Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Oslos helsebyråd Robert Steen (Ap) sier at coronatiltakene vil kunne vare en god stund. Bevegelsesfriheten kan bli begrenset ut året.

– Denne coronasituasjonen er ikke over til påske. Den er ikke over til sommeren. Den kommer til å vedvare hele 2020 og kanskje langt inn i 2021, sier Steen til Dagsavisen.

Han påpeker at flokkimmunitet kan ta flere år å bygge opp. En eventuell vaksine vil ikke være på plass før om 12 til 18 måneder.

– Jeg ville blitt overrasket om vi ikke vil se at vi beholder noen former for tiltak ut året, som det å holde avstand til andre, sier Steen.

Dette kan umulig være bull ?

1 Like

Du viser godt hvor tunglært du er når jeg må fore deg med teskje hele tiden. Man må se den lange horisonten og selv om man står utenfor nå, så beholder vi all den fine avkastningen og kan reinvestere alt når man får kjøpt på maks frykt etter den nye standarden. Altså ikke den maks frykt som vi passerte for lenge siden. Den som bunner gjennom null og langt på minus, som vil finne sted en eller annen gang mellom 10 og 100 dager deromkring. Den nye standarden for maks frykt.

Når jeg kjøper da. og sitter hele veien opp, så kan vi snakkes og sammenligne shareville grafer. Du kan være trygg på at du skal få se min ganske ofte.

Få se :wink:

Her mine

1 Like

Det er i hvertfall ikke noe nytt der. Vi få, som følger med, vet jo at det tar 12-20 mnd før vi har en vaksinert befolkning. Og 12 er ultra optimistisk.

Men det er mange som går rundt og drømmer om mirakler. Mange religiøse blant investorer tror jeg.

Det er greit å behandle folk med respekt selv om de har et annet syn på hva som blir utfallet av krisen enn du har selv.

Jeg har forøvrig det samme bearish’et synet som du har på utviklingen de kommende 12-18 månedene.

1 Like

Ja det har du rett i. Jeg tar selvkritikk på en for stiv tone og ord som tunglært bør jeg holde meg for god for. Skal ordlegge meg litt mer diplomatisk til de som fortjener det. Tenker av og til at harde ord er noe man kommer lengre med, men det er mange som har vokst opp med fjær under foten og myk pute under ræva. Så point taken.

Har dessuten fått ut poenget i dag. Tror ingen har utbytte av for mye diskusjon rundt det. Men sikker er jeg, på at jeg har rett. Tar jeg feil så skal jeg være den første til å innrømme det. Men jeg taper i hvertfall ikke penger uansett hvordan det går. Før jeg eventuelt kjøper meg inn igjen. Forblir aksjemarkedet på et høyt nivå eller går opp så blir det nok lite handler på meg før økonomien går veldig bra fundamentalt. Eller ser ut til å gjøre det.

Gleder meg til kvartalsrapport blir utsatt og de sier vi kun får halvårsrapport. Så blir sikkert halvårsrapporter utsatt og vi får vite at vi kun får årsrapporter for 2020. Det kan bli en interessant dag i så fall…

1 Like

Bra det, Morti. Ikke alle som evner å ta til seg kritikk på en konstruktiv måte👍🏻

Blir gode tider økonomisk for de som treffer på retning og innganger - tror vi har et likt syn der.

Som jeg har proklamert tidligere i både denne og andre tråder. så tror jeg OSE kan komme ned i 320-350 før det snur. Time will show. Blir spennende tider framover.

2 Likes

Som jeg nevnte lenger oppe har jeg ikke behov for å flashe hvor mye penger jeg har eller hvor rett jeg har. Skriver ofte når jeg handler i chatten, både kjøp og salg. Hvorfor du har dette behovet vet bare du.

Jeg måler min avkastning ifht. meg selv. Jeg driter i hva andre tjener eller taper.
Målet mitt er å bli litt flinkere hver dag, hver uke, og hver måned.

Når det gjelder det du skriver om markedet tror jeg du finner få som er uenig med deg her.
Du er tross alt i bjørnetråden :roll_eyes:

Nå er det Netflix og Chill.

God helg!

8 Likes

Det som er noe av grunnen til at jeg blir litt frustrert er følgende. Det blir en lang post tror jeg. Og litt nerdete.

Først, vi har endelig fått @Smaaspareren tilbake. Han var den første jeg så opp til da jeg kom på Funcominvestor forumet for lenge siden. En skikkelig skarp fyr som ikke bør undervurderes. Han har bevist det før. Selv om han har helt riktig analyse så ender han opp med å tape penger også. Det er ikke det som frustrerer meg, men viser jo veldig godt at det ikke har så mye med hvem som er flinkest i aksjer for å si det sånn. Det som frustrerer meg er at til og med slike som han tviler på sin egen analyse bare fordi kursen går opp. Det er ingen grunn til å tvile.

Deretter så er skamflinke folk som @holmes og @christian godt investert når alt peker i retning ned. Jeg er ikke så veldig redde for noen av dem økonomisk, de er såpass smarte at de hedger investeringene sine med bear derivat. Og rådgir andre om det samme. Men jeg antar noe av grunnen til at selv så skamflinke folk som det ikke selger seg ut er at de tror for mye på tekstbok lærdom.

Jeg er heldig fordi jeg studerte i Australia. Jeg tror folk som har studert i USA ,men vokst opp i Skandinavia kan ha den samme fordelen som meg. Og det er vissheten om at økonomifagene er fulle av “baloney”. Jeg kunne nemlig forvente en stryk karakter om jeg forsøkte meg på å forklare forelesere og lærere der nede om at den skandinaviske modellen funker like bra som den ultra kapitalistiske USA styrte økonomi sannheten. Så jeg holdt klokelig kjeft og jabbet ultrakapitalistisk med dem.

Vi vet at det er fullt mulig å få svært gode resulterer med en blandingsmodell. Man kan rett og slett plukke litt ideer her og litt der. Og på den måten få en bedre balanse.

Slik er det i økonomi innen aksjer også. Altså vedtatte sannheter er ikke sanne. Man trenger ikke få hyperinflasjon av at myndigheter printer uhorvelige mengder penger. Man trenger ikke tape penger av å kjøpe aksjer med for høy PE eller for høy RSI og alle slike forenklede analyser. Jada, jeg vet dette er en forenkling. Innlegget mitt kan ikke sprenge kapasiteten på fiberen her.

Når man vet at omtrent alle aksjeanalytikere kun er gode historiefortellere og er mest ute etter å skaffe kjøpere når de skal selge selv og sånn så vet man at man trader i et råttent system. Når Goldman Sachs utnevner hele regjeringen til Obama og han signere dem hele gjengen så vet man at systemet er rigget på så mange nivåer at sannheter forblir sannheter kun så lenge de mektigste ønsker det. Når alle banker sier til kundene sine at de bør kjøpe fond, fordi det er umulig å slå markedet så vet jo vi at det kun er for egen interesse de sier det. Men vi er mange her på forumet som har mer kompetanse om økonomi og aksjer enn den samlede kapasiteten til den lokale sparebanken. Så det de sier er feil. Men de er lært opp til å si det så godt at de faktisk tror det selv.

Så, hva var poenget med å si alt det der?

Jo, nå har vi en situasjon der alle egentlig vet veldig godt at selskapene taper mye penger, statene taper mye penger, befolkning taper mye inntekter. Men aksjene stiger til himmels med 5-10 % oppganger per dag og slikt. Alt er “baloney”. Bankene har trillioner og kan få printet seg nye trillioner når de vil. Men om de sitter og kjøper og selger til seg selv aldri så mye så vil ikke markedet gå opp over tid for det.

Har dere sett oversikten over alle pengene i verden? Hvor mye som er fordelt i ulike aktiva? Det suverent største er Derivatmarkedet. I Europa har vi Deutche Bank. De er så store på derivater at ingen vet. De vet det sikkert ikke selv. Økonomene i USA ler av Deutche Bank. Vi ler av amerikanerne. Når økonomiene over hele verden nå raser sammen og krymper som vi alle kan se det. Da snakker de om 0,5% nedgang. Til å le seg skakk av! :joy: :joy:

Dette er ikke noe 0,5% nedgang. Dette er krise - som vi ikke har sett i vår levetid. Over alt. På samme tid.

Hvordan det fundamentale påvirker derivater i bankene vet jeg ikke. Men jeg tviler på at det er positivt. Når vi vet at det er mer penger i Derivat markedet enn i aksjer så tenker jeg at det er ganske enkelt å flytte noen indekser med tilgang på slike pengesekker.

Jeg tror hensikten er å få nettopp private investorer til å kjøpe. Til og med lys våkne smarte folk som har lang erfaring i aksjemarkedet lokkes inn av en stigene kurve og flotte prosenter. Selv om alle vet at det fundamentale er gjennomført dårlig nå.

Hvordan de store aktørene kunne se at en slik risikabel strategi kunne virke tror du?

Vel, dersom de ikke visste det fra før, så viste corona krisen hvordan mennesker, politikere, økonomer og investorer i alle vestlige land gikk rundt og plustret som før selv om alle visste hva som var på gang i Kina og selv etter at viruset var i full gang i Italia.

Folk er blitt så risikoblinde at de skjønner ikke at ting kan gå ned. Så når de ser kursen gå opp så tror de faktisk at de kan gå inn i markedet selv om verdens økonomien står i brann.

Til og med de flinkeste folkene blant oss begynner å tvile på at det fundamentale egentlig spiller noen rolle. Men regningen skal betales.

Det er en litt sånn “when in trouble, double ten times. When in trouble again double one houndred times”.

Helt til de gikk tom for peng.

Ikke la det bli deg.

5 Likes

Du er inne på mye fornuftig, og selv om markedet sånn sett går mot dine spådommer for tiden, så må du bare smøre deg med litt tålmodighet og tenke at utviklingen vi ser nå er en eneste stor bear trap. I den trap’en er det mange som kommer til å fanges.

