Jeg syntes 40% fortjeneste hørtes veldig lavt ut, og ser nå at den reelle fortjenesten siden nyttår faktisk er 117%. Virker som Pareto sliter med å beregne avkastning når man har en kombinasjon av belåning og mottar store utbytter. Den siste tiden har jeg omtrent truffet på alt jeg har gjort av både long og short, men fikk meg noen skremmeskudd ved to anledninger hvor jeg holdt på å bli knocket ved to Trump-uttalelser, for så at ting hentet seg inn igjen og jeg solgte med fortjeneste. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg har hatt veldig flaks, for en ting er at jeg kanskje har tenkt riktig vedrørende om noe skal opp eller ned over tid, men at jeg ikke har blitt knocket i prosessen kan jeg ikke ta noe ære for. Dette er heller ikke ment som skryt, da jeg over de 10 siste årene totalt sett er i ca. 0, mye pga. jeg har forventet at markedene skal ned, og den eneste gangen jeg tjente penger var koronakrakket. Nå står riktig nok Nano for 90% av tapet mitt, men det var likefullt en dårlig vurdering fra min side. Forhåpentligvis har jeg nå funnet en tilnærming som passer meg bedre. Utfordringen er bare at den fordrer ekstremt mye tilstedeværelse, så jeg bruker nesten hele dagene på å følge med.
Jeg synes fortsatt at det meste er dyrt og venter ennå på at det skal skje en større bevegelse til nedsiden. Som dere vet har jo utviklingen på børsene siden forrige store krakk vært helt vanvittig, og for min del mener jeg at en nedgang må stå i stil med denne. Det holder liksom ikke at alle mener at nå har ting blitt billigere, når man så vidt har barbert vekk litt av en allerede helt vanvittig oppgang som kommer på toppen av mange års bull-rally. Mitt inntrykk er først og fremst at markedet har blitt veldig volatilt, uten at det nødvendigvis har skjedd så vanvittig mye (annet enn å bygge opp om usikkerheten). Det er mest av alt mange twists and turns, hvor man konstant må være på ballen for å ikke tape penger. Jeg skjønner at folk kan synes det er provoserende at jeg “håper på en stor nedgang”, men for min del er det provoserende at markedsmekanismene ikke har fått lov å virke på mange år. Det virker som man bare strammer strikken ytterligere, som gjør den uunngåelige nedturen større når den først kommer. Det er ikke sånn at jeg håper at folk skal kaste seg ut av bygninger og at en stor bølge av fortvilelse skal slå inn over folk flest, men fraværet av dette betyr jo at ting ikke har fått nok konsekvenser ennå.
Nå sitter jeg bare igjen med ca 1/4 investert av det jeg for to uker siden, fordelt på:
ACC: 30%, reduseres når utbytte kommer, men mulig jeg reinvester det.
Hilbert Group (HILB B): 30%, satser på at de gir meg den eksponeringen mot BTC jeg ønsker
Alarum Technologies (ALAR): 15%, har tidligere vært omtrent 6x høyere enn nå
Gentian diagnostics (GENT) : 10%, har ikke peiling på det underliggende, men har troa.
Frontline bull x 5: 15%, satser på god snarlig utvikling sånn jeg kan selge og ta ut penger
eller reinvestere i vanlig FRO
Målet mitt er at jeg kan slutte å følge med på børsen og heller bare legge inn kursvarsel på de få, langsiktige posisjonene jeg har. Alle pengene jeg har tatt ut har jeg plassert på høyrentekonto til 5,1% rente. Kommer til å flytte pengene tilbake ved et eventuelt større fall, eller vurdere å ha fast trekk over 5år om ting ikke utvikler seg slik jeg ønsker.
Det er dyrt, og vi er på vei mot deflasjon der fokus blir på å spare penger og betale ned gjeld. I kombinasjon med toll som ikke er en kostnad kunden er villig til å betale for kommer privat konsum til å rase og marginene tynnes ut. En perfekt storm som kan gi et langt bear marked.
Du har ikke vurdert fond? Hadde du eid f.eks DNB Teknologi over denne perioden hadde du gjort 6x pengene…
Hvis noen synes det er provoserende at noen håper på nedgang bør de snarest kutte ut børs. Hvis alle hadde håpet og trodd på oppgang ville ikke markedet fungert. Hvem skulle vi kjøpt av hvis ingen ville selge?
USA er fortsatt dyrt. Det betyr at avkastningen fremover blir mindre enn om børsene hadde vært billige. Det blir sjelden flat utvikling i årevis. Derfor er sjansen for fall større enn ved rimelig prising. Med Trump blir ikke svingningene mindre. Derfor velger jeg å ha mer tørt krutt enn vanlig, inntil børsene har blitt rimeligere.
Jeg burde jo det rent økonomisk, men dessverre har jeg hatt et ønske om å selv ta aktive valg. Jeg burde heller vært mer diversifisert. Tror ikke jeg er alene om å ha tapt et 6-7-sifret beløp på biotek her inne på forumet. Nå er fond uaktuelt, da jeg anser de fleste å ha stor potensiell nedside. Men om ting faller en del, ønsker jeg meg inn i fond/utbytte-aksjer.
Bare et lite hint, når du får 117% fortjeneste og 90% tap, så handler det om at du handler i papirer med svært høy risiko. Om det går bra eller dårlig er nok mye flaks. Spørsmålet er om det er lurt å drive på sånn?
Hadde du klart 20% i året i snitt over ti år, så hadde du tjent veldig godt. Kanskje sikte på papirer som du tenker et litt undervurdert, hvor risikoen er lav?
hvis en artikkel var en klype salt…
Jeg er helt enig. Veldig mye av fortjenesten stammer faktisk fra det jeg anser som underprisede aksjer med lav risiko, som ACC og Morrow bank, så jeg kan på en måte argumentere litt for at hovedbettet mitt hele tiden har vært på et få, undervurderte aksjer som har utgjort 80% av investeringene mine. De resterende 20% har vært i bear-/bull-produkter med 5-20x gearing, hvor jeg egentlig har hatt veldig god avkastning. Jeg vet at det er høy risk, men jeg har sjeldent hatt mer enn 4% av totalt investert beløp i slike produkt samtidig.
Jeg har hatt en lang periode uten å ha store beløper på børs etter tapet i Nano, så det er egentlig først og fremst det siste 1,5 året jeg har begynt igjen (hvorpå jeg har 153% fortjeneste). Dessverrre sammenfalt biotek-massakren med en periode hvor ALT annet steg, så jeg kom ekstremt dårlig ut av det, men det begynner å bli ganske mange år siden.
Boilgprisene stiger (vist nok) og økonomien går bra i Norge i følge økonomer og forståsegpåere.
Men på tross av dette stuper salget av flybilletter
Spareremmen strammes
Rentene har snudd og på vei ned i kjelleren, hvorfor? Jo svært lav vekst prises inn det neste tiåret
Blir spennende å se om vi kan bryte 5670 ish på SPX. Om det skjer tror jeg det kan komme ny ATH. Mulig vi får en dupp til ned, kanskje til og med litt forbi forrige bunn. Kollaps har jeg mistet helt tro på
Nå må dere snart enes om hva rentenivået betyr for markedet da…
Det er jo bear enten den stiger mot 5 % eller faller mot 3,5 %
Det er stimulerende med lave renter, men ikke stimulerende nok
Bare å gi opp «makro» - det er stonks eller not stonks
Hvordan ser det ut siste 6 måneder? Ble jo kjøpt inn masse ekstra i forkant av toll-innføringen
Kaffe er blitt luksus, for dyrt for utarmede lommebøker. Velkommen til deflasjon
https://www.nasdaq.com/articles/coffee-prices-retreat-demand-concerns