Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BergenBio Fundamentale Forhold (BGBIO)

Det er bra at flere investigator sponsert studier kjøres parallelt med BGBio sin pipelines. Så langt har alle studier og postive resultater styrket hypotesen at Bemcentinib virker, og har potensiale å anvendes i flere krefttyper! Brrrrrrrrra $$$

28/02-2019 21:28:46: (BGBIO) BerGenBio ASA: Arbitration with Rigel Pharmaceuticals, Inc resolved

2 Likes

Hmm. Paging noen med oversikt.

Hadde vært interessant å si noe om hvor stor del de evtentuelt ville få ved salg/lisens/partner.

@larsmkn har du lyst til å dele noen visdomsord? Bør man løpe etter eller komme seg ut eller er dette som forventet og ingen grunn til å gjøre noe?

Dette må da være en så positiv avklaring på forholdet til Rigel som man kunne ønske seg. BGBIO er med dette en klar oppkjøpskandidat i mine øyne, selv om vi sikkert må vente på flere resultater.
Gleder meg til å se kursen fremover👍

1 Like

Jeg husket at vi diskuterte dette før når det ble kjent at de skulle ha en rettstvist og takk til @Inkognito666 for følgende informasjon:

Tolker jeg det da rett at Bergenbio kan bli solgt, og Rigel får ikke noe av pengene Bergenbio blir kjøpt opp for, mens milestone og royalty vil bli overdratt til de som kjøper Bergenbio.

Skulle Bergenbio i stedet få en partneravtale med upfront payment så vil det føre til at Rigel skal ha sin del av kaka.

Tolker jeg dette korrekt? Noen andre synspunkter?

BGB har avklart aksjesalg i voldgiftssak. BGB melder at en voldgiftssak mot Rigel Pharmaceuticals er avgjort. Spørsmålet som ble sendt til voldgiftsdomstolen gjaldt mulige pengekrav fra Rigel i tilfelle BGB skulle bli solgt, på grunnlag av lisensavtaler mellom de to selskapene. Meldingen opplyser ikke om BGB vant saken fullt ut, men presiserer at aksjonærene nå fritt kan selge aksjer uten at deler av salgssummen skal gå til Rigel Pharmaceuticals.

1 Like

Noe av det viktigste er vel kanskje den siste delen: “In the case where Rigel is entitled to a revenue share under the Agreement, BerGenBio’s obligation to pay milestones and royalties would cease.”

Så Rigel får ikke både i pose og sekk: blir Bergenbio solgt eller får en partneravtale og Rigel skal ha sin del av kaka, så får de ikke lenger milestone payments + royalties.

E24 ### Bergenbio fikk medhold i strid om lisensavtale

4 minutter siden · Martin Hagh Høgseth

Bioteknologiselskapet Bergenbio varslet i september at de hadde innkalt kanadiske Rigel Pharmaceuticals til megling etter en uenighet.

Striden dreide seg ifølge selskapet om tolkning og anvendelse av forskrifter i avtalene mellom partene. Nå har meglerne kommet med sin endelige beslutning, som gir Bergenbio medhold i sin sak.

Det dreide seg spesielt om rettigheter og forpliktelser partene har i forbindelse med lisensiering eller salg av produkter av Bergenbio og/eller salg av Bergenbio til en tredjepart

35% royalties er vel det som er mest sannsynlig dersom BGBIO kommersialiserer bemcentinib på egen hånd, men personlig tror jeg mest på en utlisensiering. Jeg skjønner ikke helt det som står i pressemeldingen. Ved utlisensiering så har Rigel krav på en del av avtalesummen og deretter ingen royalties?

Typisk at jeg er ute på pub-quiz når sånne meldinger kommer :stuck_out_tongue:

Jeg er enig med tolkingen din her:

Og her:

I siste tilfelle tolker jeg det da som at Rigel vil ha rett på 35% av inntektene ved en ut-lisensieringe (revenue share) som BerGenBio vil måtta motta fra en tredjepart, men da opphører også royalties og milestones som BerGenBio må betale til Rigel. Dette gjelder selvfølgelig kun for bemcentinib.

Kjører BerGenBio løpet på egenhånd så skal Rigel ha dette i milestones og royalties:
image

Deilig å få dette avklart, og veldig fint at BerGenBio nå kan bli kjøpt opp, og at alt vil gå til oss aksjonærene!

Nå gjenstår det bare å se hva BerGenBio selv vil søke å gjøre. Jeg tipper de vil søke utlisensiering med noe up-front, sånn at de kan fortsette å bygge videre på BGB149 og utvide piplinene og indikasjoner :slight_smile:

3 Likes

Så din gjetning er at BergenBio med en viss sannsynlighet sjekker med Merck om de er interessert i å kjøpe ut Bemcentinib (BGB 324) med tilhørende pipelines, og hvis de er det så prøver man å finne en pris som gjør at begge parter blir fornøyde. Og går det i orden, så vil Bemcentinib selges og Rigel vil ha sin rettmessige prosent av salgssummen samtidig som BergenBio kan ta sin del av inntektene for å forske på sine andre produkter og eventuelt utvide pipelines der? Er det korrekt forstått av meg?

