Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

1 Like

Tror du har rett i det, men at det kan gå litt høyere litt lenger først:

  • mange vil avvente kpi tallene i USA som kommer 13. des (en ny bekreftelse på at inflasjonen rygger kan gi ny eufori om snarlig Fed pivot) og

  • så kommer JP ut på podiet igjen og holder pressekonferanse 14. des etter Fed møtet: hva kan han gjøre da? De har jo allerede i referatet varslet at de går bort fra trippelheving i desember. Og ved en «lav» 0.5 økning kombinert med lavere kpi tall - så må han dra frem temmelig haukete språk for å unngå at mange puster ut.

  • og så er dessverre markedet vant til at selv haukete svar fra JP ofte blir vannet ut av alle andre Fed medlemmer som styrter ut for å holde taler i ukene etterpå.

Bottom bet - litt mer feilplassert optimisme litt lenger ut året før det snur. Men snu kraftig ned, det kommer det til å gjøre.

@Snabbacash det blir nok litt julerally😉

3 Likes

Ligger an til et skikkelig julerally for xact bear i år :wink:

Jo, jeg tror det blir julerally, men tror også på en korreksjon inn i neste uke. Det kommer jo også litt an på hvilke sektorer man sitter i; har personlig kun tradet vekst de siste to ukene, og det er først og fremst her jeg tror det kan bli litt chop, men det betyr ikke krakk i min bok, bare en korreksjon.

Strategien min i år har vært å prøve å dodge de verste nedturene og kjøpe dippene når jeg ser divergenser i spesielt moment. Har også lært meg å la tradene gå i mer enn et par dager, de siste tre tradene har jeg holdt i opp til 2 uker. Dette har vært kjempebra for egen del, vil bare ta en liten pause nå slik at jeg ikke gambler det bort :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 Like

Får vi S&P opp i 4250 før jul? :star_struck::rocket:

1 Like

Morgan Stanleys sjefstrateg for amerikanske aksjer, Mike Wilson, sier til CNBC at vi nærmer oss slutten av bearmarkedet.

«Jeg tror vi er i sluttfasen, men sluttfasen kan være veldig utfordrende. Nå er det en mer toveis risiko. Og jeg tror vi kommer til å være i den toveisrisikoen til årets slutt», sier han. Han mener at bearmarkdet vil være over ved neste års første kvartal, ettersom man da vet mer om selskapenes inntjening.

Tror på ny bunn

Wilson sier at man mest sannsynlig vil se en bunn i løpet av første kvartal neste år. Han mener at S&P 500 ned mot 3.000 poeng vil være en naturlig bunn for dette bearmarkedet. Han tror S&P-indeksen vil bunne ut mellom 3.000 og 3.300 poeng i løpet av det neste årets tre første måneder. Onsdag strengte indeksen på 4.027,26 og er med det ned 16 prosent for året.

«Den nye bunnen blir en fantastisk kjøpsmulighet fordi når vi kommer til slutten av neste år, vil vi se på 2024 når inntjeningen faktisk vil akselerere igjen», sier Wilson.

Han la også til at inntjeningsforventningene for neste år er omtrent 20 prosent for høye.

3 Likes
1 Like
  • Hvordan resonnerte du i slutten av november 2022? Likviditeten ble dratt ut av markedene med QT og stigende renter, økonomien surnet, og folk fikk dårligere råd, samtidig som indeks steg kraftig og nærmet seg gamle høyder og overkjøpte nivåer. Hvordan hadde det seg at du tenkte at dette skulle bare fortsette oppover, hadde du ingen tanke om at børsene kanskje skulle få en ny kraftig korreksjon nedover igjen?

  • Tenkte vel egentlig ikke så mye over nedsiden, jeg gikk mye på magefølelsen, og spesielt da jeg leste i avisen at nå skulle det bli julerally og stigende børser fremover tenkte jeg at dette var min sjanse.

