Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Axactor (ACR)

Man kan jo diskutere litt frem og tilbake på hva Endre sa i intervjuet.

Sa han at de skulle være i null i løpet av Q2, så er de jo det i og med at juli gikk i positiv balanse. Det var ihvertfall slik jeg tolket han.

Men så er det de som mener at han sa at Q2 som helhet ville være i balanse, og det er de jo ikke.

Veldig gøy at vi stiger i dag!

2 Likes

Jeg sitter. Alltid kjekt med oppgang, alltid kjedelig å teste støttenivåer. Men jeg føler meg trygg i Axa. Mulig det er lurt å selge nå og kjøpe på lavere nivå, hvis en da treffer.
Men sitter en i Axa i seks måneder, om en gikk inn på 1,86 som er mitt snitt, eller 2,15, så tror jeg en tjener penger.
Jeg tenker ikke å selge om seks eller tolv måneder, med mindre kursen står i 4-5 kroner, da må jeg selge noe for å sikre litt.

1 Like

Fikk ikke med meg denne før nå:

AXA 1.39%
SISTE
2.19
I ÅR
8%
Axactor la i morges frem sin rapport for 2. kvartal.

Rapporten viste nettoinntekter på 64,4 millioner, men også en bunnlinje på minus 25,9 millioner svenske kroner.

  • Rapporten viser også at selskapet er på vei til å etablere seg som en spiller i inkassomarkedet i Europa, sier investeringsøkonom Tom Hauglund i Nordnet i en kommentar til Hegnar.no.

Han peker på at selskapet begynner å få en stor portefølje i Spania, der det er etablert med over 500 ansatte.

  • I Italia ønsker selskapet mer fotfeste, og det rimer godt med Italias banker som sliter og dermed må lette på balansene sine. I Italia har Axactor nå 100 ansatte, og selskapet jobber også med Tyskland. Endre Rangnes, som ønsker å videreføre sin suksess i Lindorff, fremstår med selvtillit og stolthet over det han er på vei til å bygge opp, fortsetter Hauglund.

Sultne på norske forbrukslån

Bare i Norge har Axactor 100 ansatte.

  • Finansdirektør Geir Johansen forteller meg at selskapet jobber systematisk mot å få et fotfeste mot de nye bankene som driver med høyrente privatlån, som Monobank, Komplett Bank og Bank Norwegian. Det er ikke lønnsomt for disse å drive inn gjeld selv, så det markedet ønsker Axactor å ta del i, sier Nordnet-økonomen.

Samtidig innrømmer selskapet at porteføljeprisene i Norge er høyere enn i Spania og Italia.

  • Dette betyr at Axactor binder litt mer kapital, men de skal ikke gå utover minstekapitalkravet (på 10 prosent internrente). Det er lettere å kreve inn penger fra en nordmann enn en spanjol, så en må betale noe mer for kravene her hjemme, fortsetter Hauglund.

Han fikk i samtale med Johansen også vite at selskapets fokus fremover blir å dra ut synergier fra oppkjøpene, og å tilføre teknologi til oppkjøpene for å forbedre effektiviteten i driften.

  • God cocktail for suksess

Aksjen reagerte først ned på tallene, men har snudd oppover utover dagen. I skrivende stund er Axactor opp 2,8 prosent til 2,22 kroner i dagens handel på Oslo Børs. Det siste året er aksjen opp hele 265 prosent. Bare tre aksjer har steget mer på Oslo Børs/Oslo Axess i samme periode.

  • Fallet i morges tyder på litt gevinstsikring. Aksjen gikk mye i forkant av dagens rapport, og mange hadde nok høye forventninger til rapporten, spesielt om hva selskapet skulle si om fremtiden, sier investeringsøkonomen.

Axactor hadde ifølge dagens rapport en kontantbeholdning på 332 millioner svenske kroner ved utgangen av kvartalet, og selskapet opplyser også om at juli ble den første måneden med positiv EBITDA (resultat før avskrivninger og amortiseringer), justert for ikke-kontantrelaterte poster (non-cash items).

  • Klarer selskapet å ha kontroll på porteføljekjøpene sine, noe det ikke er noen grunn til å tvile på, tror jeg Axactor kommer til å bli en stor aktør innen «collection» av gjeld. En meget dyktig ledelse, sterk historie fra Lindorff og ikke minst gode egeninteresser for at dette lykkes er en god cocktail for suksess, avslutter Hauglund overfor Hegnar.no.