I stedet for at du tror på at hele BergenBio blir kjøpt opp, eller at ingenting skjer, som vel er de andre alternativene?

Jeg tror ikke BerGenBio nødvendigvis vil selge bemcentinib, men heller lisensiere det ut, eller inngå en partneringavtale hvor en tredjepart tar på seg ansvaret med salg og distribusjon. Da vil BerGenBio kanskje motta (tatt ut av lufta) 35% av inntekter som kommer fra salget av produktet. Av de 35% så må BerGenBio dele 35% med Rigel. Så hvis vi sier bemcentinib selger for $100 000 per pasient, så vil BerGenBio motta $35 000 av dem, for så å måtte betale $12 250 til rigel, og de vil da sitte igjen med $22 750 selv. Grunnen til at jeg tror de vil gå for en slik modell, i stede for å bli kjøpt opp, er at verdien kan være veldig mye større.

Hvis BerGenBio blir kjøpt opp nå så vil det være pga resultater de har fra NSCLC kombinert med keytruda, og resultater de har fra AML som monoterapi. Men de har jo også studier i mange andre kreftformer, og med mange andre kombinasjoner. Det er også studier de skulle ønske de kunne kjøre men som de ikke har ressurser til. Utrolig mange kombinasjoner i utrolig mange kreftformer har pre-kliniske resultater som støtter videre klinisk testing med bemcentinib, men det kan ikke gjøres uten mer penger eller cash flow. I tillegg så har de antistoffet sitt (BGB149) som de eier helt selv og har alle rettigheter på, og muligheter for å ekspandere inn fibrose. De har jo også royalties knyttet til ADCT-601 som vil kunne gi BerGenBio verdi ettersom ADCT-601 kommer videre fra fase I studier. De lovende resultatene de har til nå tilsier at selskapet kan bli veldig mye mer verdt enn det noen kanskje er villig å betale for dem akkurat nå. Hvis de skulle solgt hele sjappa så tror jeg de ønsker et premium på prisen som kjøpere kanskje ikke er villig til å betale per nå.

Derfor håper jeg heller ikke på et blankt oppkjøp per nå.

Jeg ser på oppkjøp, partnering eller ut-lisensiering som mer sannsynlig enn at de kjører på alene.

7 Likes

Takk for svar, det var oppklarende. Jeg har slitt med å få litt tak på hvordan framtiden til BergenBio kan se ut.

1 Like

Enig med deg!
Mht. at AXL er en ny target i onkologisk beh. med ukjente indikasjoner og at Bemcentinib har vist å ha effekt (så langt!) i flere krefttyper (både som monoterapi og også forsterke eksisterende regimer) og idiopatisk fibrotisk lidelse, har Bemcentinib potensiale å bli plutselig en ny blockbuster (kanskje like stor som keytruda!). Så utliscencing av en produkt med så stor og ukjent potensial (i stendenfor å selge den) er det mest logiske scenario!

2 Likes

Jeg er helt enig med siste innlegget ditt Lars, i tillegg kan man jo også nevne at BGBIO har potensiale for å få godkjent biomarkører og disse patentene kan også generere inntekter.

4 Likes

“Bemcentinib, Norges svar på Keytruda”.
:sunglasses:

2 Likes

Hver måned kårer jeg det jeg kaller Teksperter™ for noen av de mest populære investeringene våre :slight_smile:

Det er de 3 medlemmene som har fått flest likes på innleggene sine de siste 90 dagene. Teksperter™ får også en unikt merke på profilen sin og et trofé-ikon ved siden av navnet sitt. Du kan bli Tekspert™ i flere aksjer/investeringer, og troféet vil bare vises i tråder der du er Tekspert™.

Her er denne månedens Teksperter™ og det mest likte innlegget deres fra de siste 90 dagene:

  1. @larsmkn (128 likes)
  1. @Flottesen (42 likes)
  1. @drdr (25 likes)

Resten av topp 10:

  1. @Boms (11 likes)

  2. @sanoda (8 likes)

  3. @Cinvest (7 likes)

  4. @Savepig (6 likes)

  5. @Inkognito666 (5 likes)

  6. @Biotop20 (4 likes)

  7. @Morgo26 (4 likes)

Gratulerer!

1 Like

Når regner man egentlig en studie for “completed”? Ifølge avtalen med Rigel så settes royalties etter milepæler som er “completion of study”. AML er vel antakelig den studien med mer enn 60 pasienter som vil være ferdig først, ettersom den var ferdig rekruttert i fjor høst.

Jeg ser at BGBIO sin presentasjon den 8. januar 2019 at de forventer effektdata fra AML studien i Q1 2019(spenningen er å ta og føle på!) og survival i Q4. Kan vi anta at studien ikke er å regne som “completed” før i Q4?

Vil dette kunne påvirke tidspunktet for en utlsensiering, må man vente med det til etter Q4?

BGBIO har jo forsåvidt penger til å starte fase 3 studiene i Q3 og kjøre en stund uten å hente penger, dersom det er en avtale på bordet og man må vente til AML-studien offisielt er completed.

95f2a78fb21e369345def43956dde6dbfc24d276_1_690x168

1 Like