Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Investor advarer mot aksjer: – Dette gir ingen mening | DN

– Drømmescenarioet

I 2023 har det amerikanske aksjemarkedet steget rundt 17 prosent, økte renter, en liten bankkrise og geopolitisk usikkerhet til tross. Flere advarer nå om et høyt priset marked, blant dem investor Peter Warren.

– Dette gir ingen mening. Det kunne gjort det hvis fremtiden var helt rosenrød, med sterk inntjeningsvekst, ingen krig og ingen problemer med energiforsyningen. Kina sakker også av, men det det virker som om ingenting betyr noe for aksjemarkedet. Det gir grunn til bekymring, sier Warren.

Den tidligere hedgefondforvalteren har nesten 40 års erfaring fra finansmarkedene. Han mener aksjer fremstår svært dyre relativt til avkastningen man kan få på tilnærmet risikofrie renteplasseringer, som for eksempel amerikanske statsobligasjoner.

– Dette er drømmesituasjonen for alle som vil ha sikre inntekter. Nå kan du kjøpe trygge obligasjoner og låse inn en avkastning som du bare kunne drømme om for kort tid siden. Flere og flere analytikere snakker nå om at dagens aksjeprising ikke kan vedvare, sier Warren.

Warren viser til at noen trygge rentepapirer gir en bedre løpende avkastning enn aksjer. Dette er svært uvanlig, og er også blitt påpekt av DNs finansredaktør Terje Erikstad.

– Markedet kan være irrasjonelt, både til nedsiden og oppsiden. Erfaringsmessig er det slik at vi ikke har opplevd langvarige, rolige perioder uten at det på et tidspunkt har skjedd noe fælt. Utfallsrommet er ubehagelig, for når det først går galt her, kan det gå veldig galt. Det er mange som sitter med høy belåning, og plutselig kommer banken på døren, sier Warren.

Årets aksjeopptur er langt på vei blitt forklart med eufori knyttet til kunstig intelligens, som først og fremst er kommet selskaper som Tesla, Nvidia, Microsoft og Apple til gode.

Arctic Securities’ sjeføkonom, Stein Bruun, mener som Warren at amerikanske aksjer fremstår dyre nå.

2 Likes

Nå har vi fått oppleve den russiske sentralbanken stoppe all utbetaling av renter på statsobligasjoner til alle som ikke er russere og amerikanske banker som konker på investering i amerikanske statsobligasjoner. Så det er ikke sikkert disse risikofrie papirene er helt i vinden for tiden.

2 Likes

En sikker plassering for oss med boliglån er jo å betale ned der i stedet for å sette pengene i aksjer med forventet lavere avkastning mtp prisingen.

6 Likes

Enig! Ang hard vs soft landing i USA. Jeg heller også mot hard, men dog noe lengre frem i tid
Men ta f.eks bankene som konket pga investeringer i statsobligasjoner så kunne fint det i seg selv nok ført til en hard landing, men sentralbanken stepper inn.
Så hva blir egentlig da en trigger som kan føre til en hard landing og hvorfor skal ikke sentralbankene da kunne gripe inn?

Michael Hartnett mener investorer er for selvsikre | Finansavisen

Strateg advarer investorer

Bank of America-strateg advarer nå investorer om at aksjemarkedets «sterke medvind» er over.

1 Like

Interessant utvikling å spore i Norge. Man er blitt “normalisert” med høyere renter og generelt økte kostnader, men ser at hverdagen allikevel går rundt. Fremtidsutsiktene er lysere enn for foregående kvartaler, dog er nivåene lave.

Finans Norge: Folk er styrket i troen på egen økonomi

Optimismen er tilbake i norske husholdninger – selv om renta har skutt i været og «alt» er blitt vesentlig dyrere.

– Nå er det igjen flere som er optimistiske enn pessimistiske i synet på egen økonomi fremover, sier administrerende direktør Kari Olrud Moen i Finans Norge.