Du har jo det. Selvinnsikten er ikke den beste. Du skrev nettopp at du hadde hatt din beste måned i aksjemarkedet noen sinne. Og du kan godt fortelle om det, og skrive det i chatten. Men du vil ikke dokumentere det.

Best ever her_LI (2)

Tror jeg tar det med en stor tønne salt gitt :wink:

Jeg er ikke så flink med egne penger. Hadde jeg fulgt mine egne råd hadde jeg tjent mer. For mye FOMO og FUD på meg.

Jeg er forresten helt ute av Kitron akkurat nå, men fortsatt ikke i Nekkar (30%) som er for lite likvid til å komme seg ut av nå på noe fornuftig vis. Planen når jeg kjøpte tilbake kitron på 8 var å sitte til 2021, men så slo FUD til. Solgte på 8. Nå er kursen 9.

Holmes er den som hedger :bear::ox:

5 Likes

Prater mye med @Nocturne og tar han på ordet her, han har sagt såpass mye av handlene før det har gått opp/ned til at troverdigheten er høy. Sjekk fro tråden, mye info der.

5 Likes

Godt mulig, men dersom han prater så mye om det. Hvorfor påstår han at han ikke har behov for å flashe? Akkurat det står ikke til troende. Og hvordan vet vi at han faktisk gjør det han sier han gjør?

Jeg har lagt merke til at det svært ofte kommer kommentarer om at “man kjøpte” i dag tidlig og jeg solgte nå". De gangene det gikk bra. Så går det en uke til neste gang. Men det virker som man er tungt investert hver dag. Og gjerne har en rekke forskjellige intradag trader. Hvorfor hører man kun om den ene? Dann og vann?

Sier ikke at han snakker usannt, men det burde ikke være noe problem å vise prosentutvikling, dersom man prater så mye i kortene fra før. Bare for å legge den død liksom.

Jeg hadde forstått det om han var som Nofun f.eks. som aldri prater særlig om sine handler. Men Noc prater om dem hele tiden. Da burde det ikle være noe problem. ¨

Så frem til jeg ser noen grunn til å tro noe annet så caller jeg det en bløff.

Nocturne har også vært helt åpen om katastrofen som et nano investeringen. :joy:

Vanskelig å unngå. Jeg husker at han stod igjen på perrongen i Funcom også. Det var voldsomme strektegninger som forklarte i det vide og det brede. Teoretisk imponerende baloney.

Voksen innrømmelse da. Det skal han ha:

De som hørte på meg tjente stort. Jeg tror noen få dager før budet kom, så postet jeg vel et langt innlegg om at vi som ikke hadde tradet, men sittet rolig i båten og vært tålmodige ikke måtte la oss lure til å trade på 11 kroner eller hva det var. Bare sitte like rolig som vi hadde gjort. Så kom budet og de fleste stod på perrongen. Inkludert, desverre, en del av dine aksjer tror jeg.

Hvilken dag kom budet?

Sier du at du var i Funcom fordi du trodde tencent skulle kjøpe til 17? Fordi sammen med den meldingen avslørte det også at coop spillet var et takras som skulle kanselleres. Uten det, så måtte de ha kjørt emi for å få inn penger. Kursen i dagens børsklima hadde vært 3-10 kr…

1 Like

Jeg har noen langsiktige aksjer som jeg skal ha til dovre faller (eller de blir kjøpt opp eller går konk). Disse har faktisk holdt seg ganske godt i år (i pluss om jeg måler i NOK, såvidt litt minus i SEK). Samtidig har jeg de siste par årene fokusert mer på å bygge opp en mer aktiv strategi der jeg går inn i indeks og råvarer, eller spesifikke regioner som jeg tror på, og også bull / bear med liten gearing. I motsetning til den langsiktige porteføljen er dette penger som hele tiden skal vokse med bare minimale tap på veien. Har fungert veldig bra hittil og kommer til å fortsette å legge inn friske penger i den strategien. Sitter akkurat nå nesten med hele den potten i cash mens jeg venter på neste mulighet. I tillegg har jeg veldig gode marginer og sikkerhet i privatøkonomien.

6 Likes

Nei, men i desember skrev jeg dette:

Og i januar kom budet. Og selv om budet var mye lavere enn jeg trodde så ente det godt for de som fulgte mine råd og ikke så godt for de som fulgte strektegnere sine råd. Noc er en strektegner.

Det var mange strektegnere som anbefale salg på 11 kroner. Alle streker pekte jo nedover.

Den flinkeste kan tape penger og den dummeste kan tjene. Hva betyr det om jeg er den dumme dersom jeg over mange år gjør de riktige valgene igjen og igjen? At spill ble utsatt fikk jo ingen betydning for min lommebok :wink: Så det var kanskje ikke så dumt likevel :slight_smile:

Hvor mye skal du ha for å gjøre det motsatte en måned ? :wink:

5 Likes

Streker endrer seg når fundamentale endringer inntreffer som lyn fra klar himmel.

Det er en av tingene man aldri kan helgardere seg mot. Og det gjelder jo både for negative og positive meldinger som dukker opp.

At Funcom plutselig ble kjøpt opp er jo ikke et bevis på at teknisk analyse ikke har noe for seg:)

5 Likes