Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Har ikke betalt et avdrag på 15år. Bedre butikk å investere beløpet og la inflasjonen gjøre jobben​:blush::+1:

Men ja, tydelig at vi er sårbare nå. Enda renten er svært lav. Kan bli morro om renten skyter fart.

3 Likes

Jeg har betalt ned ekstra. Sover bedre da. Hadde lønt seg å bare putte pengene i indeksfond. :see_no_evil:

1 Like

Strømprisene er jo helt ville så ikke veldig overraskende. Det er en grunn til at det fins 580k medlemmer i en fb gruppe mot nøyaktig dette.

Det er også mange tusen som er permitterte ifb med corona i ute/reiseliv bransjen

1 Like

Det er jo rimelig høl i huet at staten skal dra inn x milliarder ekstra i “skatt” , alt ettersom hvor nytt hus du bor i. Jo eldre hus, jo mer skatt.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

7 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

2 Likes

Man har jo tenkt i de tanker rundt biler (rundt utslipp), så … tja :slight_smile: Alt for klimaet !

Hvis man først skal tvinge befolkningen til å ikke bo i hus med dårlig isolering og kaste bort nyttig energi :stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue:

Alt gir mening hvis du bare er kynisk nok !

3 Likes
1 Like

Men denne holder vel ikke om Kina går i lockdown…

Igjen, covid er etter alt å dømme snart gårsdagens nyheter og markedet kan se framover. Det er levert tidenes resultater innen flere områder. Nå får vi en rotasjon, når samfunnet skal normaliseres. Kanskje det vi allerede ser i Nasdaq. Russel2000 kan få et etterlengtet løft.

Så skal lønninger opp for å hente inn inflasjons gap. Vi skal tjene mer og bruke mer.

Jeg er bull.
Grunn godtok til å være bekymret :grinning_face_with_smiling_eyes:

Er kanskje ikke så rart bjørnen har så kort hale, Bjørnefella har klappet en rekke ganger. Smetter bjørnen ut denne gang ?

2 Likes

Hva skjer med lønnsomheten til bedriftene når lønningene stiger?

Med den logikken skulle generell lønnsøkning ført til konstant reduksjon i lønnsomhet…

4 Likes

Jeg tenker at det som suger penger ut av markedet er:

  • shipping
  • olje
  • gass
  • strøm

Rett og slett fordi dette er penger som ikke er like sirkulære som resten, rett og slett fordi disse pengene ender opp i andre land enn de som betaler for det. Det ser dessverre ut som at olje/gass kommer til å være dyrt en god stund framover. Samtidig, man har jo en sikkerhetsventil. I det økonomien slutter å vokse, eller går nedover, så vil prisene på de fire tingene jeg nevnte gå ned, så det er jo noe som jevner seg ut… Ruglete i mellomtiden.

1 Like

Ja hvis inntektene står stille, noe de ikke gjør da salget også øker. Men som du skrev at lønningene skal ta igjen inflasjonen - det er så klart negativt for aksjer.

En inflasjon som drives av økt energipriser og supply chain issues er spesielt skadelig som Christian skriver - da er det ikke gitt av salget har samme vekst.

Hehe, poenget mitt var mer et enkelt svar til en “enkel” kommentar :kissing_heart:

Og jeg sa ikke at lønningene skulle ta igjen inflasjonen, det er dine ord.

Går man mer i dybden kan man selvfølgelig diskutere om dette vil slå negativt ut på sikt.

Lønningene har alltid gått opp over tid. Samme har lønnsomheten til sunne og godt drevet bedrifter.
Men så kan man spørre seg om en bedrift er bærekraftig over tid hvis de ansatte har såpass dårlig betalt at en 100% stilling ikke er nok til å støtte livets opphold, dvs. mat, husly, klær osv.
Dette er jo veldig aktuelt i USA for tiden. Hvor noen har 2 x 100% jobber for å få inntekten til å strekke til.

Minstelønnen satt sentralt har ikke vært justert på landsbasis siden 2009…

Selv om enkelte delstater har hatt høyere, er det ikke før 2021 og nå i 2022 en stor andel stater justerer opp minstelønnen.

1 Like

Det var dette innlegget jeg svarte på, mente ikke å legge ordene i din munn.

Generelt sett så er lønnsvekst negativt for bedriftene. Samtidig er participation lav, mange sitter heller hjemme enn å jobbe, eller mangler kompetanse.

1 Like

Hvordan forsvare dette det har vært en rivende utvikling. Uten kjøpekraft blir det lite inntjening. Er muligens tidsperspektivet en kan diskutere hvorvidt.

Uten økning i lønningen vil man heller ikke få økt kjøpekraft. men selvfølgelig bør ikke dette løpe løpsk. Det skaper bare problemer.

Lønningen i Norge f.eks er høye, samme er levekostnadene. Men vi er også en av landene med høyest forbruk av elektronikk per capita.

Dette er et evig hjul som må gå rundt. Økning i lønnsomhet og overskudd i bedriftene må til slutt komme dem lenger ned i næringskjeden til gode. Hvis ikke stopper veksten.

Når det kommer til jobbmarkedet i USA f.eks kan man ta en tur på reddit og kikke litt på #antiwork.

En del bedriftseiere som får seg en oppvekker virker det som. Etter covid her flere av den eldre garden pensjonert seg. Overskudd på billig arbeidskraft er redusert, og folk er lei av dårlige arbeidsvilkår. Det er ikke stimuli sjekken for over 1 år siden som hindrer bedriftseiere å ansette.

anti
anti2


anti4

3 Likes

Det er så klart positive og negative sider, men i sum negativt statistisk sett:

The general takeaway here is that, on average, returns tend to be higher when wage growth is lower and lower when wage growth is higher. Stocks were also more likely to see negative returns when wage growth is higher than average or median

Land med høye lønnskostnader er ofte de mest utviklede teknologisk.
De har større motivasjon for å ta i bruk ny teknologi for å spare lønnskostnader.

2 Likes