Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Axactor (ACR)

Tanker om AXA på kort / mellomlang sikt? Vurderer å kvitte meg med AXA og heller bytte til noe annet.

1 Like

Ørkenvandring frem mot Q2. For å løfte kursen nå så må de hanke inn en jævlig stor avtale. Nå må AxA bevise at de kan det de driver med. Kursen er i tilegg herjet godt ned fra 3-tallet

1 Like

Okay, lurer på om jeg skal finne noe annet i bank / finans sektoren, og heller kanskje vurdere AXA seinere engang

1 Like

Jeg kan som sagt ta feil men har fulgt AXA lenge nok nå til at jeg føler meg meget trygg på den. Jeg skal inn igjen før Q2. Må bare bli ferdig i funcom først :stuck_out_tongue:

1 Like

Ja, tanken min her, er at det det tekniske ser ikke så bra ut i forhold til en “ørkenvandring”. Så hvis jeg kan klare å finne en potensiell “vinner” vil jeg flytte over

Jeg tror også på Axa, men å flytte fra Axa til noe som gir kortsiktig avkastning tror jeg er greit.

Ja, jag är också lite där känner jag. Inte det helt stora i horisonten innan Q2. Ska bara hitta nåt annat. FUN är jag redan tungt inne i :wink:

1 Like

Siden negativiteten brer seg kjøper jeg mer. Godt lederskap er superviktig og jeg har veldig tro på Endre Rangnes.

3 Likes

Tror ikke du taper penger 6-12 måneder frem i tid, men det kan bli seigpining.
Men de som tjener penger på aksjer er de tålmodige på bekostning av de utålmodige😀

Er dette godt oppsumert om AXA fra Statoil på HO ?

AXA leverte et godt resultat, og utviklingen går som planlagt.

Jeg tar en oppsummering på min vurdering etter Q1.

Fra Q3 og toppen på overkant 3kr har AXA gått mye ned og under emisjonskurs 2,60,-… Hendelser som forklarer fallet er salg fra tidligere styremedlemmer, store short-posisjoner og gevinstsikring blandt mange av de som var med fra start.

Hvorfor jeg tror vi ser bunn rundt dagens kurser er følgende:

Short posisjoner er mye robot-genererte på bakgrunn av Q. Hvorfor jeg tror det blir slutt (mindre) på langsiktige short-posisjoner er:

…Revenue_____Normalized EBITDA_______Cash EBITDA
Q3 - 105,3________-1,9___________________1,5
Q4 - 180,3________-5,3___________________2,8
Q1 - 191,1_________9,7__________________37,8

(SEK) (forbehold om tall fra Q4 da de er meldt i EUR)

Som dere ser fra utviklingen leverer selskapet. Jeg ser ikke hvordan short-posisjoner kan fortsette mtp hva selskapet leverer i positiv retning. Det blir som å pisse i motvind å sette nye short-posisjoner når man ser på utviklingen. Når det er sagt tror jeg ikke nedgangen etter Q1 har noe med shorting å gjøre. Det er ca.12.000 aksjonærer i AXA, og det er mange små. De blir lett påvirket av korte svingninger og lar følelser ta overhånd.

Videre: Jeg har vært inne på rulleringen av aksjonærer. Nå ser vi de nye store fra Topp listene øker og de som fortsatt har gevinst sitter rolig og er med i utviklingen (emisjonen 2,60)

Videre: Co Investor er en stor trigger som kan komme når som helst (Discussions in process with several potential co-investors). 1H 2017 Main Focus Areas. *** Co invest discussions in process – increases investment capacity significantly***

Videre: Selskapet har fått økte lånerammer og kontantstrømmen er positiv.

Videre: Q2 kommer økte inntekter, Norge- COLLECTION SYSTEM May-17. Meldte kontrakter (3PC) øker inntektene spes i Spania. BN porteføljen kan muligens generere noe, trolig mest i Q3. Norge kommer trolig inn mer i Q2. Co-Investor = hurtig økning i ERC.

Videre: Som AXA sier er Q2 en måned der det selges flest porteføljer. AXA har pågående diskusjoner med Co-investors og hovedfokus 1H.

Videre: ReFi discussions started in Q2. Her kommer det nok økte lånerammer fra DNB/Nordea.

Jeg forstår ikke nedgangen. Mulig andre ser noe jeg ikke ser, det får så være for jeg tar kun beslutninger på bakgrunn av egne analyser. Nå ser jeg ikke en eneste grunn for salg. Ferd AS ser trolig det samme da de har kjøpt ca.11 millioner aksjer de siste ukene.

Prisingen av potensialet kan starte nå, neste uke, høst eller over nyttår. Dette har jeg vært inne på tidligere med fokus mot B2H fra 2014-2015.

Har ingen forventninger om at dette kan bli en saklig tråd. Selv om jeg blir mer passiv i AXA tråder fremover, betyr ikke det at jeg ikke er BULL på selskapet.

Ja se dagens børsmelding.

Solgte meg ikke ut selv. Men skulle stolt på infoen jeg hadde fått.

Er dagens så negativ?
Utvanning, ja, men Axa er et ungt selskap i oppstarten, mange oppkjøp osv…
Tenker Axa blir bra, men det ser ut til at en har god tid for å få en god inngang…

Markedet har respondert positivt på meldingen iallefall.

2 Likes

Kan ikke skjønne annet enn at AXA er billig priset om dagen. Nedsiden kan ikke være særlig stor nå. Siste emisjon på 2.15 bør også være med på å begrense nedsiden her.

1 Like

Si ikke det, Jebsen solgte unna 20m aksjer på 2.84 på under 1 time i Funcom “her forleden”… :joy:

3 Likes

Fra xtrainvestor sitt nyhetsbrev:

Axactor var ukens profilerte selskap i lørdagens Finansavisen. CEO Endre Rangnes: – Vi har investert mye penger på kort tid, og det tar ofte mellom tre og seks måneder før kjøpte porteføljer kommer i full produksjon. For hvert kvartal fremover vil derfor kontantstrømmen i selskapet bedres. Nå skal vi sørge for at vi får kritisk størrelse i de landene vi opererer ved å fylle maskineriet med volum. Selskapet jobber med en løsning hvor store investorer kan bære deler av investeringsbyrden, mens Axactor kan står for pengeinnkrevingen. Det vil lette mye på egenkapitalbehovet. Samtlige syv analytikere som følger selskapet har en kjøpsanbefaling, med kursmål som varierer fra 3 til 5 kroner, mao ser den minst optimistiske en oppside på nesten 40%. Carnegie har kursmål NOK 3,60 – DNB kursmål NOK 5.

5 Likes

Fra finansavisen

1 Like

Axa er spenennde, men jeg tror mange gikk lei av å vente, Endre har snakket et år om at det bare er å fylle på maskineriet. Men det virker som det tar mer tid enn planlagt å fylle. Tror fortsatt dette blir en fin aksje på sikt og jeg skal inn der igjen garantert! ;D

Ja du har nok et poeng der iforhold til raset fra 2,70 tidligere. Men jeg mener at resultatet fra forrige kvartal tilsier at “cash flow trenden” har snudd, og tenker at neste kvartallrapport vil vise inntjeningene godt fra oppkjøpet av gjeldene fra i fjor og muligens etter jul. Men forstår godt folk som vil trade litt før den tid :slight_smile: