Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Vix nede på 13,20. Kan ikke skjønne annet enn at det må være ganske godt bet å kjøpe noen call opsjoner på vix akkurat nå?

3 Likes

«Melt-up» men i xact bear etf

1 Like

Dekker omx shortene, flytter fokus mot nasdaq. 3% på tre dager.

OMX vil forholde seg svakest sålenge de har problemer med eiendomssektoren. De vil underperforme dersom yields holder seg høye. 38% av omx eiere er utenlandske. 60%+ er eksponert mot likviditet og likvidering i Sverige. I tillegg er Investor B streched, og et leverage play på resten av indeksen. Bør gi ekstra medvind nedover. SBB nærmer seg 0. Atlas copco er streched, astraz er i korreksjon. Bank er også viktig i omx

4 Likes

Ja jeg var for kjapp på avtrekkeren her, krona fulgte etter, den bare trengte litt tid. Ser at de korrelerer ganske godt nå, selv om de definitivt ikke alltid gjør det.

Ble du født med den kunnskapen du har om markedet? Det ble ikke jeg, og jeg har kommet her er jeg er i livet ved å være nysgjerrig og alltid sulten etter å lære mer. I dette tilfellet så lurte jeg på om du så noe jeg ikke klarte å se. Derfor spurte jeg deg.

Det er en uting om denne tråden skal være et forum der det ikke kan stilles spørsmål, da impliserer du at alle enten må ha samme kunnskapsnivå som deg eller holde kjeft.

Her er hva du skrev først:

Ved å si dette så tolker jeg det som at det skal være noe bemerkelsesverdig ved fredagens volum. I mine charts er det ingenting bemerkelsesverdig ved fredagens volum gitt det faktum at vi hadde triple witching den dagen. Jeg spør deg så om du kan utdype og du svarer meg med to lavoppløste grafer med RSI- og volumindikatorer i tillegg til en haug av vertikale ubenevnede streker…

Det bør ikke være vanskelig å gi et skikkelig svar på mitt opprinnelig spørsmål (gjerne skriftlig), selv om det i dine øyne er et såkalt “enkelt spørsmål”.

7 Likes

Pen kronestyrking foreløpig :slight_smile:

På sikt ønsker jeg å se oss bryte ned fra den røde linja her:

1 Like

Dette er første gang sentralbanken har gitt et signal som sier “vi er ekstremt alvorlige, og vi skal gjøre jobben”.

Rimelig å forvente større korreksjoner på boligmarkedet herifra. Høsten kan bli tung

8 Likes

Fra GS:
“hedge funds have net sold US equities in 9 of the past 10 trading sessions, driven by long-and-short sales”.

Tydelig at hedge funds begynner å posisjonere seg for nedside-risikoen i amerikanske aksjer.

1 Like

Spread OMX DAX intra på -1,66% vs -0,6%.
I korreksjonen: -4%- vs -2,6%

1 Like

De svenske bankene er svake i dag

Jeg sitter med en følelse av at vi befinner oss i en situasjon som i en “Donald-tegnefilm” der Donald løper ut fra et stup men ikke ramler før han plutselig oppdager at det er luft under ham.

  • Inverted yield indikerer resesjon
  • Geopolitikk (Russland, Kina, deglobalisering)
  • Inflasjon og renter
  • Høy prising
  • Industriproduksjonen i USA faller
  • Leading economic indicators peker mot resesjon
  • Banker går under, bedriftseiendom (USA) stuper
  • Husholdninger sliter

Sitter med en følelse at vi kan stupe når som helst.
Dagen i dag er 22 juni. Når kommer lynet fra “klar himmel” ?

9 Likes

Norge +0,5%
Sveits +0,25%
England +0,5%
Tyrkia +9%

Utrolig nok så er dette foreløpig kun btfd. Trenger mer bevegelser, og kraftigere spesielt i US/Japan for at det er overbevisende turn

4 Likes

Du er mao enig med LO-sjefen?

– Sjansen er stor for at Norge nå kommer til å gå på en kjempesmell hvis dette fortsetter, sier Følsvik.