Forventningsbarometeret til Finans Norge og Kantar Public for tredje kvartal befester inntrykket av at optimismen er på vei tilbake i norske husholdninger – etter at stemningen nådde bunnen for alvor før årsskiftet.

Hovedindikatoren er riktignok blant de laveste nivåene som er målt, men viser positive tendenser.

– Når vi bryter ned hovedindikatoren, ser vi at de fleste delindikatorene går opp denne gangen. Dette bekrefter målingen fra forrige kvartal om at folk har fått tilbake troen på egen økonomi, sier Moen.

Og det skjer etter en periode med til dels kraftige og hyppige renteøkninger, samt en vedvarende høy prisvekst som stjeler kjøpekraft.

2 Likes

Flott å se at glasset er halvfullt (eller 5% fullt?)

Hovedindikatoren er riktignok blant de laveste nivåene som er målt, men viser positive tendenser

2 Likes

Tja, argumentene fremstilles vel slik det passer best med eget syn.

Det ble argumentert overfor at det er bedre å betale ned lån enn å være i markedet i 2023.
For min egen del har jeg 20 % mer kapital å bruke på å betale ned lån med etter utviklingen i 2023 enn om jeg satte det inn på lånekontoen i januar. Rådene her inne var vel ikke å gå long i januar heller, så ganske dristig å komme med råd om personlig finans når fasiten viser at logikken brister.

Hvorfor stresse med nedbetaling av lån når inflasjonen alene spiser opp lånet ditt?
5 MNOK i lån i 2023 vil føles som 2,5 MNOK i 2030, i mellomtiden kan man bruke likviditet til å pusse opp boligen for å øke verdien av den, eller kjøpe andre objekter / selskaper / investeringer som kaster av seg i takt med inflasjonen eller mer.

9 Likes

Diskusjonen handlet om at man nå fikk bedre betalt om man kjøpte statsobligasjoner enn aksjer, og da ble det trukket frem at det er risiko knyttet til statsobligasjoner også. Da la jeg frem argumentet om at vi som har boliglån kan betale ned der isteden for å kjøpe statsobligasjoner og få 4-5% risikofritt. Altså ikke et råd, men et svar på argumentet som kom om at det ikke var risikofritt med statsobligasjoner.

3 Likes

På spørsmål om hva Tvetenstrand frykter mest fremover, svarer hun:

– Renteøkningen fra juni slår først i september fullt ut. Økningen kommer bare delvis nå i august. I tillegg har nok mange tømt bufferne, så de må stramme inn fremover.

– Jeg er redd for at vi kan få litt bråbrems i høst, med større konsekvenser for arbeidsledigheten og en økning i inkassotallene. De store inkassoselskapene Kredinor og Intrum ser økningen allerede for unge og flere med store billån og leasede biler.

3 Likes

Man blir vel anbefalt å betale ferien med kredittkort, samme med det man kjøper i utlandet.
Men ja jeg tror også en del vil slite med å betale denne regningen.

2 Likes

Akkurat i sommer så kan den vanen fort backfire litt hvis man ikke kan (eller har for vane) å betale hele regninga ved første forfall :grimacing:

1 Like

Hedgefond rømmer Kina | Finansavisen

I en rapport fra Goldman Sachs kommer det frem at globale hedgefond har i august begynt å «aggressivt» selge unna kinesiske aksjeretter at det har oppstått bekymringer for landets eiendomssektor og en svakere økonomisk utvikling, melder Reuters.

Goldman Sachs, som er en av verdens største tilbydere av utlån- og meklingstjenester, har muligheten til å spore hedgefondenes investeringstrender.

Og alle typer aksjer selges, men A-aksjer, som er notert på den innenlandske aksjemarkedet, leder an og har utgjort 60 prosent av det hittil, ifølge rapporten.

Videre står det at hedgefond har nettosolgt kinesiske aksjer i åtte av de siste ti øktene frem til og med 14. august, og Goldman opplyser om at kundene deres kvittet seg med både long og short posisjoner.

