Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Ja, når histogrammet bikker rødt så har du lånt penger på kreditt, mens når det er grønt så er du net cash (dvs. cashbalansen er større enn kreditten du bruker). Ja, det er lånt ca. 350 mrd som er innvestert i S&P - og S&P er ikke så langt unna ATH.

Teorien her er ikke at dette vil velte lasset, men at når lasset velter så vil det gå fort nedover pga. margin calls. En kan også tolke det som at systemet er overbelånt og dermed vil det ikke tåle en større korreksjon (og derfor får vi ikke det?) :slight_smile:

Ja, så margin er bare på ca 350/23000 milliarder dollar, eller 1,5%. Høres helt insignifikant ut. Dette er ikke årsaken til at markeder kollapser.

Nei, det blir ikke årsaken til kollapsen, men det kommer til å aksellerere kollapsen hvis den kommer.
Det er bare nok et datapunkt som taler til en mer risk-off approach de kommende månedene.

"…the liquidity is being placed here as there is nowhere else for it to go to,” Garvey wrote of the Fed’s reverse repo program. “And it’s not really where you want to park cash, given that the rate paid to the cash lender is 0%.”

Overnight reverse repo rates have been sinking to the low end of the Fed’s target policy rates, currently in the zero to 0.25% range.

As MarketWatch reported in April, the worry is that the U.S. central bank could be on the brink of losing control of its benchmark policy rates, without making other tweaks to stabilize rates.

Margin Debt er verdt å følge med på fordi den historisk alltid har peaket med aksjemarkedet ved større markedskorreksjoner siden 2000-tallet i følge artikkelen @Christian. Det er også verdt å nevne at grunnen til at vi fikk en draw-down på mer enn 30% i kryptomarkedet nok skyldes margin debt. Siterer Peter Warren her:

image

3 Likes

Rød dag?

Fra artikkelen din:

Tim Duy, chief U.S. economist at SGH Macro Advisors, analyzed the wave of comments from
Federal Reserve officials, including Vice Chair Richard Clarida. “Notice how slowly the Fed is moving in the tapering direction, mixing in talking about tapering with policy still being in a good place and not seeing substantial progress ‘just yet.’ This is by design. It’s enough that if you are watching for it and you know what to look for, you see the subtle shift but not enough to be any kind of game-changer,” he said. Duy expects the formal pivot toward tapering to be announced at the Jackson Hole, Wyo. conference in August, with the actual reductions starting in the first quarter of 2022, or possibly the final quarter of 2021.

Hvis man antar de har rett angående Jackson Hole i august, så kan man spørre seg når markedet vil prise dette inn. Det er flere makroøkonomer som har forespeilet korreksjonen i H2. Kanskje får de rett? Tikk-takk :thinking:

2 Likes
1 Like

image

2 Likes

Betalingsmur, men essensen står i overskriften.

3 Likes

Og her kommer bekreftelsene: 485% oppgang på en kontainer
100% oppgang på råvarer for Jotun. Det blir mye økning for produkter som har mye råvarer i seg.
Eks:
Så bil frakt prisenen kommer til og gå opp fra ca 666 dollar per Suv til 3333 (Som er 2670 dollar + 25% MVA = 27000 kr EKSTRA…) (13500 for liten bil) det er 5% akstra hvis bilen koster 270k)
A 40 - foot container can fit about four standard-sized vehicles inside. If we add a few wrinkles, we can say that a 40 - foot container can hold five or six small cars . A container can probably accommodate three big cars or SUV-style vehicles .Mar 27, 2020

Forsiden både på Hegnar og Dn I dag.

For første gang i historien koster det over 10.000 dollar å sende en standard 40 fot lang container fra Shanghai i Kina til Rotterdam i Nederland. Dette er blant de største og viktigste havnene i verden og en økning på 485 prosent på ett år, ifølge Drewry.

2 Likes

I bunnen i 2009, så var short interesten veldig høy. Det er ikke akkurat som om den treffer hver gang. Av og til er short interesten høy, mens markedet er lavt og skal rett opp.
image

Stocks only go up. Jeg har gitt opp å tro noe annet.

Man må gjerne stå utenfor, men aldri prøv å time en korreksjon.

Kontainerprisene har vært høye/ stigende lenge.

Far til samboeren min er kaptein på lastebåt og forteller meg at dette er ikke noe nytt som skjer. Har skjedd tidligere.

Og den såkalte “mangelen” på konteinere er en sannhet med modifikasjoner. Da conteinerskipene ikke kjører tomhendt tilbake igjen.
Ifølge ham er det mer en taktikk for å få opp fraktprisene. Kontienere holdes/lagres, dertil økning i priser.

Synes å mimre om en tekst eller reportasje hvor Kina nå slo ned på firma/personer som akkumulerte råvarer i den hensikt å drive opp/manipulere prisene. Max 2 uker siden.

Linket til den saken tidligere i denne tråden. viktig å slå ned på tendenser til kartellvirksomhet.

