Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

B2 Impact (B2I)

28/11-2018 07:00:00: (B2H) B2Holding ASA - Q3 2018 Report, CONTINUED POSITIVE OPERATIONAL DEVELOPMENT – 65% GROWTH IN CASH EBITDA, 50% PROFIT MARGIN, ERC OF NOK 20.6BN, STRONG PIPELINE NPL PORTFOLIOS AND SOLID GROWTH CAPACIT

28/11-2018 09:00:00: (B2H) B2Holding ASA Capital Markets Day 2018 presentation

Fornøyd med dagens resultat som ble presentert og har også gjennomgått capital day-presentasjonen som ble vedlagt i den ene børsmeldingen.

Kursutvikling er for meg en gåte, og hvorfor et resultat som dette “belønnes” med et kursfall på ca 8% nå på formiddagen. Med dagens scenario gitt stigende rentebaner og redusert arbeidsledighet skulle man tro kursen bare skulle peke oppover. Med mindre dagens kurs-dipp kun har med shorting å gjøre.

Leste ellers på E24 at både Tveitereid (Aat Invest AS) og Egil Dahl (ex Platekompaniet) hadde styrket sine beholdninger i aksjen med respektive 5MNOK og 7.2MNOK, så velger å tro jeg ikke er helt på ville veier :slight_smile:

1 Like

Har også lest igjennom, og synes det stort sett er solide tall. At kursen faller på dette, er meg en gåte. Sjelden har uttrykket “markedet har alltid rett” stemt dårligere. Uansett; har benyttet dagen til 2 kjøp på 13 tallet så langt, da jeg er rimelig sikker på at B2H kommer til å stå over 14 igjen i løpet av veldig kort tid, kanskje allerede i dag. Ser forøvrig at DNB er ute med kursmål 23 nå, som også er nær mitt eget target😉

1 Like

Klødd meg i hodet på utviklingen i B2H i dag også. Er det noe som kan knyttes mot hvor deres eiendeler er representert. Eier de rettigheter til lån i Italia f.eks.? Vet ikke, kan lite om selskapet i utgangspunktet, men ble lært i min tid at B2H var større og sikrere, men også mindre volatil enn AXA. Ikke vært eksponert mot de siden 2016, men de virker skammelig på tilbudssiden nå.

Italia hører inn under western Europe sammen med Frankrike, Spania og Portugal som sammen står for ca 11%

1 Like

Serbia fikk vel en 100% toll-blokkade mot seg for Kosovo nylig, Kosovo er vel en av de landene de har hatt stor eksport til, Portugal har også tøff økonomisk historikk. Kan en anta det dreier seg om økt frykt for den globale økonomien bare som treffer de? I tilfelle vil jeg tenke på det som kjøpsmulighet.

Har ikke selskapet veldig mye gjeld?

image

jo de har nesten 10 mrd i gjeld, men så har de også kjøpt porteføljer for 12,6mrd. Jeg antar at skal man vokse som selskap innen inkasso, så må man nødvendigvis også låne en del penger = høy gjeld.

2 Likes

B2Holding straffes på kapitalmarkedsdagen

B2Holding melder om et resultat etter skatt på 158,7 millioner kroner i 3. kvartal 2018, mot 113,4 millioner kroner året før. Driftsinntektene beløp seg til 746,1 millioner kroner, sammenlignet med 519,4 millioner kroner i 4. kvartal 2017.

  • Differansen i forhold til forventningene ser ut til å være forårsaket av både lavere brutto innbetalinger, noe høyere nedskrivninger og valutaeffekter. En lavere skattesats enn ventet trekker i positiv retning. Etter vårt syn vil reaksjonen i aksjen kunne være avhengig av i hvilken grad investorene tolker de lavere innbetalingene som en midlertidig utsettelse eller et mer varig nivå, skrev DNB Markets i sin aksjerapport før børsåpning.

Før eventuelle justeringer etter rapporten har meglerhuset en kjøpsanbefaling og kursmål 23 kroner.

Ledelsen i B2Holding avholder i dag kapitalmarkedsdag, uten at det ser ut til å påvirke aksjen i positiv retning.

Aksjen faller 7,23 prosent til 13,60 kroner.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/11/Ledelsen-greier-tydeligvis-ikke-aa-snakke-opp-aksjen

2 Likes

28/11-2018 16:46:31: (B2H) Mandatory notification of trade by Primary Insider

1 Like

Der var vi i gang ja, blir nok flere innsidekjøp den nærmeste tiden👍

Du må gjerne utdype tanker mer, vi er ikke på HO her.
Hva ledelsen angår kan jeg ikke uttale meg, har ikke kunnskap om de.
Du insinuerer noe ganske annet enn hva DNB øyner for selskapet, med kursmål på 23. Mens du øyner kurs på 6 som mulig?
Videre er innsidekjøp innsidekjøp, eksponering mot selskapet hun jobber for på slikt vis er en form for dobbel risiko, så hun må vel anta at der er verdier for det.

1 Like

Usikker på om dette kan ha noe å si for B2H men syns det er interessant

edit: hvis jeg forstår meldingen rett, så betyr det at FT ser at noen selskaper har brutt loven ved kjøp av misligholdte lån og/eller bokføring av disse, men de nevner ingen konkrete selskaper. Siden de publiserer dette på denne måten tenker jeg at problematikken må være gjentagende og at aksjonærer i feks B2H bør sjekke om selskapet har bokført dette feil.

Kan absolutt være relevant å holde blikk til. Er i eksamensjag om dagen så tar meg ikke tid til graving hos B2H. Men vet ikke om resultat av slik etterforskning blir så mye mere enn en smekk på lanken og løfter om bot og bedring?

1 Like

Ikke godt å si, men på formuleringen virker det ikke som om det blir snakk om straffeforfølgelse. worst case så må vel selskapene det gjelder handle færre porteføljer enn planlagt.

I kvartalspresentasjonen nevnte den ansvarlige direktøren for skandinavia at de forventet økt grad av regulering av dette markedet i Norge. Hvis dette faktisk blir tilfelle, vil det i såfall bety at Norge følger etter flere andre land med tilsvarende lovgivning, med mindre Finanstilsynet mener det trengs kraftigere lut i Norge enn i andre markeder. Økt grad av regulering er sannsynligvis ikke koblet mot noen form for straff eller sanksjoner.

Skal aldri mer inn i denne grusomme bransjen. Biotek og grønn energi er bedre.