Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Endúr (ENDUR)

Nå har jeg sett litt gjennom her. Grunnen til at P/E er lav er pga gjeldsettergivelse som hadde positiv nettoeffekt på resultatet 2016 på 82.4 MNOK. Resten av driften går såvidt i minus, men ledelsen er optimistisk og tror på vekst fremover.

4 Likes

Det er ikke bare det @holmes - jeg oppdaget at mesteparten av overskuddet kom fra ikke-videreført virksomhet. I allefall det jeg klarer å lese ut av regnskapet. Ja, de guider vekst, men mine nettoestimater og kursmål må revideres. Skal skrive litt mer om det senere - er fremdeles i familieselskap… :sweat:

4 Likes

Slik jeg forstår rapporten er det den gjeldssaneringen som klassifiseres som ikke videreført virksomhet.

1 Like

Eg vil presisere at eg har ingen mening om hvor kursen skal, eller bør, eg har bare prøvd å hjelpe til med å tenke litt kristisk

4 Likes

Tror ikke noen tar deg @Kronn for å hause eller baise.

1 Like

Nja, tror ikke helt det, mener de hadde et datterselskap som ble lagt ned og kjernevirksomheten ble spisset. Hvorfor man legger ned noe som bidrar såpass til bunnlinjen er likevel rart så kanskje du har rett @holmes.

Desverre er ikke kvartalsregnskapstall min sterkeste side, Det står i rapporten at bokførte verdier (inkl. fremførbart underskudd) tilsvarer ca.296mnok, så selskapet kan / skal vel uansett ikke prises under bokførte verdier?

Så du dette @Nocturne ? Det er sitat fra rapporten.

Takk - burde lese den rapporten på norsk skjønner jeg. Selv med Bachelorgrad i engelsk sliter jeg med noen av begrepene som brukes… :smile:

1 Like

Egenkapitalen er NOK 168 millioner, men selskapet kan jo godt prises høyere, det var en optimistisk CEO som trodde på vekst og bedre tider.

1 Like

Var Hanøytangen endel av det datterselskapet? Der gikk jo det særs dårlig, og jeg tror det var i q4 2016 raporten det stod at de vil holde seg unna prosjekter med slikt omfang i fremtiden. Riggprosjektene viste seg å være risky, spesielt når man ikke er forberedt. Jeg har ikke sittet meg inn i nøyaktig omfang av de prosjekter de har nå, men det virker jo som at det er kontinuitet og mer “realistiske” størrelser for et “lite” Bergensselskap.

Når sprekker ballongen?

1 Like

Hvorfor sier du det? Den kan vel ture videre til 6 kr nå.

Litt morsomt at du drar det opp da dette minner litt om fjorårets rally i nel

Nel hadde vel ingen inntekt før mye lengre frem i tid, så bergen med forsvaret som kunde og opprusting i nær fremtid, masse båter og nye kontrakter. Sant skal sies har eg ikkje den beste peilingen, eller god peiling i forhold til mangen her. men eg lærer litt hver dag av dere her på forumet. Så hvorfor er det relevant og sammenligne bergen group med nel? Hvor er overdrivelsen lik? Er det kontraktene dere misstenker?

Jeg nevner det for å være litt dust men også for å rope et varsko. Folk får ta egne avgjørelser. Men jeg skal ærlig si at jeg ikke finner noe fundamentalt for å støtte den ville oppgangen utenom ekstrem spekulasjon.

1 Like

Aak energy services ser ikkje ut som nøkkelen til stigningen. kanskje den økonomiske fordelen i selskapet? noen her som har fulgt selskapet over en tid som kunne sagt noe om tidligere stigninger rundt lignende saker? @Evilfreud? :innocent: :smile_cat:

Jeg får ikke tid til å følge så mye med i dag. Vurderer stop-loss et sted. Noen tips?

Jeg har lagt inn stop loss da jeg ikke får fulgt med på åpning @Evilfreud :slight_smile:
Har 56% avkastning her på 1 uke så er godt fornøyd nå om det skulle snu uansett!

2 Likes

YEp, det er god avkastning. Take the moneh and run! er det jo noe som heter.

3 Likes

Har selv 30% (kjøpte på torsdag). Hadde leste nocturne’s innlegg her tidligere i uken så eg var alt klar som en løve :slight_smile:
Samtidig vil ikke eg se de gå opp i røyk menst eg jobber :frowning: