04:59|Morten Iversen
Kinas forbruk og eiendomsmarked skuffer – nervøs ukestart i Asia
Asia-børsene starter med en bred nedgang på uken.
Nye tall fra Kina viser at privat forbruk og eiendomsmarkedet fortsatt er svake punkter i verdens nest største økonomi. Ifølge Kinas statistikkbyrå steg detaljhandelen med 5,1 prosent i april sammenlignet med året før, lavere enn forventet og ned fra 5,9 prosent i mars.
Investeringer i faste eiendeler økte med 4,0 prosent% de første fire månedene, også under forventningene på 4,2 prosent. Særlig eiendomssektoren tynger: Investeringene falt med 10,3 prosent hittil i år, og boligprisene falt i økende tempo.
ANZ Group omtaler eiendomsmarkedet som «elefanten i rommet», og advarer om at usikkerheten knyttet til handelskrigen kan forverre situasjonen.
Kredittvurderingsbyrået Moody’s nedgraderte USAs statsgjeld fra Aaa til Aa1 på fredag, grunnet økende budsjettunderskudd og politisk handlingslammelse. Nedgraderingen førte til børsfall og økt rente på tiårige statsobligasjoner USAs finansdepartement avviser betydningen og skylder på tidligere administrasjoners pengebruk.
I Sør-Korea falt aksjene i Kumho Tire med over 7 prosent etter en storbrann ved en fabrikk, som førte til full stans i driften og evakuering av flere hundre ansatte, ifølge Korea Herald.
– Ikke mange aksjer frister | Finansavisen
Dumper Aker BP
Denne uken vraker DNB Carnegie Aker BP fra porteføljen.
– Analytikerne har nedgradert aksjen til hold, og vi følger den anbefalingen. Aksjen har vært sterk relativt til oljeprisen i år, og vi velger nå å låse inn gevinsten. I dag har vi også kuttet oljeprisanslaget , sier Paul Harper, strateg i DNB Carnegie, til Finansavisen.
– Veddemålet på å være undervekt energi er allerede relativt stort i porteføljen. Det er ikke mange aksjer som ser veldig fristende ut akkurat nå, og vi sliter med å finne gode case. Samtidig er vi fornøyd med de aksjene vi har i porteføljen, sier Harper.
Kalshi now sees just a 38% chance of a U.S. recession this year, a sharp drop that suggests rising investor confidence. But JPMorgan CEO Jamie Dimon has a stark warning: “Severe stagflation is still on the table.”
JP Morgan-sjef Jamie Dimon har høydeskrekk | Finansavisen
Har høydeskrekk
JP Morgan-sjef Jamie Dimon mener Wall Street viser ekstraordinær selvtilfredshet, og spår inntjeningsestimatene kraftig ned.
Frykten for at president Donald Trumps aggressive tollregime vil øke inflasjonen og bremse veksten i USA ga børsene en knekk i begynnelsen av april, men siden har de tre nøkkelindeksene på Wall Street hentet seg inn.
Nå advarer JP Morgan-sjef Jamie Dimon om risikoen som ligger i dagens aksjeprising.
– Ekstraordinær selvtilfredshet
– Vi har enorme underskudd og det jeg anser som nesten selvtilfredse sentralbanker. Dere tror de kan håndtere alt dette? Det tror ikke jeg, sa han ifølge CNBC mandag på JP Morgans årlige investordag i New York.
– Mitt eget syn er at folk føler seg ganske komfortable fordi dere ennå ikke har sett effektive tollsatser. Markedet falt 10 prosent, men er nå opp 10 prosent igjen. Det er en ekstraordinær grad av selvtilfredshet, fortsatte Dimon.
Uttalelsene kommer i kjølvannet av at Moody’s fredag nedgraderte USAs kredittrating, på bekymringer over den økende statsgjelden.
Exit USA er tilbake: – Motvind fra alle kanter – E24
«Motvind fra alle kanter»
DNB Carnegie tror dollaren kan bevege seg mot enda lavere nivåer.
Årsaken er «motvind fra alle kanter», skriver valutastrateg Magne Østnor i en morgenrapport fra meglerhuset tirsdag.
Han viser til:
1. Lavere vekstforventninger i USA
2. Økt resesjonsfrykt
3. Investeringsoppsving i eurosonen
4. Elementer ved Trump-regjeringens politikk som peker i retning av et ønske om å endre dollarens rolle som global reservevaluta
Valutastrategen peker også på tegn til at utenlandske investorer selger seg ut av USA og vurderer å valutasikre noe av sine dollareiendeler.
– Begge deler trekker i retning av en videre dollarsvekkelse.
Kortversjonen
- Dollaren svekker seg etter Moody’s nedgraderte USAs økonomi.
- DNB Carnegie og flere internasjonale eksperter mener svekkelsen kan fortsette.
- Det skyldes blant annet lavere forventninger til økonomisk vekst i USA, økt risiko for tilbakegang i økonomien og flere investorer som selger seg ut av amerikanske eiendeler.
- Sistnevnte kan bidra til økte renter, som vil gjøre det dyrere for USA å betjene sin gigantiske gjeld. Det kan legge ytterligere press på dollaren, ifølge Max Gokhman, nestleder for investeringer i Franklin Tempelton Investment Solutions.
- DNB Carnegie anslår at dollaren vil koste 10,26 kroner om ett år.
KONKLUSJON: En oppgang i lange renter gjør USAs statsgjeld på ca. 36.200 milliarder dollar dyrere å betjene.
Kostnadene vil fortsette å stige etter hvert som store investorer gradvis begynner å bytte ut amerikanske statsobligasjoner med andre sikre havner, ifølge Max Gokhman, nestleder for investeringer i Franklin Tempelton Investment Solutions.
– Dette kan dessverre skape en farlig spiral med økende amerikanske renter, ytterligere press nedover på dollaren, og gjøre amerikanske aksjer mindre attraktive, sier han til Bloomberg.
Publisert:
Publisert: 21. mai 2025 08:06
Dollaren ned og tiåringen opp, litt på hodet men begynner vel å bli normalen nå. Men hva betyr det i praksis? Skumle greier tror jeg.
At etterspørselen etter dollar og amerikanske obligasjoner faller.
Det har nok blitt eksportert mindre varer til USA, så andre land har hatt mindre dollar å kjøpe obligasjoner for. Spesielt gjelder vel det fra Kina.
Tanken min var mer at når tiåringen stiger er det fordi det selges ned i treasury-auksjonene, og da vil normalt dollaren kunne stige fordi den er regnet som en flight to safety, men når dollaren ikke stiger under dårlige treasury-auksjoner, så fremstår det som et litt skummelt signal at dollaren ikke er en trygg havn? Jeg må bemerke at det jeg skriver om her, ikke er noe jeg er spesielt flink på, så det er store sjanser for at jeg vaser endel, eller like gjerne ikke vaser.
Kjenner på gikta at vi nærmer oss en topp her nå
Jeg har selvfølgelig ikke funnet på dette selv, men lest om det. Men når jeg påpekte det, var poenget mitt mer at dette med grønn tiåring og rød dollar, som tidligere var uvanlig, nå har gjentatt seg flere ganger. Det var vel ekstra tydelig når USA innførte tollsatsene, og nå i dag er det tydelig igjen. Kan det foregå noe skummelt bak kulissene hos FED og/eller Trump-administrasjonen, eller andre deler av det synlige eller usynlig maktapparatet i USA, som vil gjøre bjørnene glade i nær fremtid? Skal alt krasjes på et tidspunkt, for å kunne få på plass et nytt system med digital krypto-dollar, f.eks?
Jeg tenker det henger sammen med:
Texas Rep. Chip Roy, one of the holdouts, argued that the bill amounts to a “massive, front-loaded deficit increase.”
The bill the House is poised to approve and send to the Senate would increase rather than decrease the federal deficit and debt, a reality that accounting tricks may disguise but can’t eliminate.
Mao, usikkerhet på om/når Trump får gjennom budsjettet sitt og det som tilsynelatende er gode muligheter for at USA må utstede enda mer gjeld framover.
the projected debt-to-GDP ratio would rise from the baseline 118% to 125%.
Worse still, if all the gimmicky “temporary” measures in this bill were subsequently made permanent, as often happens, the national debt would rise to $5.2 trillion above the baseline projection, and the debt-to-GDP ratio would surge to 129%.
Spesielt at det er så likt. Synd det ikke er mulig å få opp antall søk på søkeord på forhånd. f.eks. noen dager i forveien. Endelig ble det rødt over hele linja i USA. På tide. Utrolig overkjøpt der nå. Olja i rødt også. Kan bli noen fine bjørndager fremover i Norge også.
Følg renter.
30 år JGB all time low, og 30 år UST faller gjennom gulvet.
Må ikke undervurderes. Med slike bevegelser kan ting begynne å sprekke opp.
Denne bevegelsen du sikter til?
Trodde du først mente at renten hadde falt, men skjønner nå at du mente at prisen på 30Y USD falt (som vil si at den effektive renten går opp)

30 JGB
Drøy reprising!
Republican spending bill driving up yields and creating a major headache
Key Points
- The U.S. debt-and-deficit situation is bad and facing real prospects of getting worse. Whether the recoil in financial markets continues is largely in the hands of policymakers.
- What it’s meant in market terms has been a severe leg up in Treasury yields and a sell-off in stocks.
- “I feel like the dam is finally starting to break a little bit, and there’s too many holes in the dike to put our fingers in,” said Mitch Goldberg, president of ClientFirst Strategy.
The U.S. debt-and-deficit situation is bad and facing real prospects of getting worse, triggering a high-profile credit rating downgrade from Moody’s and another selling stampede in stocks and bonds.
Whether the recoil in financial markets continues is largely in the hands of policymakers who seem intent on adding to the U.S. fiscal problems in the name of stimulating growth through President Donald Trump’s “big, beautiful” spending bill.
For now, Wall Street experts are not optimistic about what happens from here.