  • Hvordan gikk det da, ble utfallet som du hadde tenkt? Er det noe du angrer på i dag når du ser tilbake på dette?

Fortsettelse følger… :see_no_evil:

7 Likes

Ganske sykt at mange aksjer og indekser har steget som det har gjort. Har ikke akkurat kommet noen oppløftende nyheter som vil tilsi dette. Tror vi skal langt ned januar 2023.

3 Likes

@havana12 - er du fortsatt på?

Hva tenker du om SPX om dagen - topp inbound?

Dunker i EMA 200 for andre gang på fallende volum, burde man ta litt maarud av bordet?

Full steam!

Imo rundt eller veldig nære nivåmessig. antall dager med flippflopp usikkert, seasonality som er utrolig vanskelig å forstå seg på.

Er det tax selling før 15 desember som kan dra momentum nedover, vil man posisjonere seg for tidlig for januar rally, er det fondsrotasjon inn i treasury (60/40) det som drar tlt nedover, vil volumet være så lavt at 0dte styrer volumet i julen, vil short/HF sikre årets avkastningstall ved å dekke inn før nyttår, er vix så lav at opsjonene kan dra markedet ned, hvordan takler markedet 0,5 i desember av både fed og ecb, ttf press i eu, dollarbevegelse på svekkede tall osv.

Risk on var tidligere, har vært bull Nasdaq i 1 måned ish. Dax performance er insane.

5 Likes
2 Likes

Advarer om stor fallhøyde i aksjemarkedene

Etter en sterk periode er Oslo Børs tilbake i pluss, men sjefstrateg Anders Johansen venter en global resesjon. – Det er noe markedene ikke ser ut til å prise inn, sier han.

– Det virker som at mange strateger etter hvert også venter at det blir en resesjon i USA, men dette er ikke noe markedene ser ut til å prise inn, sier han.

– Det er fallhøyde i USA?

– Ja, og vi mener også at det er en fallhøyde i Europa. Det er klart det er overraskende for oss og mange andre at økonomien har klart seg så bra til tross for at rentene har steget mye.

Samtidig minner han om at virkningene fra rentehevingene har en forsinkelse med 9-12 måneder eller mer. Går man tilbake 12 måneder var rentene i USA – og for så vidt i Europa – i null, og man drev stadig med kvantitative lettelser.

– Så det har skjedd enormt mye på kort tid, og det er kun siden september vi har hatt renter som har vært innstrammende i forhold til nøytralnivåene. Sentralbankene ga sånn sett gass lengre enn man tenker, og derfor klarer økonomiene seg fortsatt godt, sier han, og fortsetter:

– Ser man på PMI-data, altså utsiktene til bedriftene, ser man at nye ordre er på vei ned og lagrene er i ferd med å bli veldig høye. Det er de klassiske tegnene på at ting stopper opp, og da tenker vi det er naturlig at inntjeningen og aksjer kommer til å falle.

7 Likes

Frykter hard landing

– Vi ga våre markedsutsikter for neste år fredag, og vi tror det kommer en resesjon også i USA, sier Johansen.

Det er i tråd med Den ledende økonomiske indeksen (LEI) fra The Conference Board, som falt med 0,8 prosent i oktober.

Indikatoren er ment til å gi signaler om når en økonomi treffer topper og bunner, og er kalt ledende fordi målet blant annet er å spå på forhånd når det kommer resesjoner.

En resesjon i USA vil trolig starte rundt nyttår og vare gjennom midten av neste år, anslo Conference Board forrige mandag.

– Vi frykter en hard landing, og at sentralbankene har satt opp veldig mye veldig fort. Tre ganger med 0,5 prosentpoeng her. I USA har de hevet fire ganger på rad med 0,75 prosentpoeng. Forrige gang det skjedde én gang var i 1994, sier Johansen.

Han peker på at rentehevinger får en forsinket effekt inn i økonomien, og at de raske hevingene snart vil merkes tydelig.