Spennende å se hvordan vakumet kan fylles av nye teknologi og/eller aktører.

Det er så si umulig og time markede når det går ned så jeg er enig at en må være i markedet. Men Min policy er at når Børs er ATH flytter jeg over til sikkrere investeringer som indeks fond og “telenor”.

Så går det bra videre så får en meg seg inflasjon osv. Til neste krise kommer så er det bare og sitte og vente. (Trenger ikke følge med heller bare sitte stille)

Syntes bare det er artig og se alt som skjer, med trykking av enormt meg penger og alle øker sparing OG Gjeld. Får vi Høy inflasjon og høyere rente vil det være negativt for aksjemarkedet. Og tenk USA som har så enormt mye gjeld, de har ikke råd til det…

1 Like

Tenker at det nok er flere som tenker som deg - men ikke alle har like mye erfaring og de som har kommet til det siste året har jo ikke opplevd noe fall av betydning. Man er “oppdratt” til å tenke at “stonks only go up”. Det virker enda, til det ikke gjør det lenger… :grimacing:

The FED express ser ikke ut til å senke farten i allefall …

P.S - Leste 15% av omsetningen på NYSE i går var i AMC. Betyr det noe? Kanskje :thinking:

2 Likes

Det som utløser et kræsj er som regel en uforutsett hendelse.

Hva det skal være denne gangen er det ingen som vet, ettersom det er nettopp dette - uforutsett.

2 Likes

Ja, du har helt rett. Må begynne å tenke på hva som IKKE er priset inn pr. dags dato.
Hva som potensielt kan velte lasset. Inflasjon og rentefrykt biter ikke lenger :thinking:

OBX 15 min RSI. - Blir overrasket om den ikke snur her nå.

2 Likes
  1. Slutt på / nedskalering av QE fra FED / ECB.
  2. Renteøkninger fra FED / ECB.
  3. En virusvariant som er dødelig og sprer seg til vaksinerte.
  4. Økning i 30 års boligrente til tross for at sentralbankene holder egen rente nede, pga inflasjonsforventninger.
  5. Økning i markedsrente for lån til bedrifter, pga inflasjonsforventninger.
  6. Store skatteøkninger (og ikke bare fjerning av smutthull).
  7. En stor handelskrig, eller ordentlig krig mellom noen som er store nok til at man bryr seg.
  8. Regulatoriske endringer som tvinger fram konkursras.
  9. En massiv politisk krise pga innvandring i EU eller USA (dette vil ta tid å bygge seg opp, og det bør være helt uproblematisk å se det komme flere uker før man må reagere).

Vi har en boble i eiendeler av alle typer. Så lenge folk har råd til alt, finansiert av ekstremt lave renter, så er dette uproblematisk, og folk tar opp mer og mer gjeld for å finansiere investeringer og forbruk.

Det er renteøkning, eller trussel om renteøkning, eller noe som tvinger fram vesentlig mindre offentlig forbruk (mindre QE), som kan tvinge folk og bedrifter og det offentlige til å betale på lån - eller i hvert fall slutte å ta opp mer lån - som kan gi ett krakk slik jeg ser det.

Inflasjon i august-oktober kan være en trigger for at FED må vurdere å gjøre noe med renta. Jeg tror ikke de bryr seg så mye om sommermånedene, det er fortsatt massive restriksjoner på alt mulig rart, og markedene er unormale. Jeg tror de tar inflasjonstall i april - august med noen klyper salt og venter for å se hvordan det ser ut etterpå.

Mindre nedganger derimot er noe helt annet enn ett krakk. Og det er mindre nedganger som kan trades fra dag til dag, eller uke til uke, som jeg ser på som interessant for tiden. Jeg har veldig vondt for å se at det kommer ett stort krakk nå umiddelbart.

ps: mandag er vel stengt i USA, så da er det månedsskiftet i dag / tirsdag for USA, og mandag / tirsdag i Europa. Det er en ypperlig anledning for brudd oppover, eller en rød dag ned (som kjøpes). Driver og selger meg ned i ett kortsiktig veddemål i dag - beholder ett langsiktig veddemål, og avventer retning.

4 Likes

Ser ikke noe tegn til det jeg heller, men divergensene i moment vs. pris fortsetter denne uken.
Enten blir det avklart neste uke (med at moment innhenter pris) eller så spiller de seg ut (nedgang).
Håper på sistnevnte, forventer førstnevnte :smile:

1 Like

Superbull i så fall. Betyr mer pengetrykking.

Uansett så er de fleste av tingene du nevner ganske kjente størrelser, men det er sannsynligvis en av de tingene (bortsett fra 3) som vil utløse det. Men det vil ikke være mulig å time det i forkant.

Det vil bare skje helt plutselig ut av det blå, som i 1929 og i 2000. Og så vil man i etterkant si at selvfølgelig var det slik og sånn og det burde alle skjønt.