Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Hehe, ja, helt sykt, tror også det er heftig giring involvert. Ingen aksjer som har gått så mye etter det jeg har sett, og man måtte hatt flere innertiere på rad for å få slik avkastning. You know what they say, easy come… :sunglasses:

1 Like

Nesten enda verre når milliardærer gjør det samme

3 Likes

Og hvem sa retails ikke kunne tilføre markedet likviditet;

Skjermbilde 2020-07-10 kl. 21.52.52

4 Likes

Her er ett annet eksempel, men her gikk det bra:

For øyeblikket ligger markedet i stabilt sideleie, godt støttet av FED. De fleste her inne (meg deriblant) tror det skal snu nedover.

Jevnt over dårlige makrotall/Q2 rapporter anser jeg som diskontert, her trengs noe som sjokkerer/rister i buret for alvor. Hva tror dere kan bli utløsende faktor denne gang?

1: Nedstengning av USA (inkl ny oljenedtur)
2: Biden vinner valget og gjeninnfører høyere selskapsskatt
3: Geopolitisk uro (Kina/Hong-Kong, handelsavtale skjer ikke i dagens klima?)
4: Storbank går konkurs som konsekvens av råtten økonomi (2008 case)

Med støttekjøp fra FED holder det ikke med en jevn strøm av dårlige nyheter, det blir vektet opp av håp og fremtidstro. Her må det et sjokk til, men hva er tegnet som tilsier at du skal vekte inn mot et langvarig bear marked?
Timing er vanskelig, kanskje må man nøye seg med å hoppe relativt raskt…

2 Likes

Umulig å time så lenge “alle” tror ting ikke kan falle pga. sentralbankene. Men momentene du skisserer kan skape en “perfect storm”. Spesielt tror jeg Biden seier vil utløse et ras pga. skattepolitikken. Med skattene han tenker å gjeninnføre leste jeg at inntjeningen for S&P selskapene som helhet vil reduseres med 12% i snitt YTD. Dette på toppen av allerede dårlige utsikter pga. korona. Man trenger ikke være mattegeni for å se hva slags bobleprising man da snakker om.

1 Like

President valget kan gi markedet motvind eller full eskalering av handelskrigen, resten fikser FED.
Husk: “What ever it takes” sier mannen som har unlimited med cash.

#Funfact

2 Likes
3 Likes

De har truffet bra så langt i år, spørsmålet er jo bare hvor lenge det varer…

Regner med de er med å presser opp kursene bra i grønne og teknologi aksjene, de er jo billige pr aksje…

Jeg er faktisk helt uenig at dårlige makrotall og Q2 er diskontert inn, faktisk ikke diskontert på noen som helst måte når FED kjøper opp markedet.

Ikke bare at veksten uteblir, men at man kan anse Q2 som 80% ødelagt vil jo tilsi at vi kun har 3,2 kvartaler dette året - og vi er skarve 5% fra ATH ??

Hvordan er noe som helst diskontert inn her? FED kan ikke holde på som de gjør for lenge uten å ødelegge hele fundamentet de baserer økonomien på, altså uten å ende opp som zimbabwe…

Q2 burde være en eye-opener for de med vrangforestillinger.

edit: til nå er det tydeligvis jeg som har vrangforestillinger. fundamentale fall/makro har jeg akseptert tar tid.

4 Likes

Blir spennende nå som earnings season starter :slight_smile:

https://twitter.com/eWhispers

1 Like

Sist gang den var så høy så lenge var i 1999/00

5 Likes

Relevant spørsmål: Hva kan bli den utløsende faktoren. Kanskje flere faktorer som du nevner i en perfekt storm? Ett moment som ikke er nevnt, men som er verdt å følge med på, er dollarindeksen DXY. Et dollar-crash kan, om det skjer hurtig, utløse en ny finanskrise ved at de som sitter tungt eksponert i dollar, må ta enorme tap:

The dollar could slump as much as 35% against its rival peers and depreciate at “warp speed” as long as the pandemic still remains, former Morgan Stanley Asia chairman Stephen Roach warned in an interview with MarketWatch.

Roach, who is also an economist and senior fellow at Yale University, told MarketWatch during a Monday interview: “I do think it’s something that happens sooner rather than later.”

“In a COVID era everything unfolds at warp speed,” he added, saying he expects the dollar to fall as much as 35% against its rivals.

35 % fall har vi sett tidligere også i historien, men over svært lang tid. Får vi et dollar-crash på 35 % over noen mnd., eller kanskje uker, vil det få enorme konsekvenser. Kanskje lurt å følge med på DXY. Under 95 gir et kraftig salgssignal, og kan sende dollaren utfor stupet.

1 Like

Et dollarfall vil være veldig gunstig for fremvoksende økonomier med gjeld i dollar.

2 Likes

Ja fytti, den kan falle ned til et nivå som er gjengs tilbake til typ 90-tallet :crazy_face:

1 Like

Kanskje du skal lese innlegget mitt om igjen da. Det står noe om hastigheten dette eventuelt kan skje med. Ting skjer kanskje litt kjappere i dag enn på 90-tallet?

Dødstallene i USA har dessverre begynt å stige, som jeg for et par uker siden skrev kom til å skje.

På den positive siden har Trumps rådgivere endelig fått den forfengelige mannen til å vise seg offentlig med maske.

Hadde han gjort det i mars kunne hundretusener av liv vært spart, det er dessverre min konklusjon…

3 Likes

… kombinert med earnings season håper jeg FED har smurt pengepressen for nye høyder :joy: