Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Kjipt, men lykke til videre! :slight_smile:

Whhhaaat!

Når markedet ikke falt, men steg videre dagen etter 4 % oppgang på FED, så så dette veldig sterkt ut, ref minste motstand så ut til å være opp.

Ikke mist motet Havana, du kan ikke vinne hver gang, det gjør aldri noen!

6 Likes

Lykke til! Jeg vet ikke hva som har skjedd, men vil tippe at du gearet litt for hardt, og ikke hadde stop loss. Tenker at du kommer sterkt tilbake, med litt lavere gearing!
:heart:

2 Likes

For høy giring så vinner huset til slutt. Det kan bevises matematisk.

Fed’s Kashkari: Rate Cuts Next Year ‘Very Unlikely Scenario’

  • More Likely Scenario Is Fed Raising Rates ‘And Then Sitting There’
  • Possible To Achieve Soft Landing, But Unsure How Likely It Is
1 Like

Utrolig trist lesning.
Men penger er ikke alt. Jeg tipper du bygger deg opp igjen når neste bullmarked starter.
Å tjene store penger i bearmarked er ikke lett, selv for de mest kunnskapsrike.

Forumet mister mye kunnskap nå fremover. Det er helt sikkert. Dersom du holder deg borte fra det.

10 Likes

Det var utrolig kjipt å lese, Havana. All the best!

Har lært utrolig mye av deg og håper å se deg her framover når du har fått hentet deg inn.

Lykke til!

7 Likes

Kommer til å savne bidragene dine!
De var en daglig frisk pust til forumet.
Lykke til, så hører vi forhåpentligvis mer fra deg.
Vi får alle position sizes wiped out fra tid til annen.
Tvi tvi✌🏻

6 Likes

Triste greier.
Jeg mener absolutt ikke å gni salt i såret, - det er fryktelig trist.
Men jeg tror første bud på børs er ydmykhet. Selv Spettet og Fredly kan ta feil om retning. Det er markedet som styrer, uansett hvor mye tall og indikatorer viser motsatt. For å bli rik på børs må man derfor glemme alt av stolthet og bygge seg en metode som på sikt gir gevinst uavhengig av egne følelser.
Hvis jeg trader etter hodet (følelser) går jeg konk. Mine beste handler har føltes helt forferdelige når jeg inngikk dem. Nå stoler jeg fullt og helt på metoden (signalene) jeg har bygget, både ved kjøp og salg, enten det (traden) har vært suksess eller fiasko.
Den smarteste karen jeg kjenner er faktisk helt idiot på børs. Det skyldes hans ego. Han skal ha rett, men det bryr ikke markedet seg om.
Da er det livsfarlig med suksess. Man blir først «helt Konge», øker innsatsen og konker.
Det viktigste er en metode som i tillegg til signaler gir beskjed om hvor mye man skal kjøpe/selge. De fleste har ingen metode for det siste, som er det vanskeligste og viktigste. Kjøpssignalene er ikke viktigst. Det viktigste er hva man gjør etter kjøpet og hvor mye man kjøper.

15 Likes

Det mest spennende nå er vel ledighetstallene i morgen. Har ledigheten begynt å stige?
Er i så fall «bad news is good news»?
Virker som om USA nesten fører en «krigsøkonomi» eller bare blåser mer luft i bobla frem til mellomvalget 8de november.

3 Likes

Lurer litt på hva tanker dere har rundt rentehevingene som pågår.

Ser veldig mangen tolker det negativt i forhold til markedet. Men nå har jeg sett flere videoer hvor dette har vært tema. Og det jeg klarer å se ut ifra dette, basert på flere tiår med data. Det betyr veldig lite…
Markedet går både opp og ned ved rentehevinger. Det er ingen god indikator for om markedet skal opp eller ned.

:man_shrugging:

NASDAQ is wandering out of the narrow up Chanel it has been in for the past few weeks. We crossed 125 day SMA today and are moving towards the next resistance 12,964 (or about 13,000, a phycological barrier), above that we have 200 SMA sitting at 13, 593… Definitely looking like recovery has legs this time. Earnings were not stellar but were not that bad either and with small signs of inflation slightly slowing down as well as economy not expanding as crazy like before, it seems markets have found the bottom and we are likely seeing the beginning of the next bull run, unless, inflation or some other geopolitical event derails us from the path… It’s such a good feeling to just sit and watch after hard work of months and months of beating down and trading to reduce my averages in all positions. Daily RSI for NASDAQ is sitting at 68, so we will be in overbought zone soon in next couple of sessions that gives me idea that 13k will be our next major resistance zone…

Markedet pleier faktisk å stige i perioder med renteheving. Det skyldes at det heves for å dempe gode tider. Denne gang er det ikke slik. Nå heves rentene for å stagge inflasjonen selv om økonomiene viser tegn til svakhet.

5 Likes

Var noe jeg så og. Og man burde heller bli mer bekymret hvis man hadde tendenser til en topp, for så å få rentelettelser.

Men en annen “indikator” som jeg syns var interessant var M2 money supply Vs Inflation.

Slide hentet fra denne videoen: Get Ready - Markets Ready To Rock & Roll | Larry Williams | Special Presentation (08.01.22) - YouTube

Kortsiktig ser jeg også her hjemme at vi har en bredere oppgang på børsen siste ukene. Hvor både 20 og 50 dagers snittet blir brutt til oppsiden på over 50% av aksjene på Oslo børs. 200 dagers snittet er fremdeles svakt vel og merke. Dette etter at antall aksjer over 20 og 50 dagers MA har vært nede på 20% tallet i flere uker.

Spørsmålet nå er om dette er rally før sideveis konsollidering, eller rally før videre nedtur.

3 Likes

Trist å høre! Du har vært spot on så mange ganger, men en feilslått (gearet) trade er alt som trengs.

Aldri la egoet ditt komme i veien for markedets idioti (for ikke å si manipulering). Har gått på den smellen i sølv et par ganger, men har lært en del av det også.

Aldri glem:

6 Likes

30 dagers snitt av oljeprisen har ikke vært så lavt siden mars. Har flyttingen av russisk oljevolum, redusert etterspørsel og økt produksjon begynt å få markedet i balanse?

1 Like

https://www.ft.com/content/87347d49-390d-408b-9059-2e5a42b5787c

Tiger Global blames inflation after 50% drop in flagship hedge fund

1 Like

Når folk som har først tjent mye på bear og nå blir likvidert så KAN det representere et vendepunkt.

Ønsker forøvrig deg Havana all lykke videre og håper du kommer sterkere tilbake igjen. Det er ikke kunnskapen og ferdighet det står på, men kanskje risikohåndtering.

9 Likes

So much for the hedges :rofl:

Jeg håper Havana henger litt rundt her i fortsettelsen likevel. Det har vært mye interessant han har kommet med.

2 Likes