Og hva var det som røk i sikringsskapet denne gangen: “primarily … elevated farming temperatures”.
Javel, ja, akkurat. Primarily.
Her er fra Q1 oppdateringen, altså for ikke så mange mnd siden (se punkt rett over rød sirkel):
Så istedet for biomasse på 4200 tonn så viser fasiten at de har 35% mindre i tankene og med usikker kvalitet. Og det ville de ikke fortelle før i absolutt siste liten. De tittet jo ikke for første gang på vanntemp-målerne i slutten av juli…
Kortversjonen er at det vil ta ganske mye tid å rette opp dette fordi de enda ikke har hardware på plass: “More water chillers will be installed”. Og etterpå må jo fisk fores opp og få tid til å vokse.
Og det eneste selskapet kan guide om fremtiden nå er: “All else equal, this indicates a lower biomass gain and revenue in H2 2023 compared to what the Company expected”.
Veldig opplysende. Veldig tillitsvekkende. De har sikkert “primarily” kontroll.
Men la oss starte med det vi vet - nå renner pengene ut av kassa og selskapet vil ikke i dag gi opplysninger om hvor mye de forventer at renner ut i H2.
I midten av februar opplyste de at det var bare USD 13 mill igjen i cash. Så fylte de på med USD 50 mill emi minus tilretteleggerfees og alt det der i midten av mars. Og nå forteller de idag sånn passe uklart at H1 går med tap på USD 34 mill eller mer. Men det er EBIDTA tall så legg til rentekostnader på ca USD 50 mill i lån til DnB på toppen. Og på toppen der igjen: hva koster water chillers i disse dager for hastelevering til Florida…
For meg ser det ut til at de er på rask vei mot ny emi i oktober med ca USD 12-15 mill igjen i kassa (nok til ca 2-3 mnd drift og handlingsplikt for styret). Da risikerer de vel ny kurshalvering eller enda lavere. Og hva skjer med kredittlinjene deres og planen om å ferdigstille fase 2? Hvor lenge kan halvferdige tanker og byggearbeid bare bli stående?
Ufattelig at styret fortsatt ikke bytter ut sirkusdirektøren. Er det virkelig noen igjen som tror det var siste sikring som røk denne gangen også? Samtidig investerer han og familien i sjøbasert oppdrett, og foredling i USA, og deltar ikke i emi lenger.
Lakseanalytiker Alexander Aukner kan i mine øyner bare legge opp som “Lakseanalytiker”!
Og Atlantic Sapphire trenger seriøst et skifte av ledelse…
https://www.dn.no/borskommentar/konkurrerer-na-med-xxl-om-de-dummeste-unnskyldningene/2-1-1497798
« Man skulle ikke tro det var mulig, men Atlantic Sapphire har begynt å konkurrere med sportskjeden XXL i konkurransen om flest mulig dumme unnskyldninger for at ting ikke fungerer som man ventet. Klassikeren i XXL er for lite snø, for mye snø, for varm vinter, for kald vinter, eller kombinasjoner av alt sammen.»
«Alt annet like, dette indikerer en lavere økning i biomasse og omsetning i andre halvår 2023 sammenlignet med hva selskapet ventet,» heter det i en børsmelding.
«Alt annet like» er nøkkelordet her. Alt er nemlig aldri alt annet like i Atlantic Sapphire. Selskapet er en vandrende katastrofe med branner i Danmark, sykdommer og dødelighet, mangel på oksygen, katastrofale kapitalinnhentinger og alle andre problemer man kan tenke seg med oppdrett av laks.
At aksjen stuper 20 prosent viser klart at investorene er dypt bekymret for utviklingen i selskapet. Ledelsens konto for tillit blant investorene er allerede overtrukket «big time».
Med hans talent vil han derimot gjøre det bra som bruktbilselger eller bordell-innehaver.
En langt bedre analytiker uten frynser:
«– Aksjen er ikke investerbar, det ser du i dag også, kommenterer han etter resultatvarselet.
Ser man tilbake til oppdateringen selskapet la frem til markedet i april ble ny kjølekapasitet listet opp som et tiltak som da hadde blitt gjennomført. Analytikeren biter seg merke i at dagens børsmelding peker på at dette fortsatt er en utfordring for selskapet.
– Det er vanskelig å forholde seg til informasjonen fra selskapet for oss som står på utsiden. Hvordan skal vi vite om selskapet har installert nok kjølekapasitet eller ikke, sier han og fortsetter:
– Det er det som gjør aksjen ikke-investerbar, fordi vi vet ikke når selskapet klarer å ta seg til stabil produksjon.»
«DNB-analytiker Alexander Aukner er skuffet etter dagens melding. Han er en av veldig få som anbefaler kjøp av aksjen, med et kursmål på seks kroner.
– Vi hadde fått inntrykk av at det operasjonelle var stabilt og gikk bra, men det er tydelig at det har blitt et problem i løpet av juli, sier han til E24.»
Utrolig. Mens Nordby poengterer at ledelsen allerede i april opplyste at chillerne var installert, så løper denne fyren rundt og later som det var et helt nytt problem som oppstod de siste fire ukene.
Selv i DnB må det være grenser for hva de kan tolerere at han bruker logoen til. Dette er pinlig.
DnB er vel en av bankene som har vært med på finansiering?
