Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Atlantic Sapphire (ASA)

Q1 update blir spennende, den kommer neste uke eller i påsken.

Snittvekten begynner å nærme seg 3kg til 8-10usd og stadig økende premium priser. Iht presentasjonen fra mars 2025 så estimerer de 10-12 USD de neste to kvartalene og vekt ca 3,5 kg, ref slide 6: NewsWeb

Samtidig blir norsk laks rammet av toll som sikrer enda bedre etterspørsel. og Canada hvor de kjøper fór har ikke toll.

Dagens prising på ASA er 6,5 NOK* 35,8 mill aksjer = 232 mnok.
EK = 2880mnok (tilsvarende 80kr pr aksje).

Selv om planlagt kapitalinnhenting i H2 så bør det være mye oppside bare de får biologien i orden og premium pris på laksen. Plutselig selger de anlegget i Danmark og får frigjort kapital til refinansiering.
Dessuten veldig lav dødelighet og fisken smaker visstnok bra.

Atlantic Sapphire founder Johan Andreassen has warned that the current global climate of rising capital costs and interest rates makes land-based salmon farming in the United States economically unviable — even as new US tariffs on imported salmon renew pressure for domestic production.

3 Likes

Det er jo egentlig positivt for ASA at ikke nye slipper til så lenge ASA blir cash flow positive nå i år. Og det er vel heller ikke i Andreassen sin interesse å framsnakke ASA lenger?

Så vidt jeg forstod, snakker han om USA som totalmarked, ikke ASA spesifikt.

Atlantic Sapphire ASA: Q1 2025 Trading Update

1 Like

ASA har knekt koden.

« Realized average harvest weight in the quarter was 3.1kg HOG (Q4 2024: 2.4kg). The realized sales price for fresh salmon sales in the quarter was USD 8.3 per kg HOG»

Estimat:
“Total equity as of 30 June 2024 was USD 264.7m.”
+64 musd equity October 2024.
= 328,7 musd.

/35,8 m shares = 9,16 usd
*10,96 = 100kr i EK pr aksje.

Topp 5 eier over 60 prosent av selskapet, lite aksjer å krangle om

Er vel naturlig at anlegget som er til salgs i Danmark får høyere pris ettersom konseptet har fått det til i USA?

Andreassen som snakker ned landbasert var tydeligvis det som skulle til …

https://www.intrafish.com/salmon/shares-of-land-based-salmon-farmer-atlantic-sapphire-take-another-massive-leap-on-positive-news/2-1-1805323?utm_source=chatgpt.com

Har de fått det til i USA? Når de ikke går med minus kan det sies at de har fått det til.

Se fremover, ikke bakover.

Tja, hva tilsier at de har løst det nå? De har ikke produksjon på kvartalsbasis som er nok til i være CF positiv. Selv har de sagt at produksjon på 5500 tonn HOG i 2025 ikke er nok til ebidta breakeven/ positiv CF fra driften.

Du sier jo at konseptet har fått det til, da må en jo enten se på siste tall en vet om, eller historiske tall. Ingen av dette bekrefter dette, så jeg spør igjen hvordan de har fått til konseptet?

Ved å si at de i fremtiden en gang skal gjøre det?

2 Likes

Førstepri er å få kontroll på biologien. Fisken vokser fint, svært lite dødelighet, har bikket milepæl med snittvekt på over 3,1 kg, tilbakemelding om god smak. Tidligere hadde jeg inntrykk av den ikke smakte godt. De kan selge kortreist laks i Florida og snart til premium pris.
Fokus fremover er åpenbart de fortsetter bra utvikling samt lønnsomhet, og ledelsen har basert på siste tiden mer troverdighet enn tidligere når de sier CF positive.

Bokført EK er 3600mnok-ish. Hvor mye rabatt skal det prises inn synes du?
Hva prises peers til på Ek, P/S?
I tillegg, stort fremførbart underskudd, og et anlegg i Danmark til salgs.

De fikk vell tilbakemeldinger på smak på grunn av temperatur problemene. Det er greit nok at veksten trender riktig vei, men uten mer økonomisk drift er det bare å glemme. Første halvdel av 2024 brukte de 440 millioner med cash på å drifte anlegget. Vet ikke hvor mye de har gått med minus i de 3 kvartalene siden, men regner med det har blitt brent en del cash fortsatt.

Hvis de klarer å faktisk få produksjonen opp til et nivå så det går rundt så vil det være en stor verdi her, men de er langt unna det enda.

Det hadde netto biomassevekst på 1450, måtte fjerne 150 så si 1300. De guidet selv i mars på at biomassevekst i 2025 skulle tilsvare 5500 ton HOG. Da må produksjonen opp til nesten 1750 tonn i kvartalet for å nå det. Så litt over 30% høyere produksjon de neste tre kvartalene, og selv da har de varslet at det ikke er nok til å være ebidta breakeven. Så da må produksjonen opp i hvor mye i kvartalet for å få til dette? 2000 tonn LW kanskje? Så da må produksjonen opp med over 50% i kvartalet, kun for å klare å gå i null før renter og avskrivninger. Sier ikke at de ikke kan klare det, men produksjonen er fortsatt langt unna det nivået. Du sier konseptet har fått det til i USA, jeg mener det er for tidlig å si noe om.
Produksjonen og biologi trender riktig vei, men er fortsatt langt unna å ikke tape penger.

Hva verdien av et anlegg som har stått ferdig i over 4 år, som enda ikke har klart å gå i null på driften vet jeg ikke ærlig talt ikke. Hvis de klarer å få positiv kontantstrøm ut av anlegget er det mulighet for stor oppside fra kursene som har vært/er nå.

Tror ledelsen nå er flinkere enn tidligere ledelse, men hvis det er noe fundamentalt galt med engineeringen i anlegget så er det vell begrenset hva de kan gjøre?

Det å si konseptet er bekreftet får det til å høres ut som de allerede har klart å bevise at det er mulig å drifte anlegget uten å tape penger. De har tatt et steg i riktig retning.

Det er vell også grunnen til at et selskap som i balansen hadde 260 MUsd EK ble priset til på 120 mill nok på børs for noen dager siden.

Jeg er stort sett enig med deg, men

Her så rører du vel litt, som investor nå, så kjøper du ikke inn til de prisene som har blitt lagt inn i selskapet. Mao avskrivninger må man nok ta med en klype salt. Det skulle dog ikke forundre meg hvis de gikk i minus med null i avskrivninger. Poenget mitt er bare at det er på en måte å regne det inn to ganger når du senere skriver:

1 Like

Godt poeng det med avskrivningene egentlig. Er enig at når du nå har hatt muligheter til å kjøpe aksjer såpass billig så kan du se bort fra de.

Poenget med det siste var vell mer at mange av de som snakker om ASA sier at verdien av nåværende anlegg er mye høyere enn børsverdien, og bare det er nok til at aksjen bør kjøpes.

Da blir jeg litt oppgitt når hele anlegget ble priset til 60 millioner usd i siste emisjon og for litt over to uker var det priset på børs til 140
Mill nok. Så er det selvfølgelig lån i selskapet osv.

2 Likes

Hvis en ser bort fra avskrivninger, men fortsatt tar med renter så trenger de fortsatt markant høyere produksjon for at selskapet skal gå rundt uten å trenge mer cash.

Selv uten capex til utvidelsen.

1 Like
1 Like

Atlantic Sapphire ASA: Invitation to Company Update and Integrated Annual Report for 2024