Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Atlantic Sapphire (ASA)

Atlantic Sapphire ASA: CORRECTION* - Share Capital Increase Registered

Første børsmeldingen som varsler emisjon du har lest eller?

Ja, børsmeldingen er generisk og komplisert siden den er juridisk og utarbeidet av advokater. Ikke noe spesielt for ASA. Bare søk opp contemplated på newsweb og se hvor kreative selskapene er.

Ja, du må tegne deg for minst 100k euro for å delta i rettede emisjoner og dette er fordi det må utarbeides prospekt om du åpner for tegning med tegningsbeløp under 100k euro. Det er også grunnen til at reperasjonsemisjoner kommer en god stund etter den rettede emisjonen.

Hva gjelder kursreaksjonen så kan det sikkert forklares med vakuumteorien. De fleste som ville ut av ASA må ha vært ute fra før. Det var ganske klart at det enten var emi eller konkurs. De som nå sitter som største eiere vil fortsatt sitte på aksjene, siden emisjonen stemmes gjennom på GF. Kursen vil nok ikke rase før aksjene blir levert, som vel er om ca. 1 mnd. Kommer imidlertid 55 mill aksjer imorgen, så kan få en fin dupp allerede da.

Såda @hatitchi - ild rettes mot ledelsen, tråden er for fellesskap og deling av kunnskap - og litt moro på ledelsens bekostning :cowboy_hat_face:

Nei, jeg leste den altfor fort. Hoppet sikkert over noen avsnitt også. Jeg har allerede rettet på meg selv én gang, og det er helt greit at flere retter på ytterlig feil fra meg. :slight_smile:

Jeg har ikke noen interesse for dette selskapet, så jeg burde egentlig ikke postet noe. Jeg ble vel revet med av negativ glede på vegne av selskapet da meldingen kom.

1 Like

Vel, da er du i det minste like kvalifisert til å uttale deg som ledelsen…

2 Likes

Disclosure of significant shareholding in Atlantic Sapphire ASA

selskapet har kapitalmarkedsdag idag,blir interessant å se hva det kan vise når de senere legger ut referat.

Financial calendar

Atlantic Sapphire ASA: Extraordinary General Meeting Concluded

Atlantic Sapphire ASA: Notifiable Transactions in Connection With Private Placement – Tranche 2

Atlantic Sapphire ASA: Disclosure of Large Shareholding

Atlantic Sapphire ASA: Disclosure of Large Shareholding

Atlantic Sapphire ASA: Update on Water Temperatures and Q3 2023 Trading Update

Atlantic Sapphire ASA: Share Capital Increase Registered

Atlantic Sapphire ASA: Approval and Publication of Prospectus and Subsequent Offering

Atlantic Sapphire ASA: Start of Subscription Period in Subsequent Offering

Atlantic Sapphire ASA: Changes to Executive Management

1 Like

Da er identiteten til @wellsembargo bekreftet :slight_smile:

image

6 Likes

https://www.dn.no/borskommentar/moden-og-industriell-fase-skal-man-le-eller-grate/2-1-1544098

At gründerne i et selskap går av fører vanligvis til kurskollaps. Men i Atlantic Sapphire elsker aksjonærene det.

Utdrag:

«Aksjonærene har altså fått ødelagt aksjonærverdier for 11 milliarder kroner siden februar 2021.

Men merkelig nok er ikke dette årsaken til at Andreassen nå velger å gå av.

«Selskapet beveger seg fra en lang entreprenørskapsfase til en mer moden industriell fase, og det føles nå riktig for meg å la noen andre ta over konsernsjefjobben og som kan lede overgangen til en ny fase. Jeg vil hjelpe til med å finne og «onboarde» min erstatter,» skriver Andreassen.

«Tiden er inne for å begynne prosessen med å vie mer av min tid til andre personlige prioriteringer som jeg har ofret over de siste årene, inkludert andre selskaper jeg er involvert i,» skriver Andreassen.

Den som ikke faller om kull på gaten i hulkende gråt av denne forklaringen, må da ha et hjerte av sten.

Uansett, her er det mye å ta tak i. For det første, Atlantic Sapphire befinner seg så langt unna en moden og industriell fase som det overhode er mulig å komme. Kollaps ville vel være en mer dekkende beskrivelse. Alle de tekniske og biologiske problemene selskapet har slitt med er langt fra løst. Det siste store problemet var kjølingen av vannet. Atlantic Sapphire har leid inn for få kjølere slik at vanntemperaturen blir for høy.

Skulle du sett?

Og det i Miami da!

Faktum er at ledelsens håndtering og styring av virksomheten står til stryk. Det er det som reflekteres i kurskollapsen.

Så skal det sies at også andre selskaper som har prøvd seg på landbasert oppdrett har slitt, men Atlantic Sapphire er i en særstilling, både hva gjelder svak ledelse og tapte aksonærverdier.

Det er også verd å bemerke at Andreassen tidligere har skrevet på sosiale medier at han skulle ikke ta av seg kjeledressen før driftsproblemene på anlegget i Miami var løst. Men nå tar han altså både av seg kjeledressen og gir seg som sjef. Driftsproblemene er da fortsatt like store som før.

At aksjen mandag stiger kan ikke tolkes annerledes enn at aksjonærene elsker det.

Men meldingen om at det er Andreassen selv skal finne erstatteren og «onboarde» vedkommende bør da skremme vettet av eierne i selskapet.

Man trenger ikke være Durek Verrett for å se at det kan være en annen forklaring på hvorfor Andreassen og Løvik nå gå av.

I takt med en uendelig rekke med utvannende emisjoner har Andreassens aksjepost i selskapet krympet til nesten ingen ting. Han har altså mistet kontrollen over selskapet. Den nye sjefen er Nordlaks som nå er største eier.

Det er da langt mer sannsynlig at styret og de største eierne har gått lei av vanstyret og nå vil ha endringer i ledelsen. Det har trolig svært lite å gjøre med at Atlantic Sapphire er i en mer moden og industriell fase. Og hvilke personlige prioriteringer Andreassen nå ønsker å gjøre er trolig styret revnende likegyldig.

Styreleder Kenneth J. Andersen i Atlantic Sapphire skriver i en børsmelding at de takker Andreassen for hans ledende rolle i å utvikle selskapet til hva det er i dag, og at styret forstår Andreassens prioriteringer.

Andersen er konsernsjef i Strawberry Equities, et investeringsselskap eid av Petter Stordalen og som har 8,3 prosent av aksjene i Atlantic Sapphire.

Spørsmålet er hva skulle Andersen ellers ha skrevet?»

5 Likes