Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Bull det her! :wink: Ser ikke ut til at unntakstilstanden vil være over med det første

Ser ut som om markedet har funnet ut at alle de negative nyhetene var Bull nå ja.

Blir ikke nedgang før det kommer positive nyheter.

Bull lave renter dette :+1:

Nye smittebølger truer økonomisk vekst – børsene faller i Asia

Jeg forstår folk har litt glimt i øyet når man skriver “dette er bull” - men jeg klarer ikke å la være å synes at dette er trist. Ikke bare at man prøver å trykke seg ut av gjeld og resesjon, men også at smittebølgene ikke ser ut til å avta med det første. Heldigvis ser det ut som vaksinen også fungerer nokså bra mot Deltavarianten av viruset :face_with_hand_over_mouth:

Hva er din løsning da? Kvele økonomien med høyere renter?

Og ja, det paradoksale er jo at dårlig nytt er godt nytt for børsene, siden det er lave renter som holder markedet oppe

Som jeg har sagt hele tiden; la de frie markedskreftene få lov å bestemme. La selskap som ikke har livets rett gå konk, la aksjemarkedet få lov å bestemme hvilke retning det vil ta selv. Jeg skjønner ikke at man kan kalle seg kapitalist og samtidig støtte spillet til sentralbankene; men så har “brød og sirkus” alltid fungert tidligere, og det fungerer fremdeles nå.

Bare ikke kom og klag når friheten er helt borte :wink:

2 Likes

Ok.

Jeg heller mer mot at markedet er en dårlig herre, men en god tjener

1 Like

USA har gått med rundt 4 (amerikanske) trillioner i underskudd siden Covid startet og har økt pengemengden tilsvarende. De har rett og slett trykket penger for å dekke underskuddet sitt. Så lenge de går med underskudd må de fortsette med dette.

Det hadde kanskje vært mulig å øke rentene slik at andre ville kjøpe amerikanske statsobligasjoner og øke gjelden i stedet for pengemengden, men da måtte de jo etterhvert bare trykke enda mer for å dekke rentene og enorme mengder penger ville blitt trukket ut av økonomien. Jeg ser bare ikke at det skal skje nå i nærmeste framtid.

Det de satser på er vel at økonomien skal vokse såpass at arbeidsledigheten blir lav (senker kostnader) og GDP øker (øker inntekter) slik at de må låne mindre og da kan øke renten og slutte å kjøpe egne obligasjoner uten å knuse økonomien.

Så, i den perioden vi er nå, så er det råvarer og edle metaller som går, mens hvis de klarer å få til det de prøver på, så burde aksjer gjøre det bra igjen. Utenom de som evt må begynne å betale skatt igjen da, dvs big tech. :stuck_out_tongue:

1 Like

Hæ? Det er jo motsatt.

Du har rett edle metaller har ikke gjort det bra. Oljen derimot.

Edle metaller er jo erstattet av krypto. Enn så lenge…

Krypto gjorde det bra i år, men så har de falt såpass at S&P har gjort det bedre.

Oljen har gjort det bra, men det skyldes også energipolitikk og underinvesteringer i sektoren siste halvannet året.

Ser ut som ikke-edle metaller er der pengene ligger :stuck_out_tongue:




Ser ut som det toppet seg i mai dog.

Kilde: London Metal Exchange: LME Steel Rebar

Helt klart, underinvesteringene er jo planlagt av Saudi-Arabia, og de jobber hardt for at utsiktene framover skal være så usikre så mulig, så investeringene holder seg lave.

Synes det er interessant å se hvor bra ikke-edle metaller har gått, mens all diskusjonen her på forumet har gått på sølv/gull…

1 Like

Jepp, har vært en stor øyeåpner for meg å observere i hvor stor grad de markedene er manipulert.

1 Like

Ikke akkurat en “nyhet” at OPEC kontrollerer oljeprisen, organisasjonen ble opprettet i 1960 for å styre oljeprisen. :stuck_out_tongue:

image

1 Like

Jeg tror ikke de satser på dette; mtp. underskuddet (de gikk med underskudd lenge før Covid, men det vet du jo) - så er de i en situasjon hvor de ikke har noe valg. Mitt forslag blir da naturlig nok underkjent for markedene har ikke vært “frie” siden finanskrisen i 2008 når FED begynte med QE.
Man så jo hva som skjedde i 2013 når de forsøkte å trappe ned på de kvantitative lettelsene.

Så jeg forstår godt de som argumenterer med at dette bare vil fortsette; hvilket annet valg har de?
Hvert år øker de gjeldstaket slik at de kan fortsette å gå med underskudd. Men andre aktører som Kina og Russland trekker seg mer og mer bort fra dollaren. Enhver antydning til at FED må trappe ned støttekjøpene vil kræsje markedene, det er det som er skummelt.

1 Like

Hadde de klart å få underskuddet tilbake på nivåene for 2013-2018, så kunne de fint ha kjørt med litt høyere rente osv uten at det hadde knekt ryggen på USA:
image

Plutselig smeller det, og man kan prøve å løpe etter, men det er heller ikke lett. Så tenker det er lurt å være posisjonert her på forhånd.

2 Likes