Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Som nå altså. Vi er på Titanic, vi ser isfjellet og hva som kommer til å skje, men en del lukker øynene og for de øvre klassene er det helt greit at menigmann tror at alt kommer til å gå bra, mens de selv lurer seg ut på livbåtene.

Ja, litt, men jeg ser det heller som at man med gode intensjoner prøvde å styre unna en økonomiske nedgangstid for å berge alle, inkl. krøtterklassen, i stedet for å møte problemet head on og ta en på skikkelig på nesen for laget; og endte opp med utilsiktet skade når det ble trangt i korridorene for de som prøvde å komme seg opp på dekk.

1 Like

Propellene går i full fart i revers, men skuta senker knapt farten mot isfjellet.
2 av de viktigste faktorene for børsutvikling fremover er prisen man betaler som kan måles i P/E og renta. Ved å lage et chart som viser (P/E * r) og alle resesjonene vil man få en «aha-opplevelse».
Nå er det dyrere enn f.eks på toppen rett før finanskrisen i 2008. Når det er max dyrt sier det seg selv at avkastningen fremover blir dårlig.

4 Likes

USB -3,3%. Ny laveste close. USB er giganter. Det er IKKE et godt tegn. Fortsatt 5% til intralow

4 Likes

image

1 Like

Folk klarer ikke å nedbetale kredittkortgjelda de må ta opp mellom lønningsdagene (trygda). Utestående er nå det høyeste siden .com krakket i 2001.
Dette gjør de ikke av fri vilje, for renta på gjelden er nå rekordhøye 20%


7 Likes

Nikkei brøt opp i natt til høyeste nivå siden 1990
Dax pusher all time high
Nasdaq årets høyeste

2 Likes

Trodde det var Jesus som skulle til himmelen i dag, ikke dax…

2 Likes

OMX30 er virkelig i storform for tiden :muscle::rocket:

2 Likes

Bankproblemene skyldes treasury porteføljer som er dypt under vann. Når markedet flyktet til sikkerhet kom yielden ned, noe som har hjulpet situasjonen. Skrevet om dette tidligere.

Fra mid april - i dag så har 30y gått fra 3.550 til 3.930%. Ergo porteføljene går dypere under vann, nok en gang.

Hele bankkrisen baserer seg på at treasuries har stupt i verdi og at når det så blir mark-to-market på verdiene så får det konsekvenser. Det forverrer seg nå. 2-3 prosent til og det er tilbake igjen til nivået som trigget outflow til MM funds.

TLT er ned -6% på 1 måned. Det er collateral verdiene for pensjonsfond, banker og risk assets prising for lang durasjon. Hva skjer med eiendom når rf stiger?..

9 Likes

Powell skal straks snakke om pengepolitikk på CNBC. Dekkes sikkert av Bloomberg og vil jeg tro.

Xact bear er på lows nå ser jeg, trader du eller sitter du bare @holmes

1 Like

Jeg har over 1.5 år eller noe tradet meg til 17.4% flere andeler enn jeg begynte med og hadde et lavt snitt som inngang. Har ikke tradet noe i det siste. Det nærmer seg vel at man kommer ned på break even og får ta SL litt under her, men håper at det skraper i bunnen nå :pray: :pray: :pray:

5 Likes
1 Like

🤌🏽Hvorfor snitte ned når du som egentlig er flink til å finne selskaper som har gått bra kunne tjent på det?

Snitter ikke ned, har økt beholdningen med noen day trades over 1.5 år, det er snakk om noen få tilfeller der jeg solgte og kjøpte tilbake stort sett litt billigere.

Selskaper jeg liker har stort sett falt veldig mye i samme periode og de fleste har nesten ingen omsetning dvs om man får feil inngang er det vanskelig/ dyrt å komme ser ut igjen.

3 Likes

Økt bear i 1.5 år? Damn

Det samme sa folk om gull posisjonen min, men den ser «litt» bedre ut her :metal:

3 Likes

Hjelper på med sek/nok utvikling i samme peridode, om det er xact bear det er snakk om :slight_smile:

1 Like

2 Likes