med avtale ikke har økt i det hele tatt tyder jo på at de har avsetningsproblemer som de ikke vil erkjenne.
Dette er naturligvis veldig viktig å fokusere på fordi de planlegger kun å slakte 2000t HOG til sammen i Q1/Q2 og for å komme opp på 9500t HOG som fase 1 kan bære, så må avsetningen deres øke dramatisk fra dagens 300t HOG pr mnd. Hvor skal de gjøre av fisken og til hvilken pris hvis det bare er en stor kjede som tar det (lille) volumet i dag? De burde ikke la dette henge i luften når kursen er så svak og deres trackrecord er så dårlig. Det skaper bare feil grobunn.
Emisjonen kan bli svært utvannende dersom forsikringskravet blir barbert kraftig ned og markedet blir som i dag eller til og med lavere. Det er vel den største risikoen nå ved å bli sittende inne.
Ingenting ved dagens presentasjon øker tilliten til management nevneverdig for min del. Det er hele veien den underliggende følelsen av at de holder ting skjult og pynter på den egentlige sannheten, akkurat som i fjor sommer før emisjonen da som mange brant seg på (og management selv ikke engang deltok i).
Hva er din take @trygve-lie? Klar til å kaste mer penger inn i selskapet, avventer eller på vei mot nødutgangen
@wellsembargo Bra oppsummert.
En annen ting jeg finner underlig er deres vage svar på QA ang frossenfisken. Svaret var at de driver å selger den.
Det var et par som spurte om dette programmet denne gangen, deriblant jeg. Jeg hadde dog et delspørsmål ang hvor lenge de kan holde fisken fryst før det gikk utover kvaliteten og det hoppet de glatt over å svare på. Så vidt jeg kan erindre har de hatt denne fisken fryst over fem måneder nå og hovedgrunnen til å holde den på frys var for å vente på en bedre pris. Slik jeg har skjønt det bør ikke laks være fryst mer enn fire - fem måneder. Når de da unnlater å svare på spørsmålet om hvor lenge den kan være på frys før det går utover kvaliteten så leser jeg det som om at de nå selger denne fisken helt i grenselandet til hva man kan når det gjelder kvalitet. Gudene må vite hvilken pris de selger den for, men jeg betviler sterkt vi snakker premium.
Så, mer penger i selskapet eller ikke? Vel, jeg er langt, langt fra en stor fisk her og ASA er faktisk en av de minste posisjonene mine i porteføljen. Personlig har jeg også stor tro på landbasert fisk nære markedet, men når det gjelder ASA sitter jeg pent på gjerdet og har puttet loddene i skuffen. Jeg kjøper nok ikke noe mer før alt rundt finanser er avklart og vi ser en trend der ting peker oppover.
I sjømat sektoren kjøper jeg stødig i Proximar i mellomtiden Har du gjort deg noen tanker om de forøvrig?
Ny all time low idag.
@trygve-lie virkelig bra du tok opp frossen-fisken på callen i går. Det var vel ganske åpenbart at de sensurerte flere spørsmål om dette ytterst overraskende og helt unike “programmet” som vi aldri hører om og som de er beklemt over å få spørsmål om nå i ettertid.
For meg er det i hvert fall klart at den fisken (som altså utgjør mer enn de solgte for i hele februar) for lengst er tiltenkt Platina Seafood Inc, som står registrert på sønnen til JEA i Florida.
Som mange vel kjenner til etter hvert nå så lovte selskapet opprinnelig at alle bånd til Platina var kuttet, men så ble de tvunget av Finanstilsynet til å endre forrige halvårsregnskap og da dukket jammen meg Platina opp på nytt igjen.
Her er versjonen av halvårsregnskapet fra august der de forsøkte å dekke over Platina - ingen referanser her i det hele tatt til selskapet:
Her er det som står nå i den nye versjonen av halvårsregnskapet som Finanstilsynet tvang frem i januar i år. Og så får hver og en av dere selv vurdere tilliten til management.
Hvorfor i all verden tror dere selskapet har noen som helst interesse av å gjøre business med Platina? Og hvorfor i all verden bruker “familien” ikke all tid på selskapet, som virkelig sliter, men har tid til denne side businessen også?
JEA ønsker aldri selv å si noe om Platina, men dere kan finne detaljene ved å se på hjemmesiden til det norske selskapet (som eies av ett av styremedlemmene) som direkte linker til det amerikanske selskapet ved samme navn, som altså eies av JEA/familien:
Og her er stiftelsesdokumentene som viser at JEA satte opp Platina Seafood Inc i Florida opprinnelig:
Florida1.pdf (129,8 KB)
Og her er kopi av kvittering for siste innleverte årsregnskap som viser at det er sønnen til JEA som nå formelt står som “president”:
Florida.pdf (3,6 KB)
Og nå er jo “familien” inne med ny COO i ASA også, så det lover jo godt…
Jeg tror ikke ett sekund på at det er siste gang vi hører om Platina. Den har jeg hørt management bruke en gang for mye før:
De nye versjonen av halvårsregnskapet som Finanstilsynet tvang frem i januar i år:
"During the ordinary course of business, the Group sells salmon products to Platina Seafood, Inc. (“Platina”), an entity owned by a related party of Johan E. Andreassen, the Group’s Chairman of the Board and CEO. For the six months ended 30 June 2021 and 2020, the Group sold USD 925k and USD 468k, respectively, of salmon products to Platina.
The Group held a non-exclusive commercial relationship with Platina for sales and distribution services. In exchange, Platina received a sales commission equal to 7% of gross revenue earned on sales of salmon purchased from the Group.
For the six months ended 30 June 2020, total commissions earned and paid to Platina were USD 26k, and the amounts are recognized against the Group’s revenue in the accompanying consolidated statements of operations. No commissions were earned and paid to Platina during 2021 and the non-exclusive commercial relationship was concluded".
Og her er det de sa om Platina i prospektet før emisjonen i sommer (først publisert i oktober) - så kan dere ta vare på den til Twitter-kongen i Florida nok en gang kommer opp med en overraskende forklaring på hvorfor Platina er involvert i den nye og fantastiske one-time-only frozen-program…
Sarkasme til side: det gir meg ro å tenke på at DnB er de første som er oppmerksomme på denne dealingen og sikkert kjører “familien” rundt forhandlingsbordet før de frigir restlånet på USD 97 mill. Ganske trygg på at DnB også ble sterkt overrasket, er forbannet over alle tabbene, definitivt ikke vil betale ut mer før de ser hva politiet og forsikringsselskapet sier om brannen i Danmark, og på ingen måte ser det som uheldig om “familien” blir sterkt utvannet i neste emisjon ved at de stiller krav om høyere EK før lånet frigis.
Legg merke til formuleringen: “As of the date of this Prospectus, Platina is only a customer buying products on equal terms as other customers” - yeah right, det er bare en annen måte å si at dealingen med selskapet fortsetter som før - hvordan i all verden kan man kontrollere om de faktisk likebehandler kundene sine. Det tror jeg ikke ett sekund på.
" 9.2 Terminated or completed related parties’ transactions or agreements
The Group has previously cooperated with Platina Seafood, Inc. (“Platina”), which has previously been majorityowned by Johan E. Andreassen both with regards to sale, distribution and lease of office spaces. The Group has terminated these agreements, and the following descriptions only provides information on previous cooperation to fulfil the obligation to describe related party transactions carried out in period covered by the historical financial information. As of the date of this Prospectus, Platina is only a customer buying products on equal terms as other customers.
The Group has previously sold salmon products to Platina. For the years ended 31 December 2020, 2019 and 2018, Atlantic Sapphire Denmark sold salmon products to Platina for approximately USD 925,000, USD 410,000 and USD 75,000, respectively.
The Group has also previously purchased salmon products from Platina. For the year ended 31 December 2019, Atlantic Sapphire Denmark purchased USD 2.5 million of finished goods inventory from Platina, which was held in Miami, Florida, by a third-party company.
The purchase represented a strategic acquisition by the Group for re-sale when the commodity prices for salmon products become more favourable.
Platina has also provided sales and distribution services for Atlantic Sapphire USA and Atlantic Sapphire Denmark. Pursuant to this arrangement, Platina provided sales and distribution services on behalf of the Group for the Group’s products in exchange for a sales commission equal to 7% of the gross revenue earned by Platina on sales of Atlantic salmon products purchased from the Group. This arrangement was non-exclusive and at arm’s-length. In connection with such arrangement, Platina earned a sales commission equal to USD 26,000 for the year ended 31 December 2020 and USD 137,000 for the year ended 31 December 2019. The Group has
terminated this agreement and the Group handles sales internally.
For the year ended 31 December 2018 and for the year ended 31 December 2019, Atlantic Sapphire USA leased office space from Platina. Total lease costs pursuant to this agreement were approximately USD 18,000 in 2018 and USD 18,000 in 2019. Atlantic Sapphire USA has entered into new lease agreements with a third party as of the year ended 31 December 2020.
S.F. Development, L.L.C. has paid Platina and Johan E. Andreassen for personal guarantees on two real estate property mortgages. Total payments made were USD 34,000 in 2017, USD 60,000 in 2018, and USD 10,000 in 2019. These two property mortgages were paid off on 19 February 2019.
Apart from the above, there have been no transactions between the Company and related parties during the period covered by the Financial Statements and up to the date of this Prospectus".
Atlantic-Sapphire-ASA-Prospectus-dated-22-October-2021.pdf (2,2 MB)
Det må da være NOE fordeler med å satse på vannmassen i jordskorpen
Er ikke så mye bedre den greia med å pumpe avfallsvannet ned i grunnen. Skiten kommer ut i gulfen eller noen drikkevann uansett, før eller senere.