– Vi tror jo vi har trykket mer enn nok på bremsen, spørsmålet er når vi får se det.

1 Like

Et lite utdrag fra dagens makro oppdatering fra Sparebank 1 Markets

"We believe this is a bear-market rally, akin to that of July – there are several similarities between the two:

Neither rally was driven by improving earnings outlook, as 12m fwd EPS estimates were down in both periods. Equity markets rallied as nominal treasury yields declined. This decline was partly driven by lower inflation expectations. Core inflation was down in both June and October, sparking a sense of relief that peak inflation is behind us.…however, in both cases, the multiple expansion was greater than what was warranted by the smaller downtick in real treasury yields. As a result, valuation is currently substantially higher than the theoretically fair level. S&P 500 12m fwd P/E (based on analyst estimates) is ~20% above ‘theoretically fair P/E’ based on real interest rates, even before negative estimate revisions really get going. In other words, we could be in for a double whammy, with both estimates weakening and valuation contracting"

1 Like

For å få kraftig nedgang må det komme en «svart svane». Markedet må bli mer negativt en forutsett.
Jeg tror den svarte svane er Covid i Kina og jeg tror det kommer nå.
Kinesere er ikke vaksinerte og de har ingen mulighet til å gjøre det heller. Nå er smitten mer smittsom enn før. Jeg tror Kina blir som Italia i starten av pandemien, dvs voldsom smitteoppblomstring og kaos i helsevesenet. Det vil bl.a knekke oljemarkedet. Kina er største konsument og importør av olje.
Med sammenbrudd i oljemarkedet vil Norge falle mer enn resten av verden.

6 Likes

Nei, ikke hvis det viser seg å være en «forkjølelse». Men jeg kjenner mange norske som har hatt Omikron (eller det som går nå) og de sier at de er rimelig dårlige noen dager selv om de har 3-4 vaksiner. Det blir derfor spennende å se hvordan gamle kinesere uten vaksinedekning tar det. De har bare 1 vaksine for lenge siden, og en vaksine som virker dårligere enn Pfizer/Moderna.
Uansett hva Xi gjør blir det galt. Nedstengning gir opptøyer. Åpning gir trolig smitteeksplosjon. Det vil nok skape store problemer i Kina denne vinteren og det sammenfaller med resesjon i vesten.
Jeg har ingen krystallkule men jeg tror det blir en urolig vinter.
Vi har jo også Putin som er gal men ikke dum. Hvis han vil lage maks kvalm så gjør han noe i januar når det er kaldest.

3 Likes

Jeg antar det vil gå litt dårligere, i Kina enn i Hong Kong (500døde/million) sammenlignet med Norge (300 døde/million). Hele dritten blåser gjennom landet på et par måneder hvis de åpner opp. Det gjør de mest sannsynlig ikke, så da tar det 3-4 måneder i stedet. Typisk fravær blir vel rundt en uke? Så litt verre en periode, så vil de kunne åpne helt igjen.

Det kan også hende Kina bare velger å låse ned landet så lenge Xi har makten. I så fall så vil vi se et relativt svakt Kina i årevis framover. De vil begynne å miste endel store operatører som velger andre, mer forutsigbare land å forholde seg til.

3 Likes

Hvor mange som dør i Kina er ikke det viktigste for Oslo børs, men hvor mye kaos det blir og dermed innvirkning på bl.a oljemarkedet. Hvis det bare blåser gjennom Kina uten alvorlige følger så øker misstilliten til Xi som har holdt landet i et jerngrep. Det blir galt uansett hva han nå gjør.
Jeg er derfor mer opptatt av opptøyene enn av hvor farlig smitten er. Vi så jo bevegelsene i går (olje) og det var før det har startet skikkelig i Kina.

2 Likes

https://www.dn.no/utenriks/handel/eksport/kina/store-utfordringer-i-vente-for-verdenshandelen-et-direkte-fall-er-nart-forestaende/2-1-1362533

1 Like