Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Axactor (ACR)

De er kanskje i startfasen, men de ønsker å vokse - og de ønsker å vokse raskt.

Fra årsrapporten:
" Our platform is designed specifically for a next-generation debt collection service
provider focused on rapid growth."

ALD, som de kjøpte opp, hadde i 2015 en omsetning på 10 millioner €, og en EBITDA på 3,7 millioner €. Det er gode marginer det er snakk om her, og det kommer til å vises allerede i Q1. De fikk kun med seg deler av desember i Axactor-regnskapet, noe som ga en omsetning på 4,3millioner SEK.

Målet er top 3 i forhold til markedsandeler i Spania i løpet av 2016. I løpet av 2016-2018 har de planer om å ekspandere til Italia og Tyskland gjennom oppkjøp. I mars kjøpte de også det norske selskapet Ikas, som har 70 ansatte, og en omsetning på 91 mill. NOK i 2015.

Inntjeningen på gjeldsporteføljen de kjøper opp har de et mål om å tjene inn X2/X3. De har kjøpt opp gjeld for 7-800 millioner €.

Mulig de er i startfasen, men her går det kjapt.

Det betyr ingenting at Spetalen selger. Det gjorde han også med Aktiv Kapital i 2004. Han sa den gang da at aksjen kom til å stige videre, og det gjorde den jo. Han har gjort akkurat det samme før.

Det betyr imidlertid mer at Endre Ragnes og Einar Greve gjør store innsidekjøp. Og det er jo tross alt noen som har kjøpt Spetalens aksjer også.

Sammenligner man med markedsverdien til andre inkassoselskap, er AXA veldig lavt priset i dag.

3 Likes

Synes på tross av hardt nedsalg at axa holder seg sterkt. Lukter kraftig oppgang ved første nyhet. Har lastet opp på morran i dag

2 Likes

Denne går ut av noen porteføljer. Har ingen aksjer her.

Stig Myrseth tar inn Skandiabanken i sin Dovre-portefølje. Ut går Axactor.

Finansavisen tar ut Axactor av sin innsideportefølje. Inn kommer Storebrand.

1 Like

Ja denne blir nok liggende paddeflat i lang tid fremover. Mulig å trille ører her fremover da.:slight_smile:

Aha, det forklarer kanskje et par bevegelser i dag ja… takk!

Denne må da være Bull!!!?

Jeg selger ikke AXA!

Oslo May 12, 2016 - Axactor AB (publ. ) (“Axactor”) acquires Geslico and obtains access to a modern and industry leading IT systems required for its existing operations enabling time and cost savings. In addition, Axactor significantly increases its market share within the Spanish debt collection and debt purchase market. With the addition of Geslico, Axactor will be positioned as one of the largest players in the Spanish non-performing-loans market (NPL). Geslico is a complete supplier of services within debt collection. The company was founded in 1985 and is now one of Spain’s leading debt collection companies, with 300 employees and offices in Madrid, Barcelona, Sevilla, Alicante, Valencia, Córdoba, Zaragoza and Bilbao. The company was originally established and owned by several Spanish saving banks. Geslico has established long-term customer relationships with leading financial institutions, international investment funds, and Spanish utility companies. In 2015, the company delivered revenues of EUR 13.6 million, EBITDA of EUR minus 4.6 million and adjusted EBITDA of EUR 0.9 million. Geslico has since 2014 been owned by an international investment fund and has been through a thorough restructuring process, and has recently launched a unique, modern and scalable collection platform/infrastructure that ensures the efficient debt collection of third-party claims and debt portfolios. Axactor planned to purchase and implement a new full scale IT system covering the total collection value chain. This acquisition enables Axactor to roll out Geslico’s IT platform in Axactor’s existing Spanish business and save time and costs related to the implementation. Geslico will also enable access to further portfolio acquisitions in Spain through Geslico’s established customer relationships. With the size and market position of Axactor following the transaction, Axactor will be uniquely positioned in the Spanish market. - Through this acquisition we get access to a large client base with long term relations, as well as well-trained people and a modern IT platform for collection. Additionally Axactor gets access to one of the largest databases of NPL information/ historic collection data in Spain that will enable us to be even more efficient and improve our pricing intelligence in respect of future debt portfolios acquisitions. Axactor will strengthen its position as the natural partner for financial institutions in Spain, says Endre Rangnes, CEO of Axactor Group. For further information: Endre Rangnes, CEO, +4748221111 Geir Johansen, CFO & Investor Relations, +4747710451 About Axactor: Axactor is a newly established company in the market for credit management services. The company has a Nordic base and an ambitious pan-European growth strategy, which targets the market for non-performing loans in Europe. This market is estimated to about 1 500 billion euros, and Axactor’s main focus is debt collection and purchase of NPL portfolios. As a first step in the pan-European growth strategy Axactor acquired the company ALD Abogados in December 2015. ALD Abogados is a leading debt collection company in Madrid with 120 employees, and has in addition a call center with 90 employees in Valladolid, Spain.

2 Likes

Glad jeg økte opp til 100k aksjer igjen på morran i dag

Skjønner ikke hvorfor det ble dumpet så mye aksjer under siste emisjons pris/ innsidekjøp. Var kanskje andre aksjer som lokket da det var stille i AXA. Blir spennende nå de siste dagene før og etter Q1 :smiley:
Håper ikke for mye av prisen utdeles i aksjer da :slight_smile:

Lempet ut selv til 1.80-83. Men hva gjør det når man kan kjøpe for 1.74-1.76

Fytti grisen så lite respons. Er jo nesten som Kitron dette :wink: gleder meg til Q1 og forhåpentligvis litt bevegelse oppover

7 Likes

Har vært ute av Axa en liten stund nå, gikk ut ifm innsidesalgene. Siden ingen negative nyheter har fulgt de salgene, så har jeg vurdert ny inngang hvis jeg får kjøpt under 1,8 .

Har vær rikelig med muligheter unse 1,81, jeg kjøpte mer til 1,75 på onsdag og har snitt på 1,75.
Men jeg tror 1,75-1,80-1,90 er fine inngangskurser hvis en har tenkt å få med seg oppgangen. 3 kr til Jul? Eller 3 kr til Q2 fremleggelse?
Er usikker på om vi får oppgang eller nedgang ifm Q1.

1 Like

Håper mellom Q1 og 2 at ting begynner å skje

Har handlet mest om at jeg ikke har hatt anledning til å følge med på børs den siste uka. Prøver igjen til uka :wink:

1 Like

Noen som fortsatt er med her? Aksjen ligger helt i ro på 1,75

Er inne fremdeles og kan godt tenke meg å øke etter hvert om jeg får inn litt i Gig,nel eller Funcom

1 Like

Solgte litt for å komme inn med litt mer i Funcom på morgenkvisten. Har planer om å kjøpe meg inn igjen etter hvert (før den fyker av gårde forhåpentligvis).

1 Like

Tenker å kjøpe mer etter Q1…

1 Like

Jupp. Fin inngang etter min mening siden det er rett under innsidekjøp på 10 mill. Men prisen på oppkjøpte Geslico med minus inntekter er ukjent, å er redd vi kan se en mindre nedside etter Q1.

  1. “In 2015, the company delivered revenues of EUR 13.6 million, EBITDA of EUR minus 4.6 million and adjusted EBITDA of EUR 0.9 million.”

Ta en titt på denne om du ikke har :slight_smile:
http://publish.fondsfinans.no/AXAIoC090516.pdf

4 Likes

Takk for deling, må lese den i morgen/helgen. :grinning:

1 Like