Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Axactor (ACR)

Axa er en typisk butikk hvor de har toppet lage for å lage en pengemaskin som skal selges iløpet av 3-5år. Markedet er veldig riktig nå. Det er mye forbruksgjeld samtidig som bankene får strengere regelverk som gjør at de må kvitte seg med dårlige betalere. Det betyr at AXA kan hente gjeld til en billig verdi. De fikk det tyske selskapet som er nevnt her VELDIG billig, fordi eieren var et eldre ektepar som skulle pensjonere seg, og de ønsket en solid driver videre.

Jeg tror man begynner å se den gode trenden allerede på Q4 tallene. Utfordringen er jo at “alle” venter at dette skal gå godt så dermed vil kursen være høy kontra hva selskapet leverer. For meg er dette en av de mer sikre aksjene jeg har gått for i 2017 og planen er å sitte en god stund med mindre vi får sånn latterlig stigning.

Har ca 25% av portisen i AXA.

5 Likes

Jeg tror også at dette kanskje er en aksje der man må finne seg i et langt hvileskjær til tider.

2 Likes

i[quote=“Nocturne, post:5395, topic:71, full:true”]
Sakset fra Nordnet bloggen:

“Renten vil stige raskere ute enn hjemme, noe som kan legge press på kronen, så fremt oljeprisen ikke stiger videre. Det vil øke inflasjonen (3.5%++) i Norge. Du får svakere kjøpekraft, akkurat som i 2016, noe som bør være dårlig nytt for kredittkorbankene. Hypen rundt subprime forbruksgjeld har nådd toppen i mine øyne, og jeg tenker at traden Long DNB/STB og Short B2, Bank Norwegian, Axactor osv. i en spread, kan være lur. Grunnstammen i økonomien blir bedre ved høyere renter, samtidig som usikrede lån blir mer risikable.”
[/quote]

Litt rart at den sidestiller Axactor med forbruksbankene?

Axa skal opp. Bare vent til de som har lån til dobbel pipehøyde får seg en rentesmekk

Er det ikke rart Nordnet anbefaler å shorte en aksje? Hvorfor skal ikke AXA tjene på høyere renter?

Synes det var veldig rart at de kjører long på DnB som er den banken med mest kredittgjeld. Det kommer en dag når det må ryddes opp. Jeg har ståltro på Axa de neste 5 årene

1 Like

Husk at nordnetbloggen kun er et nettsted der Nordnet tar inn innhold fra mange forskjellige, du kan ikke lese det som står der som anbefalinger fra nordnet. :slight_smile:

http://www.nordnetbloggen.no/retningslinjer/

Alt ligger til rette for en perfekt storm. Høy gjeld, kredittbruk over alle støvleskaft. Det er stygt å si det men jeg skal sko meg godt når neste boligkrakk kommer og renta går til himmels

1 Like

Svetter litt selv… vil ut av boligmarkedet, er redd det blir en umiddelbar reaksjon når NB hever styringsrenta

3 Likes

Med mindre du har flere boliger du leier ut på lånte penger er det liten grunn til å svette.

Svetter vel mer av høydeskrekk tenker jeg… :wink:

Gikk inn i Axa på 2,53 i dag og så det i utgangspunktet som en god inngang, men har fått litt bange anelser. Vil denne falle videre ned mot 2-tallet før den snur?

Tror nok den vil gå opp på 3-tallet igjen og at potensialet er nærmere 4 med noen gode kvartalsresultater.

3 Likes

2.53 er en god inngang på en litt lengre tidshorisont. Hadde jeg hatt ledig kapital hadde jeg personlig økt med 50% nå

Lavere snitt enn meg som deltok i emmisjonen, sitter å lure på om jeg skal handle 20k til imorgen… bare for å senke snittet.

Og emisjonskurs var?

Pengene jeg har på nåværende aksjekonto har jeg tradet opp, ned, opp og ned igjen, men innser at hverdagen har kommet med hensyn til å kombinere 8-16 jobb med trading. Disse pengene skal nå stå en stund. Vurderte Funcom opp mot Axactor, men ser risikoen som lavere i sistnevnte.

Håper, og tror, at Axa kan slå sparekonto og Alfred Berg i 2017.

2,60.

Ser også at Svend Egil Larsen kjøpte seg inn igjen på 2,52 i dag og det ser jeg i utgangspunktet som et sunnhetstegn.

2,6 var emmi kursen, jeg har også handlet endel på 2,7

Kursen vil nok være forholdsvis uforutsigbar fra 9-13 i morgen. Reaksjoner på antall aksjer i short, nedsalg og innsidesalg vil nok gjøre mange tradere glade. Med mindre den får en umiddelbar 10%-rekyl etter dagens nedgang.

Oppgang idag fra igår hvor bunnen var 2,5

1 Like