Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Illustrert med følgende:

5 Likes

Dette er den du ser på btw. Den spiken er enorm.

2 Likes

Ja, men den er ikke historisk skremmende hvis markedet virkelig går i bull-modus, da kan dette gå 15 - 20 % til.

Sannsynlig?

Who knows, deltok på et AKO-seminar i 2019 når Tangen fortsatt var sjefen i fondet. Da sa han at slike år kommer gjerne etter veldig negative år, aka 2022, så jeg hadde ikke turt å legge alle sjetongene på bear nå. Vi kan være halveis i verste / beste fall.

4 Likes

Det er derfor jeg ser faktorer som internal rotations, bond/stock valuations, boligmarked, råvarer og priser som input, og ikke på aksjemarkedet isolert på indeksnivå for å se om markedet er streched eller dyrt.

Det er utrolig dyrt nå. Kan dra frem en del i morgen om det er av interesse

12 Likes

Dette ser vi fram til!

1 Like

Hvis jeg ikke tolker dette feil, FED økte ikke renten nå, div meglerhus tror Norge setter opp renten 0,5%?

Rentebanen fra NB, slik den så ut i mars, hadde topp på 3.5% i sommer da ble renta satt opp til 3.0%. I Mai når de satte opp til 3.25% sa Bache samtidig: " Dersom kronen holder seg svakere enn lagt til grunn eller presset i økonomien vedvarer, kan det bli nødvendig med en høyere rente enn vi tidligere har sett for oss, sier sentralbanksjef Ida Wolden Bache." (min utheving)

Så en 0.5 pp heving nå, eller eventuelt en 0.25pp heving med beskjed om at det kommer mer ved neste avgjørelse, er innenfor det NB har kommunisert.

https://www.norges-bank.no/tema/pengepolitikk/Rentemoter/2023/mai-2023/

2 Likes

Jepp, jeg krysser fingrene for 0,5% :slight_smile:

https://twitter.com/DiMartinoBooth/status/1669295001602342912

Mulig oppdatering senere eller til neste uke- skjer ganske mye nå.

TTF +25%, opp 110% på to uker.

2 årig statsobligasjon UK er opp +100 basispunkter på 1 måned. Dette er mer dramatisk enn markedet ser ut til å være klar for.

Dette ser mer og mer ut som en sovereign debt crisis, slik treasuries blir priset. QE kommer tilbake fortere enn du aner, hvis ikke ser vi 1930/1945 perioder om igjen.

5 Likes

Dvs at prisen på UK statsobligasjonene faller (siden yield har gått opp)?

yup, og i aksjenes verden er det akkurat det samme som at direkteavkastningen / utbytte yielden stiger når aksjekursen faller (alt annet likt herunder utbyttene).

2 Likes

Men, hvorfor øker yielden? Er det forventningen om flere renteøkninger? Eller svekkelse av valutaen?

Det er igjen 1) ± inflasjon eller 2) -+ statsinntekter → resultatet er en høyere terminal rate.

UK har fallende produktivitet, fallende inntekter(skatt), lønnspiral, og høy inflasjon.

For å bekjempe inflasjonen, vil også staten tjene mindre. Hva er løsningen? Redusere skatter. Hva skjer da? Økt inflasjon. Da Truss prøvde å redusere skatter i høst kollapset nærmest gilt markedet. De likte ikke reduserte skatter.

Det er derfor økonomer/markedsaktører snakker om enkelte sentralbanker som
“between a rocket and a hard place”. Ingen god løsning på problemet.

ECB øker inflasjonsforventingene. Holy. Følg yields.

5 Likes

Er jo en faktor at rentemarkedet også er basert på auksjonsbasert handel, som vi kjenner så godt, med alt det innebærer av psykologi og kursbevegelser som lever sitt eget liv. At noen er skviset og selger hardt kan gi andre problemer som da også må selge (somi UK i høst, på nytt nå?). Den som visste hvorfor yielden går opp akkurat nå posisjonerte seg short i forkant. Den fundamentale årsaken til en kursbevegelse er vel ofte bare noe som pekes på i etterkant.

1 Like

Hike inn i resesjon. «Denial» er fasen vi er i.

«Ja, men boligmarkedet er tight»
«Ja, men AI»
«Ja, men se indeks»
«Ja, men jeg bare må på restaurant i morgen også»
«De kommer til å kutte snart »

5 Likes

Er det megakrakk i indeksene du spår havana12?

1 Like

Nope. Men om jeg tror indeksene kan korrigere 10% de neste 6-9 månedene? Absolutt

3 Likes

Det er jo innenfor normale svingninger, ganske konservativt