- Slutt på / nedskalering av QE fra FED / ECB.
- Renteøkninger fra FED / ECB.
- En virusvariant som er dødelig og sprer seg til vaksinerte.
- Økning i 30 års boligrente til tross for at sentralbankene holder egen rente nede, pga inflasjonsforventninger.
- Økning i markedsrente for lån til bedrifter, pga inflasjonsforventninger.
- Store skatteøkninger (og ikke bare fjerning av smutthull).
- En stor handelskrig, eller ordentlig krig mellom noen som er store nok til at man bryr seg.
- Regulatoriske endringer som tvinger fram konkursras.
- En massiv politisk krise pga innvandring i EU eller USA (dette vil ta tid å bygge seg opp, og det bør være helt uproblematisk å se det komme flere uker før man må reagere).
Vi har en boble i eiendeler av alle typer. Så lenge folk har råd til alt, finansiert av ekstremt lave renter, så er dette uproblematisk, og folk tar opp mer og mer gjeld for å finansiere investeringer og forbruk.
Det er renteøkning, eller trussel om renteøkning, eller noe som tvinger fram vesentlig mindre offentlig forbruk (mindre QE), som kan tvinge folk og bedrifter og det offentlige til å betale på lån - eller i hvert fall slutte å ta opp mer lån - som kan gi ett krakk slik jeg ser det.
Inflasjon i august-oktober kan være en trigger for at FED må vurdere å gjøre noe med renta. Jeg tror ikke de bryr seg så mye om sommermånedene, det er fortsatt massive restriksjoner på alt mulig rart, og markedene er unormale. Jeg tror de tar inflasjonstall i april - august med noen klyper salt og venter for å se hvordan det ser ut etterpå.
Mindre nedganger derimot er noe helt annet enn ett krakk. Og det er mindre nedganger som kan trades fra dag til dag, eller uke til uke, som jeg ser på som interessant for tiden. Jeg har veldig vondt for å se at det kommer ett stort krakk nå umiddelbart.
ps: mandag er vel stengt i USA, så da er det månedsskiftet i dag / tirsdag for USA, og mandag / tirsdag i Europa. Det er en ypperlig anledning for brudd oppover, eller en rød dag ned (som kjøpes). Driver og selger meg ned i ett kortsiktig veddemål i dag - beholder ett langsiktig veddemål, og avventer retning.