Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

1 Like

– Felix Zulauf, President Zulauf Asset Management, A Swiss based Hedge Fund

Overall, we remain bearish on equities into the fall with an S&P 500 target of 2,900 to 3,200. The 59-year median “fair market” value based on median PE is 2,900. Debt, as the Zulauf quote signals, is a headwind to economic growth. If we are correct in our recession view, expect corporate earnings estimates to be adjusted lower, which will impact stock prices. If we are correct in our assumption that the Fed and other central banks will pivot back to QE, then it’s very possible the market could rally back to new all-time highs into 2024/25. Then, another round of inflation and even bigger problems with debt and the cost to service that debt. Seeing a 10% yield on the 10-year Treasury seems impossible. It can’t be ruled out


1 Like

At bremsen er på trenger man ikke ha master i økonomi for å skjønne:

  • Bilforhandlere som ikke begynner på T og slutter med esla selger nesten ikke biler
  • Gå en runde på det lokale senteret så er det 10 mann på jobb og 3 kunder i en butikk på tusenvis av kvadrat selv med skilt ala “sjokksalg 50-70%” utenfor,
  • Håndverksbedriftene melder om total tørke på nybygg og service som ikke er 100% påkrevd, telefonen ringer sjelden.
  • Lav turnover på hus og et hyttemarked som er nesten dødt hvis ikke det er noe helt spesielt.

Tyngdekraften er slått på igjen. “Everyone`s a genius in a bull market.”

7 Likes

Store kontraster der ja :sweat_smile::see_no_evil: Enkelte feirer ukas bilsalg med blomster, bilde, kake osv…

Mens hos Tesla får man typisk maks 15 min på å gå igjennom bilen til man må være ute av bygget på vei hjem. Alt av papirer må være ordnet på forhånd. Så neste i køen inn for å hente bil…

1 Like

Ja, jeg er ingen stor fan av det, men virker som konseptet fungerer:
Salgsrekord for Model Y: Spinnville Tesla- tall i Norge (tv2.no)

Nå skriver bransje-nettstedet BilNytt.no at Tesla har satt en knallsterk rekord i mars. 5.369 Model Y så langt betyr at den setter ny rekord for antall registrerte biler på én måned. Dermed slår også Tesla sin egen rekord, den er fra mars 2019 da de registrerte hele 5.316 eksemplarer av Model 3.

Markedsandelen så langt i mars? Spinnville 46,4 prosent. Det er altså ikke langt fra at annen hver nybil i mars kommer fra Tesla.

2 Likes

Ja det var for å illustrere hvor enormt mye de selger.

Hentet nettopp en selv. Man vil jo egentlig fortest mulig ut i bilen og avsted uansett. Med mindre man har fryktelig god tid og elsker småprat da :sweat_smile:

Noen bjørner er mer bjørn enn andre bjørner :blush:

«Stages of a super bubble (using s&p500 2009 as bottom)

3 Likes

Jeg har ikke master i økonomi og har kanskje litt tungt for det, så jeg synes slike påstander kunne ha blitt litt mer interessante dersom de ble underbygget med et eller annet materiale. “telefonen ringer sjelden” - er det din bedrift du snakker om, eller hvor tar du det fra?

  • Første påstand var bilsalget, er det tallene for februar du snakker om? I så fall ble det registrert 7439 biler i februar, 709 færre enn i februar 2022. 2022 under ett var et veldig spesielt år på grunn av varslede avgiftsøkninger. At det roer seg litt på nyåret synes jeg ikke er så rart, men så har jeg altså ikke master i økonomi.

  • Jeg er ikke så mye på kjøpesentere, så jeg må prøve å støtte meg på noen håndgripelige tall i stedet. Tallene til SSB viser en nedgang på 3,9 % for volumindeksen fra feb 2022 til feb 2023. Nå var det en ganske spesiell situasjon i 2022 med pandemi, karanteneregler for reiser, lave renter etc.
    Fra rapporten til Olav Thon: “Omsetningen i kjøpesenterporteføljen i 4. kvartal var 17.343, en økning på 1 % fra 4. kvartal 2021, men en økning på 13 % fra 4. kvartal i 2019, siste normalår før pandemien” (min uthevelse). Detter er kanskje utdaterte tall nå, men poenget var at man kan få en del spesielle tall dersom man sammenlikner med tall fra pandemi-perioden.

