Jeg er med på tanken, men vurder nyhetsflowen i år; krigen har vedvart, banker har gått overende, likevel har ikke børsene krakket. På et eller annet tidspunkt må man begynne å vurdere muligheten for at et krakk ikke vil intreffe. Får vi korreksjoner? Ja, det har vi jo sett, og som nevnt er mange aksjer ned mye ifht. sine respektive ATHs. Så igjen tror jeg fokus bør være på sektor / enkeltselskap, som er mye enklere å forholde seg til, en et komplisert makrobilde som potensielt kan utløse ett eller annet?
Jeg velger å tro markedet priser inn nyheter fortløpende. Mao. skal det ikke være noen grunn til at markedet skal ned på bakgrunn av noe som allerede er kjent (høye renter / lag-effekter / boligpriser osv). Det må noe vesentlig mer uforutsett til for at man skal få krakk.
Å time et krakk vil jeg si er en enda vanskeligere øvelse enn å time en topp eller en bunn.
1)Passive flows- aka sparing 2) buybacks aka large profits
De 2 desidert største direkte kjøperne i markedet.
Sterkt arbeidsmarked er hele kjernen for å opprettholde dette.
Det er umulig å beregne konsekvensen av dette når det snur. En ETF kan ikke vekte seg i like stor grad i large/small-cap, det er ikke nok volum til det- de ville dratt opp aksjen mot stratosfæren og fått svak value. Så de ender med fang/giga cap i EU.
Resultatet man får er den konsentrasjonsrisken man ser i dag på giga tech, og laggen i russel-2000.
Viktigste generelle taken jeg har mot dagens kapitalmarked er om vi er rundt peak mobil/sosiale medier growth rates (typ femårsyklus). Ja det vokser, men til p/e = 30-35 som en får i dag? Si at AI klarer å gi 10 av de 35. 25 er fortsatt høyt hvis veksten peaker hvis du heter apple og har 2,7T$ mcap.
Jeg observerer mer motstand mot large tech fra myndigheter, men jeg observerer også motstand fra konsumentene om hvor skadelig det kan være. Mer enn før.
Helt enig. Men så lenge arbeidsmarkedet er sterkt, kan man forutsette ett krasj pga flows før arbeidsmarkedet har begynt å knekke? Dvs, bør man ikke få lag på effekt så du først får svakere arbeidsmarked i en periode - og så får du problemer med flows? Så du får en advarsel?
Skal innrømme at jeg ikke har hatt tid til å se på timing på charts rundt dette på lenge, men?
Jeg tror det blir forvarsel i høyere arbeidsledighetstall, og du må koble bear market rally som møter vendepunktet på høyere arbeidsledighet(det er nå etter min mening). Og det er seigpining, og ikke noe krakk. Dvs når det er riktig risk/reward for turning-point.
Det har linet seg opp ganske bra nå. Du får begge ender samtidig som treffer flows - høyere andel inn i money market funds(bankkrise), mindre sparing(høyere fed funds), mer kreditt, QT, også treffer egentlig arbeidsledighet og høyere renter inn samtidig på flows. Så en slags double whammy når det først snur? Dvs økonomien kan gå bra, men finansielle verdier og økonomi henger ikke alltid sammen. Og gårsdagens jobless claims var kanskje viktigste datapunktet på en god stund pga stor upside surprise. Det er en liten warning i seg selv.
Reduksjon i flows kommer til å bli pining for forvaltere. Det blir å arbeide motstrøms, før en etter en gir opp. Det er kun hvis folk gir opp at det blir kaos, og det er mange som vasser i høy avkastning siste 5 måneder.
Men: Det er alltid mulighet for at inflasjonen faller hardt, og at fed senker i riktig takt. Den er liten, men den er der.
Men hvis jeg var markedet, hadde jeg krevet høyere yield på treasuries for en ubestemt periode, slik at long-end burde holdes høyt. Når markedet skal prise inn inflasjonsrisk i bondsa er det riktig å forvente nye spikes i inflasjon. Dvs et lokk på risk-assets over et visst nivå pga risk free rate.
Gjeldstak drama gjør det ikke mer attraktivt å kjøpe gjeld fremover når de lager hysteri og ikke har en plan for å reversere det fremover. Så forvent høyere treasury yield over en lengre periode så lenge det ikke er noe ordentlig plan på å reveresere deficit.
Akkurat nå er det jo ikke krise, med rekordlav arbeidsledighet. Det er utsiktet til at ting rakner hvis inflasjonen ikke faller fortere enn arbeidsledigheten. Inntil videre, så har inflasjonen falt først. Noen v tegn til svakhet sist rapport.
Må vel bli værre enn dette her før vi kan kalle det dyp økonomisk krise?
De fleste jeg kjenner lever likt som før.
Men at det kan bli en økonomisk krise er ikke usannsynlig.