Dette er den største nettosalget av kinesiske aksjer i løpet av en 10-dagers periode siden oktober 2022 og en av de største bevegelsene de siste fem årene, skriver Reuters.

Skuffende makrotall

Internasjonale investorer er blitt bekymret for Kina økonomi etter flere hendelser som har kastet en skygge over de økonomiske utsiktene til «Midtens rike».

Blant annet kom det nye makrotall natt til onsdag som ikke oppfylte forhåndsforventningen. Detaljhandelen hadde en tolvmånedersvekst på 2,5 prosent i juli, som var en nedgang på juni og langt unna konsensus på 4,5 prosent. I tillegg viste industriproduksjonen en tolvmånedersvekst på 3,7 prosent i juli, som også kom godt under forventingene på 4,4 prosent, ifølge Trading Economics.

3 Likes

Nasdaq futures -1000 poeng på 2 uker.

Nikkei brudd ned, hang seng toucher gulv ned, omx brudd ned.

1 Like

Har igjen 260.000 på huslånet, vurderer nå i tiden fremover å kjøre avdragsfrihet for å øke egenkapital til å investere NÅR det smeller. Betaler jo bare 1000 i rente, så si jeg sparer 120.000 på 1 år, og betaler 12.000 rente så må det ikke rare avkastningen til i etterkant hvis markedet knekker og man får kjøpt deg inn rimelig. Samtidig så kan jo bevegelsen være i negativt terreng og sidelengs i mange år. Så kan deg jo tenkes at når lånet er nedbetalt i februar 2025 at markedene fremdeles er sure

1 Like

Han snakker nok mest sannsynlig om familier som har 5 mill og oppover i gjeld tipper jeg.

1 Like

Du får jo innskuddsrente nær boliglånsrenten. Lite risk.

Det var vel slik Røkke ble rik. Veldig flink å betale ned på boliglånet :wink::joy:

2 Likes

Oljefondssjefen frykter fortsatt skrekkscenario: – Jeg har vært bekymret siden jeg var 16 år gammel

Nicolai Tangen mener stadig at Norge må forberede seg på at Oljefondet kan synke med 40 prosent. Nå frykter han også at klimaendringer styrker inflasjonen.

Har risikoen for et skrekkscenario for Oljefondet gått ned? – Tvert imot, advarer Nicolai Tangen.

3 Likes

Toppøkonom frykter rentesjokk: – Her for å bli | DN

Toppøkonom frykter rentesjokk: – Her for å bli

Det er rolig på Wall Street før offentliggjøringen av referatet fra sentralbankens rentemøte. Larry Summers advarer om en ny verden med varig høye renter.

Summers advarer

Renten på amerikanske statsobligasjoner med ti års løpetid stiger onsdag svakt til 4,22 prosent, ikke langt unna toppen fra oktober 2022. Renten refereres gjerne til som verdens viktigste rente, fordi den har stor effekt på andre renter og finansielle størrelser verden over.

I et intervju med Bloomberg advarer Larry Summers, økonomiprofessor og tidligere finansminister, om at de lange rentene vil kunne stige ytterligere.

– Jeg ser ikke på det nåværende nivået på langsiktige renter som noen form for topp, sier Summers, som peker på store underskudd på statsbudsjettet samt høyere inflasjon enn tidligere, sistnevnte dels som følge av deglobalisering.

Tiårsrenten er nå på 4,2 prosent, mot et snitt på 2,9 prosent de to foregående tiårene, ifølge Bloomberg. Summers ser derfor for seg at tiårsrenten kan snitte 4,75 prosent det neste tiåret, kanskje enda mer.

– Jeg vil anta at disse høyere langsiktige rentene er her for å bli – og hvis jeg måtte vedde, tror jeg at jeg ville veddet på at det er større sannsynlighet for at de skal gå opp, enn at de skal gå ned, sier Summers.

1 Like