Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Basert på en del optimistiske kommentarer siste tiden, bla fra Hegnar som IKKE tror på krakk, så ser jeg ikke bort fra at vi får et skikkelig bear market rally før realiteten kicker inn over sommeren

4 Likes

Hvilke produkter handler du?

Følgende historie kan være interessant å tenke over når det kommer til følgefeil av politiske beslutninger.

Nyheten over er postet på BBC for 15 timer siden, men min påstand er at problemene for Sri Lanka startet for 1 år siden da Rajapaks-regjeringen bestemte seg for å “go green”, og forby import av kjemiske jordbruksmidler, gjødsel og insektsmiddler, noe som viste seg å “backfire” i løpet av første sesong:

" Govt. ends restrictions on all agrochemicals, including herbicides and pesticides

Sri Lanka abandoned its quest to become the world’s first completely organic farming nation on Sunday, announcing it would immediately lift an import ban on pesticides and other agricultural inputs."

Når landets egne bønder produserer mye mindre produkter som følge at man skal drive organisk er man selvsagt svært utsatt for andre eksterne sjokk.

Det som er trist med dagens situasjon er at svært mange bønder i den 3. verden nå blir tvunget, og helt ufrivillig, til å “go green”, nå som svært mange land ikke har råd til gjødsel, og diesel-prisene er skyhøye.

Og selvsagt tilsvarende utsatt for eksterne sjokk og uforutsett hendelser.

“Like its neighbours in the horn of Africa, Kenya is experiencing extreme drought conditions and some 3.5 million people are facing severe hunger.”

"With rains, less than 60% of the 40-year average across most of Kenya, widespread livestock deaths, minimal livestock productivity, very low cropping levels, and sharp declines in purchasing power are creating large food consumption gaps and high levels of acute malnutrition.

The deterioration of food insecurity is attributed to multiple shocks, including dry spells from three consecutive poor seasonal rainfall performances (all below the five-year average), below-average crop and livestock production, localised resource-based conflict, and the effects of the COVID-19 pandemic. Along with this are a fuel crisis linked to the Ukraine war – which has been felt across Africa and the increase in fuel prices raises the price of all foodstuffs. Ukraine has also captured much of the world’s attention and resources."

1 Like

Kjørt samme strategi en stund nå. Har 2 longposisjoner som har stått i lang tid nå, som også skal forbli urørt.

Men ellers er nesten all kapital satt til sides og trades på korte timeframes. Tradet EIOF, SOFF og DOF siste 2 ukene ganske vellykket.

Går fint ant å kjøre long posisjoner. Men man må være selektiv og trade i områder som utviser styrke i forhold til markedet.

Skal ikke prøve å time bunnen. Blir alltid en retest. Og foreløpig har alle feilet og lagd en ny lower low.

2 Likes

Trader nesten kun Nasdaq futures. Bull/bear/cfd. Gearet ca halv mill med 10x i går. Ikke gjør det med mindre du har tradet mye før…

Nordnet sine er ikke så dumme, fordi de går på prosenter. Dvs er et produkt ned -60%(blir wiped ut ved 95%) så får du sinnsyk gearing av helt naturlige årsaker. Går an å trade dipper eller topper på ekstreme dager, men er skyhøy risk.

2 Likes

På jobben har det nesten stoppet opp mtp på bestillinger. Vi ser at at de aller fleste kundene våre avventer å bestille nytt utstyr pga av høye priser.

Regner med denne effekten vil merkes i flere bransjer utover året

3 Likes

Tror den store nedturen kommer til høsten. Sommeren blir relativt rolig.

2 Likes

Hvis monkeypox viser seg å ta av i stor skala, så er spørsmålet jeg stiller meg hvorvidt dette vil dra markedene ned eller opp. Jeg tenker markedene kanskje burde reagere positivt, fordi det ville kunne bety at FED vil stoppe QT og utsette rentehevinger. Hva mener dere. Opp eller ned dersom monekypox blir tilnærmet like omfattende som covid var/er?

Det er kun én godkjent vaksine tilgjengelig. Nakstad har jeg ingen tillitt til. Jeg har fått med meg at dette vinkles veldig tydelig som lite smittsomt og mildt forløp i norsk media. Den kjøper jeg ikke. Det er én prosent dødelighet (covid er veld ca. 2%), og det ser for meg ikke ut til at vi har har avklart hvofor vi får disse små utbruddene som popper opp i stadig flere land. Merk at det ser ut til å smitte via dråpesmitte også (altså via luftveien), selv om de unngår å nevne dette i norske nettaviser.

Det er fordi det er veldig lite smittsomt og en mild sykdom.

Covid er vel ca. 0.00001 % eller deromkring.

Men du har rett i at man ikke skal ha tillit til Nakstad eller media. Det er WHO/WEF som bestemmer hvordan dette skal vinkles framover.

Covid ble også fremstilt som den milde influensaen det er helt innledningsvis, inntil “noen” fant ut at man skulle velge en helt annen strategi.

Det kan tenkes at man vil bruke “monkeypox” som en unnskyldning til å kjøre en ny runde QE og nedstengninger. De ser hvor enkelt det er og hvor få protester det har vært.

Da er i så fall den “veldig lite” smittsomme og milde sykdomen, monkeypox, med 1 prosent dødelighet, ekstremt mye mer dødelig enn covid. Man kan forøvrig ikke si at monkeypox er så lite smittsom, da dette er basert på det vi har hatt av smitte av monkeypox i tidligere tider - nå er vi i en helt ny situasjon da dette popper opp i stadig flere land, uten at man helt vet hvorfor enda.

Men frem til dette eveentuelt utvikler seg, blir jeg kanskje litt off-topic ved å detaljediskutere på bear-tråden. Fremtiden får vise om dette er noe å bry seg om eller ei.

Ja, det skal jo ikke mye til. Men den er omtrent utelukkende dødelig i land uten helsevesen der man ikke kan få behandling. Og dødelighet har ikke noe med smittsomhet å gjøre.

Du trenger ikke å være enig med meg, men du ser ikke ut til å få med deg det jeg forsøker å poengtere. Jeg mener smittsomheten er uavklart og ikke kan stadfestes basert på tidligere smittsomhet, fordi vi ikke vet hvorfor alle disse tilfellene popper opp i mange land nå. Så noe har nok endret seg, Ergo, smittsomheten er uavklart. Det er min konklusjon og tolkning. Nå poster jeg ikke flere svar om dette, fordi jeg føler jeg er off-topic.

Det jeg prøver å poengtere er at smittsomhet og dødelighet ikke har noen som helst betydning for om man velger å pushe dette som en ny pandemi eller ikke. Jeg tenker man sitter og teller på knappene nå. Folk gjør som de blir fortalt og stiller ingen spørsmål uansett.

Noen burde lage en konspirasjon tråd til Kitron

12 Likes

Bear-tråden er jo stort sett bare konspirasjoner. Man spekulerer i ting som vil påvirke markedet som ikke har skjedd ennå.

For eksempel var inflasjon ute av kontroll en konspirasjonsteori for et år siden. Men det var mange som skjønte at det kom til å skje som en konsekvens av covid-tiltakene.

Dette er menneskelig psykologi, etter en dårlig/ traumatisk opplevelse har vi mennesker lettere for å vurdere en tilsvarende episode som farligere enn den er. Dette vet redaksjonene i nettaviser (bevisst/ubevisst) og lager naturligvis saker på slike temaer.

Pandemier inntreffer ikke så ofte heldigvis. Hvis vi skal få en ny en allerede nå så må det i såfall være første gang i historien at vi får de så tett mot hverandre.

4 Likes

Helt enig. Husker dere hvor mange «tsunami-saker» det var i media i månedene og årene etter den forferdelige hendelsen i Sør-Øst Asia for en del år siden? Husker ikke årstallet eksakt nå, men poenget er at det i etterkant kommer en rekke «skremmende» vinklinger på hendelser som potensielt kan utvikle seg til noe i nærheten av den hendelsen alle husker så alt for godt. Dette blir selvsagt bevisst brukt for å få klikk på nettaviser.

3 Likes

Mulig dette er et gunstig tidspunkt å gå kort mot Dax

1 Like

Closer posisjon… +30%. Mulig jeg åpner ny bull posisjon etter cash open hvis noen faktorer inntreffer og markedet får pullback.

Relativt rolig mandag med lite nytt, men en viktig faktor er USD index.
Faller signifikant, og kan gi kjøpspress fra internasjonale investorer. Ingen tegn til bear marked rally enda.

3 Likes