Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Helt enig. Håper det holder seg litt til her hjemme, men skal ikke klage om bjørnene ikke kommer ned igjen :kissing_heart:

Minus 1.39% på S&P nu :heart_eyes: Er du inne med bjørnene @Buffet?

Olja ned over 2% og snart samme med s&p. Det er vel ikke tvil om hvilken retning Oslo-børs skal i morgen.

Ser du ikke live? :wink: Nei (dessverre). Solgte aksjer på et meget gunstig tidspunkt. Kjøpte så bear og fikk liten gevinst der. Så fant jeg ut at hodet trengte litt pause og gikk i cash. Men har unoterte aksjer, gull og krypto da.

1 Like

Ikke selg skinnet før bjørnen er skutt.

Personlig litt overasket at at den fant støtte rundt 3300 området i går. Men men. Foreløpig en retest av bunn vi så i går.

Men sammenlign nedgangen i Juni vs nedgangen nå. Hvilken ser mest bearish ut? Se på spread, volatilitet, forsøk på rally, temporære støttenivå, volum osv.

Edit: Når det er sagt hadde jeg ikke blitt overasket om den brøyt gjennom og testet seg mot toppen av forrige tradingrange. Men hadde fremdeles bare hatt en korreksjon som tilsvarte forrige store dipp i Juni.

sp2 sp1

2 Likes

Vi får se, jeg synes ikke jeg ser samme tendenser til “frykt” nå, så klart får vi også røde dager innimellom.

2 Likes

Problemet med complacency: ingen tror det kan gå ned, så når det først begynner å falle så spiller fremdeles musikken. Det er når bandet reiser seg og får panikk, at alle løper til livbåtene, men da vil det være for sent… :bear:

Oljeprisen ned over to prosent: Under 40 dollar igjen

Oljeprisen faller torsdag kveld og prisen for et fat nordsjøolje (brent spot) er ned i overkant av to prosent.

Utviklingen dytter oljeprisen til i underkant av 40 dollar fatet igjen.

Oljemarkedet frykter for øyeblikket svak oljeetterspørsel og økte oljelagre.

Ferske amerikanske lagertall viser en overraskende høy økning på to millioner fat sist uke.

Samtidig tynges oljeprisen av at stemningen på de amerikanske børsene surnet torsdag kveld.

Virker som børsene snudde opp i løpet av natta

Joda, en må regne med det kommer bounce forsøk oppover i en nedtrend på samme måte som forsøk på brudd ned i en opptrend. Høsten er historisk ikke en bra periode på børsene. Med presidentvalg og Korona tror jeg denne høsten ikke blir et unntak, i allfall ikke hvis man tenker på volatiliteten som venter oss :blush:

Fra E24:

Ingen amerikansk krisepakke

I USA stanset også demokratene en coronakrisepakke i Senatet. Republikanerne hadde foreslått en hjelpepakke på 500 milliarder dollar for å lette på de økonomiske konsekvensene av pandemien, men demokratene mente den var for liten.

– Behovet for mer økonomisk støtte virker åpenbar, men sjansene for snarlig støtte har minsket kraftig, skriver Rodrigo Catril i National Australia Bank, ifølge Reuters.

1 Like

Hmm :thinking: Det er vel ingen av disse man kan krysse av “check” på? :see_no_evil:

3 Likes

Var det bear trap i går? :thinking:

Ikke umulig! Føler indeksene ligger på vippepunktene på viktige nivåer nå.

Jeg våknet i dag, og følte meg ikke helt vel. Kanskje jeg har fått “kilesyken”? :thinking:

Screenshot 2020-09-11 at 11.03.58

2 Likes

Står masse hvis du blar bakover i tråden. De fleste vil anbefale x2.

Se denne tråden:

Har pause fra børs, men har tenkt litt på det amerikanske valget. Uten å gå i en dyptgående analyse her og nå, så er det tilnærmet gitt at hverken Trump eller Biden vil anerkjenne valgresultatet dersom de taper (og marginen ikke er svært stor - noe den neppe blir). Hele dramaturgien bygger seg opp mot en slik situasjon.

Vil dette i så fall krakke markedene?

Én ting er at amerikansk realøkonomi, levestandarder og arbeidsløshet er i fritt fall - en annen er om en slik situasjonen til høsten blir triggeren som omsider senker MS 2big2fail.

Det er både trist og stygt det som har skjedd i USA. Mange millioner amerikanere mistet hjemmene sine etter 2008. Det vil bli mye, mye styggere denne gangen. Nesten hver tredje unge amerikaner oppgir at de har vurdert («seriously considered») å ta sitt eget liv i løpet av de siste 30 dagene.

La det synke inn.

4 Likes

Det er tid for fredagskos, ingen kile ingen kos…

1 Like

Vi står nok foran 1,5 måned med mye forvirring og kaos. Hva som skjer etter 3 November er umulig å si. Jeg tror børsene kan krakke uansett utfall, Biden betyr tilbake til normale skattesatser for bedriftene og om Trump velges blir det nok mye uro i gatene… Arbeidsledigheten er fortsatt 10 % og pengene som har blitt utdelt i to runder må jo på et tidspunkt stoppe. Når mangelen på likviditet på bunn stopper, da stopper det skikkelig.

Trenger et børskrakk utløsende faktor?? -->Noen som har data/meninger her?

Valget er en åpenbar mulighet, men jeg tror grådigheten til investorer overskygger politisk uro. Et større selskap må gå konkurs, og da skikkelig konkurs som skaper ringvirkninger for långivere/banker… Selskaper tilknyttet transportsektoren (spesielt reise/ferie/fly/produksjon av transportmidler)… Boeing ?

Her er en liste over selskaper av størrelse som har søkt om Chapter 11:

5 Likes

Noen som har oversikten over Deutsche bank? Restrukturering, fusjon med Commerzbank osv… Begge er vel priset til en svært liten andel av bokførte verdier. Så det kan jo tyde på at investorer forventer gigantiske tap fremover. Eller feil regnskapsføring…

Det er jo helt jævlig. Har du en kilde for tallene?

2 Likes