3 Likes

Det eneste jeg er enig med Peggy i er at vi burde bo på forskjellige kloder :rofl:

3 Likes

Slapp nå av, ingen grunn til bekymring. Denne renteøkningen kan vi få kompensasjon for ved neste lønnsforhandlinger, og i mellomtiden får vi kjøre på med litt mer stimulus og støttepolitikk for å komme oss over kneika inntil den importerte inflasjonen er knekt :slight_smile:

7 Likes

Dama må holde kjeft nå, hun begynner å bli farlig. Regjeringen/LO skal ikke og må ikke blande seg inn i pengepolitikken!

– Vi kan ikke akseptere at Norge Bank nok en gang bruker økt arbeidsledighet som virkemiddel i den økonomiske politikken. Og LO kan ikke ta ansvar for en fornuftig lønnsdannelse i dette landet hvis sentralbanksjefen skal fortsette med sine aggressive rentehevinger, sier Følsvik.

Legger ved et utdrag som jeg har postet i politikk-tråden. Det er fra denne artikkelen og gjelder den svake kronen:

Så hvorfor faller kronen nå?

Det tror jeg dessverre skyldes en del politiske forhold som har forandret seg vesentlig siden 2000-tallet. Selv om lønningene steg kraftig, var LOs holdninger ennå preget av tankegangen fra nittitallets solidaritetsalternativ, som satte trygghet for arbeidsplassene foran krav om stadig høyere lønn.

Fagbevegelsen så seg tjent med å fremstå som medansvarlige for helheten i samfunnet.

Det står i skarp kontrast til dagens retorikk, som er mer opptatt av å «ta de rike» og insistere på bedret kjøpekraft for alle uansett realøkonomisk grunnlag. Årets lønnsoppgjør kan vanskelig kalles annet enn begynnelsen på en lønns- og prisspiral.

Det tror jeg har vært med på å svekke tilliten til norsk økonomi.

Slike spiraler blir det Norges Banks oppgave å knekke. Og sentralbanken har hevet sine nøkkelrente med tre og et kvart prosentpoeng på halvannet år. Men andre sentralbanker har hevet sine renter betydelig mer.

Men det største tillitsproblemet henger nok sammen med at vi siden høsten 2021 har hatt en svak og vinglende regjering. Store og uforståelige budsjettkutt er plutselig blitt reversert. Tilsynelatende ugjennomtenkte og vilkårlige skatteskjerpelser undergraver bildet av forutsigbare rammebetingelser for næringslivet.

Slikt blir lagt merke til i valutamarkedet.

8 Likes

Endelig litt medvind her igjen. I gotta feeling :notes:

2 Likes

Vi kommer til å få en kronestyrkelse i H2. Hvorfor det? spør du. Jo fordi Norges Bank har mandat til å gjøre opp for oversalg av kroner de har hatt i H1 fra og med H2 med kronekjøp. De har solgt mer kroner enn de skulle i forhold til gass- og olje-prisene, fordi mandatet deres ikke tillater tilpasninger til fallet i pris i H1. Dermed får vi en dobbelteffekt i H2, både av at rentebeslutningene fra tidligere slår inn og at det vil kjøpes mye i markedet og at salgspresset bortfaller helt. Så bare å gru/glede seg for hva det vil ha og si.

Det som er ekstremt irriterende er at renten vil få æren av kronestyrkelsen, når den bare fucker oss. Det er kronekjøp/salg som har størst utslag her.

1 Like

NB’s kronesalg tilsvarer ~0,7% av den gjennomsnittlige daglige omsetningen av NOK.

1 Like

Bare å tvile, vent til høsten. :slight_smile: NOK er et av de bedre stedene å gå long nå.

Du må gjerne komme med et resonnement, eller referere til en kilde eller noe som kan understøtte den påstanden. Om krona styrker seg gjennom høsten når vi har både høyere rente og lavere kronesalg så lar ikke de to effektene seg skille ut så enkelt.

Personlig er jeg redd for mer politisk risk i tilfelle regjeringen vil drepe fremtidig investering i enda en næring som valgflesk til et lokalvalg de mildt sagt har dårlige meningsmålinger for. Jeg er redd at et budskap om å “ta” for eksempel “dagligvarebaroner” eller “bolighaier” potensielt kan vinne stemmer, selv om det ville vært farlig retorikk.

3 Likes