  • Mulig diverse håndverkere sliter men rapporten fra f.eks. Veidekke, publisert 30. mars, tegner ikke et bilde som vitner om “total tørke”. Men her er det nok mange som har “master i økonomi”
    image

  • Turnover, mener du at omsetningen av boliger er lav? Hvilke tall har du på det? At hyttemarkedet er ned fra pandemiperioden er vel ikke så rart? Da var det jo en hyttefeber vi aldri har sett maken til på grunn av pandemien. Boligprisene for februar var opp 0,3, sesonjustert, i følge Eiendom Norge.
    Gjennomgangsmelodien for alle disse påstandene er etter min mening at de må ses i lys av den helt spesielle situasjonen etter pandemien.
    “– Vi ser at vi nærmer oss førpanmeiske nivåer i løpet av 2023, sier Henrik Lauridsen, adm. direktør i Eiendom Norge.”
    https://www.finansavisen.no/bolig/2023/02/16/7986227/hyttemarkedet-tilbake-til-forpandemiske-nivaer

9 Likes

Stemmer nok bra at Norge ikke er hardt rammet enda. Man kan se til Sverige hvor boligprisene var med ca 15% fra toppen i januar. Kan det være oljen? Ja, vi blir gjerne rammet litt lengre ute i syklusen, når oljeprisen faller som en stein pga fallende etterspørsel.

Om vi kommer dit? Vet ikke. Tenker det er mer enn 25% sjanse. Kanskje 50%?

Jeg skrev som sagt at jeg IKKE hadde master i økonomi og det er således mine subjektive oppfatninger.

  • Biler - der skrev jeg at Tesla solgte mye og i mars stod de for nesten 50% av salget. De andre selger veldig lite som jeg sa og lagerne er ganske fulle, spesielt på brukt fossil.
  • Jeg er ikke mye på sentere, men kjenner en del som driver butikker på ulike sentre og de sier det er svært stille de siste månedene.
  • Har gode kontakter blant håndverkere innen flere grener og de sier omstilling er ordet nå. De må prøve å få kontrakter med industri og “grønne” satsinger som nå kommer for å få flere bein å stå på.
  • Jeg har fulgt boligmarkedet lokalt og veldig mye står lenge. Det kan godt være en normalisering…

Jeg påsto aldri å ha et tungt tallmateriale å støtte meg på, men tror inntrykket stemmer bra. Blir spennende å se når vi kommer mot sommeren.

Nei, det var ikke det du skrev. Din utdannelse er et helt åpent spørsmål ut fra det du skrev. Introen din var en variant av “Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at [fyll inn en påstand]”, som antyder at man har litt tungt for det dersom man ikke har skjønt det samme som det som fremmes i påstanden. Men, samma det, da er det altså dine subjektive meninger.

4 Likes

Kunne sikkert vært tydeligere, beklager det. :slight_smile:

Med andre ord, tilbake til prepandemiske tilstander, som det snakkes om i kildene over. Nominelt sett da.

4 Likes

Blackmonday incoming?

https://www.bloomberg.com/news/videos/2023-03-31/nouriel-roubini-warns-of-crashes-high-rate-megathreat

1 Like

Nå gjøres det enten mange veldig god kjøp eller mange veldig dårlige kjøp. Jeg heller mot sistnevnte :wink:

Heldigvis har hver transaksjon både en kjøper og en selger, så for hvert dårlige kjøp er det et tilsvarende vellykket salg :star: .

Roubini er en dyktig kar, men han har vel også vært skeptisk hvert eneste år i laaaang tid nå.

Siden 2004 sånn røffly.

1 Like

Vil legge til en faktor til - gjeldsnivå.
Når gjelda er høy og inflasjonen løper løpsk, da kan man ikke løse problemene med QE.
Enten knekkes økonomien av høye renter eller høy inflasjon. At sentralbankene klarer å finstyre alt ned igjen har jeg ingen tro på. Det var sentralbankene som førte oss hit.
Noe knekker. Jeg tror mange flere banker sliter. Neste ledd som knekker er bedriftseiendom. Det vil igjen knekke enda flere banker og så ruller snøballen.

Amerikanske husholdninger er mindre utsatt. De har mye mindre gjeld sammenlignet mot inntekt enn i 2008. Dessuten har de fastrentelån. I Norge derimot er det verre. Der har husholdningene mer gjeld og flytende rente. I tillegg har de fått økte utgifter til strøm, mat, drivstoff og skatter.
Under finanskrisen 2008 knakk boligprisene i USA men ikke i Norge.
Blir det motsatt denne gang?

1 Like