Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Axactor (ACR)

Vel tror det er greit du ikke er i inkassobransjen. Det finnes heldigvis juridiske verktøy for å hente inn penger. BAnkene gidder ikke dette fordi det låser dem opp i gammel gjeld, da selger de heller gjelden til 90% rabatt for å ta tapet.

1 Like

Så du baserer altså at dette er et bra case på:

  1. Axa skal snu de som ikke betaler til betalende
  2. Guiding fra Axa om at bunnlinjen blir bedre på gjelden de har kjøpt (Har du kilde på den?)

Fordi Axa er på hele tiden. De har callsentere og tilbyr skyldnere forholdsvis gode avtaler for å komme seg ut av gjelden. Svært få som er gjeldsslaver hele livet. Du bør sette deg inn i caset. Jeg har satt mitt mål på 20,- aksjen.

Jeg prøver bare å forstå caset og hvorfor de ikke tjener penger på gjelden de har kjøpt? Svaret jeg da får er at planen er å fortsette som før og at det har høy oppside. Virker som det er litt mer Tro og Håp enn konkrete fordeler så jeg lar den ligge inntil videre da jeg ikke forstår hvor dere henter trua.

Du kan jo se en av de 2 presenasjone AXA har hatt siste måneden hos DNB og Nordnet. Evt Q2 og Q3. Jeg gidder ikke bruke tid på å overbevise deg om caset. Det får du gjøre selv :=)

Hvis du er interessert i å lære mer om Axa @tswbeta, så anbefaler jeg å lese de siste kvartalsrapportene. Det er noen fine rapporter som viser Axa sin vanvittige vekst det siste åre. Anbefaler deg også å se denne:

http://publisher.qbrick.com/Embed.aspx?mcid=6BB8B13D9D825EF2&width=640&height=360

Leste nå Q3.

Outlook
Going forward the key focus will be on operational improvements
which will increase productivity and improve the cost
base. We will continue to acquire small and medium sized
NPL portfolios in all countries in which we operate. As we now
have managed to fulfil our strategic intention geographically,
we will reduce the corporate M&A but continue to stay alert
to possibilities for entry points in new countries in Europe.

Svart på hvitt står det da her at de skal fortsette som før.

Snakk om å ta ting ut av sammenheng. Hvorfor gidder du i det hele tatt å spørre om axa når du har bestemt deg?

3 Likes

Jeg har da ikke bestemt meg, men lurer på hvorfor dere har kjøpt? Motivasjonen ser ut til å være håp om at flere betaler og tro på at å kjøpe mer gjeld = suksess.

Motivasjonen min er at axa kommer til å tjene latterlig mye penger da portefølje og selskapskjøpene deres har vært kanongode kjøp. Jeg kjøpte mine første 100k på 1.74 og nye 100k nå sist. Om du tar en titt på eventyret Lindorff så vet du at mannen som styrte skuta der er nå mannen bak roret i axactor

2 Likes

Så du vet allerede at de er gode kjøp? Det er jo en fordel. Vet du hva driftsresultatet blir da for q4? Eller har du et forslag?

Hoveddriveren til AXA og lignende selskaper er at Europeiske banker må lette seg for gjeld pga eu regler. Og bankene er allerede igang for å være i forkant. Det betyr at Axa får mer gjeld for pengene enn de gjorde tidligere.

Kan ta en veldig forenklet forklaring, ta alle tall med en klype salt. La oss si jeg har 100k i gjeld til banken. Jeg betaler ikke og banken har gitt opp og få penger fra meg. Banken selger da denne gjelden til AXA. AXA betaler f.eks 10k for denne gjelden. AXA ringer og masser på meg for og få en deal med meg. Kanskje jeg får en plan om og betale 30k for og bli gjeldsfri. AXA tjener penger, jeg er happy for og bli kvitt gjelden. Bankene tar tapet.

1 Like

Jepp, det høres lekende lett ut i teorien, men hvorfor klarte de ikke dette i Q3? Har forsåvidt fått det svaret jeg trengte altså ; )

2 Likes

Som nevnt lenger opp i tråden hadde Nordnet et nettmøte med Albert Collet og Alexander Larstedet Lager fra Arctic tidligere i uken hvor Axactor blir nevnt som et selskap med potensielt “svært høy oppside”. Her er opptak av presentasjonen “Marked og muligheter i 2017”

https://youtu.be/PWXeHb7Urhg

18:20 Napatech
20:23 Axactor
22:35 DNB

1 Like

Nei de kjøpte jo gjeld i Q3 :wink:

  • de drev å onboardet selskapet de akkuratt hadde overtatt. Igrunn ikke så vanskelig å forstå at man ikke kan tjene penger på gjeld man ikke har overtatt enda.

Nordnet er live med AXA. Bare se bort fra han dusten i Nordnet så er det good.

1 Like

kan virklig ikke fatte at noen er så utrolig dumme å selge seg ned i axa på disss nivåer, tydligvis at noen har allt for mye penger

Noen som har noen tanker angående Axa til Q4? Vil kursen gå litt i forkant?

Shorten er dekket inn litt mer https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/SE0005569100