Der rant begeret. Jeg dumper Hugo i morgen og øker i Axa

3 Likes

Fin dag i Axa. Tror det kan bli trangt i døra når vi nærmer oss Q3

2 Likes

Ja, dette er sterk performance!

Veien er ikke lang opp til 2,5 her.

3 Likes

Etter en lengre periode med positiv kursutvikling, så tenkte jeg at vi kunne diskutere evt negative triggere. Litt risk management, om dere vil :blush:

Selv har jeg tenkt på følgende faktorer:

Jeg merker meg at aksjen har høyere omsetning pr dag, og at den er blitt populær på Hegnar igjen. Dette kan kansje indikere en økende andel småsparere og daytraders?

Kan det tenkes at det blir gjort en ny kapitalforhøyelse i form av en emisjon? Axactor har tilgjengelig kapital idag via sine lånefasiliteter, men fortsatt vekst i Europa kan kreve mye kapital.

Effektiviseringen av driften gir begrenset positiv effekt, hvilket påvirker resultatet.

Håper dere ser nytten av en slik diskusjon og at dere bidrar konstruktivt :blush:

1 Like

Jeg tror eneste negative trigger kam være en emisjon. Men jeg ser virkelig ikke nødvendigheten av en emisjon i år. Axa har godt med penger og med positivt Q3 på vei så tror jeg den bare vil stige. Om Q3 skulle være negativ så tror jeg at vi kan få en kalddusj. Axa har ligget langt nede og under emisjonskurs flere ganger i Q2 så jeg tror den negative delen er over inntil videre :slight_smile:

1 Like

Jeg er egentlig enig. Et negativt Q3 kan bli dramatisk. Men etter q2 rapporten så virker det største nedsidescenariet for resultatet å være at det kommer inn svakere enn evt forventninger.

1 Like

Kom over denne her

Arctic Funds og Swedbank Generator som er nest og tredje største aksjonær i Axactor
har i perioden 18-24/8 redusert med henholdsvis 2,2 og 2,7 millioner aksjer. Spencer
Trading (Arne Blystad) har kjøpt 5,6 millioner aksjer.

2 Likes

I mandagens rapport fra Investtech anbefales kjøp av aksjer i Axactor og TGS Nopec. Archer får derimot en salgsanbefaling, samtidig som det advares mot høy risiko.

  • Axactor ligger i en svakt stigende trend. Dette signaliserer økt optimisme blant investorene og indikerer videre kursoppgang. Volumbalansen er positiv og aksjen er overkjøpt på RSI. Dette viser at det er aggressive investorer som driver kursen opp, noe som styrker aksjen på kort sikt. Det ligger støtte ved 1,70 kroner. Aksjen er svakt positiv på innsidehandler. Vurdering: Kjøpskandidat, skriver Investtech.
2 Likes

Bra forhold mellom kjøpere vs selgere nå :slight_smile:

EDIT: Snart 6:1… Hvor skal dette ende? :smiley:

7 Likes

Se på axa a dere. Synd jeg ikke fikk doblet når den duppet

1 Like

Kommer kanskje 44mill aksjer til :wink: :

Fond forvaltet av Swedbank Asset Management AS har i
dag 01.09.2016 solgt 4 mill aksjer i Axactor AB.

Fond forvaltet av Swedbank Asset Management AS eier
etter dette 43.794.806 aksjer i Axactor AB, som utgjør
en eierandel på 4.63% av utstedte aksjer i selskapet.

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=408688

3 Likes

Tror det kan være positivt. Mulig vi blir liggende å vake mellom 2.2 og 2.3 fremover mot Q3 :slight_smile:

Positivt at en aktør vil ut med 44 mil aksjer?

1 Like

Ja for oss som vil 2/3 dobble antall aksjer?:smiley: :wink:

Da kan vi få en sving ned og jeg kan øke.

Leste meldingen feil, trodde swedbank skulle inn.

De skal vel ikke ut med 44 mil aksjer? Det er vel gjenstående

2 Likes

Man vet jo selvfølgelig ikke om de skal ut med alle aksjene men hvorfor selge seg under 5% hvis de ikke skal selge mer ?

1 Like