Hei @wellsembargo ,
Du virker som du er meget inni dette, kan du forklare meg hvorfor investorer ikke ser på Proximar fremfor Atlantic Sapphire ? Begge driver med landbassert oppdrett, ATL underperformer ALLTID, og Proximar overlever/lever i hennhold over en lav sko.
Hva er det som gjør at investorer stadig vekk ikke kikker på Proximar fremfor ATL,
Hva er det evt jeg ikke har sett enda, har du noen tanker rundt det ?
Hvis jeg skal få blande meg inn så ligger ASA litt foran i løypa, derfor har flere problemer rukket å dukke opp til overflaten. Men ting ser for all del bedre ut i proximar enn så lenge. Skjønte ikke helt det med at investorer ikke ser på proximar. De har hentet penger i markedet, Hermanrud er i styret osv.
@Ravioli ,
absolutt enig. ASA ligger absolutt foran i løypen. Men jeg mente mere, at til tross for at ASA gang på gang, på gang IKKE holder mål/hva de guider, så er det her investorer setter pengene sine. Det er greit at proximar ikke går med røde bukser, ei heller strengt tatt melder mere enn nødvendig. Men de holder alltid guiding etc etc. De klarte å hente penger og er fullfinasiert. Men det daglige volumet etc i aksjen, virker for meg som folk kanskje ikke har den på raderen. ps! jeg er ikke aksjonær, men vurderer å bli. OM man tror på landbassert oppdrett er ikke PROXI mye bedre enn ASA? ps! jeg stoler mye mere på det japanske markedet enne det amerikanske
Ok, skjønte fremdeles ikke dette helt. Hver aksje har en eier. Men hver eier er ikke nødvendigvis en “investor”? Er det stor forskjell i aksjonærmassen på de to selskapene?
Kjenner ikke detaljene i Proximar, men deler @Ravioli sin analyse: ASA drar generelt ned troen på landbasert stor-skala oppdrett.
Og det er stor-skala som er stikkordet her.
ASA har pt kapasitet til ca 10’ tonn og er i gang med utvidelse til 25’ tonn og langsiktig plan om ca 225’ tonn - altså på papiret. I praksis løper de mellom sikringsskapet og DnB og slakter ca 0.4 tonn i Q fortsatt.
Proximar er vel lilleputt her med kapasitet på ca 5’ tonn når de er ferdige i 2027? Men har vel kanskje vist langt bedre levering i praksis enn ASA? Dere får korrigere som kjenner selskapet best.
Nettopp🤠
Andfjord, Salmon evolution og salmon gigante er vel bedre bet. Spesielt de 2 første som har noe å vise til.
Skjønner at ASA sikter mot stjernene men her stemmer ikke kart og terreng. Det brenner, fisken dør gang på gang, den vokser ikke i henhold til hva den normalt gjør, feil vannkvalitet osv. Kan fortsette i evigheten.
Hvis jeg skal få blande meg inn så ligger ASA litt foran i løypa
Jeg følger både ASA og Proxi. Min personlige oppfattning er at for to (tre) år siden var ASA foran i løypa, men i dag vil jeg si at Proxy er langt foran. Proxy sitt annlegg er en blåkopi av et annlegg som allerede produsere fisk for markedet og som flere andre landbaserte bruker (Kingfish Company etc). Teknologien Proxi bygger på har allerede en solid track record på stødighet og kostnad.
Slik jeg vurderer det så bygger Proxi et annlegg på teknologi som er bevist fungerer mens ASA driver å finner opp teknologien mens de går (hvorfor i all verden har di filet ~20 patenter).
Proximar er vel lilleputt her med kapasitet på ca 5’ tonn når de er ferdige i 2027?
Proxi sitt fase 1 annlegg ser ut til å stå ferdig på budsjett og på tid nå i Q3. Første laksen slaktes medio 2024 og produserer derifra 5.3 tonn i året. Land for fase 2 er sikkret og planleggingen av annlegg for å øke kapasiteten til 21’ starter i Q1 2024.
Men punktligheten som Proxi har vist til nå så er jeg nesten fristet til å si at deres fase 2 står ferdig operativt før ASA sitt fase 2 
Hva er det som gjør at investorer stadig vekk ikke kikker på Proximar fremfor ATL,
Min personlige konklusjon på det er at ASA sitt fokus hele tiden har vært på å bli størst fra dag en (og fått mye media dekning på det), mens Proxi har vært moderate i sine uttalelser om det meste og bygger istedet bedrift stein for stein. Det siste er kanskje litt kjedelig for mange…
Dog; nå sitter ivertfall jeg med en laaaaangt større post i Proxi enn i ASA.
@wellsembargo Jeg hadde forøvrig likt å se deg gjøre en analyse av Proximar 
Har dessverre ikke denne på radarskjermen akkurat nå, men takk for interessant innlegg!
Den enkleste perioden for landbasert produsent er før de har med fisk over 1 kg å gjøre. Har Proximar det?
Jeg har i hovedsak bare hørt negative utspill om Proximar fra aktører som jobber med settfiskanlegg mot tradisjonell oppdrett. Blant annet deres valg av AquaMaof.
https://www.proximarseafood.com/news/proximar-seafood-production-milestone-aug23
" Production milestone: First batch of Atlantic salmon showing encouraging performance at an average of 63 grams, while construction works of the grow out building is approaching completion"
Så et stykke til 1 kg fortsatt.