Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Pleier det å bli lettelsesrally når usikkerhet øker? For hvem vet hva utfallet her blir.

3 Likes

Kan noen forklare meg hvor Brent Crude åpner mandag morgen med et potensielt politisk kaos med Wagner/Russland?

Russland er verdens nest største eksportør av råolje.

Alle vet at sanksjonene ikke fungerer i det hele tatt, og at flow nærmest er all time high ut av Russland. Så er er et slag “kuppforsøk” et mye verre scenario enn krigføring i Ukraina?
Umulig å si noe om. Men det er høyere scenario for disruptions nå, enn som det har vært sisten tiden.

1 Like

Kan ikke forklare men gjetter 90

1 Like

Oljen vil jeg tror går opp. Ved et regimeskifte og fredsavtale med Ukraina, så hadde det ikke overrasket meg hvis russisk gass ble solgt til Europa igjen. Prisene vil da falle og mer industri vil kunne starte opp igjen.

Nå ser det ut til å bli ganske stygt i Russland. Vet ikke om noen vil ha et klart overtak. Hvis den russiske hæren blander seg inn, så kan det godt være at en stor del joiner Wagner og en stor del sloss mot dem. Det vil bli særdeles stygt for Russland. Bra for Ukraina.

2 Likes

Det er så mange x faktorer med det som skjer nå, så jeg forventer relativt stillstand i output av råvarer/energi med mindre wagner klarer å samle sammen deler av folket og nå frem til Moskva. Litt usikker på hva markedet klarer å prise inn av risk inn i crude futures kurven.

Russland er ubetydelig i noe som helst annet enn råvarer, og i utgangspunktet er det olje som driver inflasjon i blant annet US så dette er det viktigste markedet for tightness i inflasjonsbekjempelsen, renter osv. Hva gjør råvareprisbevegelser mandag med treasuries osv. Viktig å se hva markedet faktisk syntes om dette, plutselig så viser totaliteten av markedet at det er et non-event. Hvem vet?

2 Likes

Dette mener Harald Magnus Andreassen om akkurat det:

– Aksjemarkedene vil stige, men også rentene fordi utsiktene for verdensøkonomien bedres og en viktig usikkerhetsfaktor blir redusert, sier han. Uten krig og Putin vil trolig energiprisene falle og opprøret har i alle fall ikke redusert sannsynligheten for det.

4 Likes

Ganske spesielt at en kriminell bande med tunge våpen på vei til Moskva tolkes som at
“en viktig usikkerhetsfaktor blir redusert”

Hvis markedet er enig i dette blir jeg overrasket

6 Likes

Usikkerhet om fortsatt krig kan være bedre enn krig

2 Likes

Forbauser meg å høre noen som har så lang farstid uttale seg om kortsiktige svingninger i aksjemarkedet. Yields har vært problemet de siste 1,5 årene, og høyere yields skal spike aksjemarkedet samtidig? Ergo næringseiendom, kinas gjeld, usdjpy som sliter av usd/yields økning skal booste markedet når vi allerede har rallyet?

Kan føye meg til denne, spent på mandagen.

2 Likes

Ser poenget, men jeg tror den totale geopolitiske usikkerheten er økt betydelig, ikke redusert.

3 Likes

Om det fortsatt hersker stor usikkerhet om utfallet i Russland når markedet åpner på mandag så vil oljeprisen garantert fyke i været. Over 100 vil ikke være urealistisk i mine øyne, da prisen vil styres av frykt og psykologi. Tankratene vil eksplodere.

2 Likes

Det mener jeg er svært feil tankegang. Det er nå borgerkrig i Russland. Dette kan føre til full stopp i eksport av olje. Spesielt hvis de to sidene er ca like sterke og ikke klarer å skaffe seg overtak.

Det er også mulig at Wagner tar makten i Russland, noe som blir omtrent som nå? Mulig tilbaketrekning fra Ukraina, men hvor trygt sitter de på makten da?

Det blir samme hva verre før det blir bedre.

7 Likes

Alle har nok ulike oppfatninger. Tror du og Havana kan ha rett i at oljeprisen stiger. Om det vil løfte OSE gjenstår å se.
Situasjonen kan se forskjellig ut mandag morgen.
Er det ikke borgerkrig i Ru vi i vesten har håpet på?

Bingo. Og svaret kommer mandag, både som initial reaction, men også end of day/end of week når støvet legger seg.

Denne er jeg ikke enig i. Dersom oljemarkedet spiker, og olje fra russland som har største skyggeflåte reduseres som forventning av lavere eksport, vil totalen av de to presse tankrater

4 Likes

For en rar konklusjon. Russland vil jo garantert ha trøbbel med eksport av olje om dette blir en stor intern konflikt. Da vil Kina plutselig sitte med et behov, India, Tyrkia… Land som sannsynligvis må ha plan B parat for å hedge mot en ustabil eksportør

1 Like

Tror “vesten flest” håpet på en litt mer glansbildeaktig versjon der folket veltet Putin i “ryddige former”… Wagner not so much…

3 Likes

Jeg tolket uttalelsen som at verdien av å sitte på lange renter vil være bra; kredittspreadene kommer inn og lange renter faller = lønnsomt å sitte long yield.

Mulig jeg leste det feil, men enig med deg dersom han mente at yielden skal opp!

1 Like

Forventningen når et diktatur styrtes er at det erstattes av et verre diktatur.

2 Likes

Hvis noe av dette stemmer og ikke er propoganda, så er kreftene sterkere enn et isolert opprør.

image

Jeg har enda ikke sett militæreksperter kartlegge nåværende ressurser, estimere hvor lang tid den nasjonale militærestyrken som er i beredskap til å møte 25.000 spesialsoldater på farten. Det tar tid å mobilisere, for så å komme seg i mellom Moskva og Wagner. Resultatet må være å sprenge veier før de rekker å komme frem? Wagner er avhengig av å være rask og ha en effektiv execution. Eventuelt bruke ekstremt farlig våpen

Wagner er avhengig av at de fleste holder seg nøytrale eller støtter dem. Noe jeg tror vil stemme for troppene i Russland.

Størsteparten av troppene er dog i Ukraina. De får forsyninger fra rostov-on-don. Som er holdt av Wagner. Hva som skjer etter et evt regimeskifte? Hmmm